Hudobník, skladateľ a textár s rusínskymi koreňmi (po matke) pochádza z malej obce Uličské Krivé – kraj panenských Polonín v najvýchodnejšej časti Slovenska, v súčasnosti žije a pôsobí v Bratislave. Prepojenie žánrov a jazykov ponúka na svojom debutovom albume s názvom Korene.

Od roku 2018 pôsobí v zostave Pala Drapáka ako klávesák. Autorsky sa presadil aj na jeho albume Dvanásť, na ktorom debutoval ako autor hudby a textu ku klavírnej balade Modlitba, ktorú Drapák naspieval. Následne sa Dušan Janeček zameral na vlastný album. Väčšinu nástrojov, spevov a vokálov nahral a naspieval sám, v niektorých skladbách spolupracoval s vynikajúcimi interpretmi.

Album je žánrovo pestrý. Okrem folklóru na ňom možno postrehnúť prvky pop rocku, funku alebo jazzu. Ako polovičný Rusín píše Janeček piesne nielen slovenčine, ale aj vo svojej rodnej rusínštine, resp. rusnačtine - v tzv. pujďackom dialekte, ktorý sa snažil, ako sám vraví, "aj takouto formou zakonzervovať pre neskoršie generácie". V tomto kontexte sa nesie dvojjazyčný názov samotného albumu i výber skladieb. Album КОРІНЯ – Korene pozostáva z ôsmich skladieb, z toho štyri sú naspievané v rusínštine a štyri v slovenčine.

Blok piesní v rusínštine

Prvé dve piesne z tohto bloku sa autor snažil odieť do folklórnych harmónií typických pre najvýchodnejšie časti Slovenska. Pieseň s názvom Nebudu tvoja (Nebudem tvoja) naspieval v sprievode akustickej gitary ženský spevácky súbor ŽSS Milpošanka pod vedením Veroniky Andraščíkovej. Nahrávanie sa realizovalo v polovici roka 2022 v priestoroch New Folk Studio pod profesionálnym dozorom Stana Baláža. Krátko na to svojpomocne natočili k piesni videoklip.

Ďalšie piesne z tohto bloku už nahral i naspieval samotný autor na prelome rokov 2022/2023 v Loft studiu v réžii Jara Žiga mladšieho a s masteringom Jána Zborovjana. Ako druhá znie na albume sentimentálna balada s gitarovým doprovodom s názvom Zvizdoňka (Hviezdička). Kompozične je tvorená z troch celkov slôh a refrénov, pričom každý nasledujúci celok sa transponuje o tri poltóny do vyššej tóniny, čo je pomerne zriedkavá kompozičná figúra. Zároveň text každého refrénu nie je typicky opakujúci sa, ale obsahovo nadväzuje na predchádzajúcu slohu. Obdobný textársky zvrat použil autor aj v spomínanej piesni Modlitba Pala Drapáka.

V lete 2023 vyšiel k piesni Zvizdoňka videoklip, kde sa okrem interpreta predstavili v hereckej úlohe aj členovia FS Ruthenia Miriama Podracká a Martin Bočák. Rolu starca stvárnil Jaroslav Žigo starší. Záznam na kameru a následný strih zabezpečil Lukáš Pulík.

V ďalšej piesni s názvom Duj vitre duj (Duj vietor duj) už okrem folklórnych harmónií cítiť aj prvky populárnej hudby. Rovnako ako v predchádzajúcej piesni autor pri kompozícii využíva transpozíciu tóniny, avšak v tomto prípade nielen smerom nahor, ale i nadol a okrem toho aj zmenu rytmu (spomaľovanie a zrýchľovanie).

K piesni v spolupráci s Lukášom Pulíkom pripravuje ďalší videoklip, ktorý by mohol byť predstavený v priebehu októbra/novembra. Posledná pieseň z bloku piesní v rusínštine s názvom Pud kalapom (Pod klobúkom) je úsmevnou výpoveďou autora, žánrovo prepájajúcou kombináciu folklórnych harmónií s jazzovými prvkami.

Blok piesní v slovenčine

Prvá pieseň z tohto bloku, Starý známy, sa snaží textom i popovým hudobným spracovaním vystihnúť atmosféru náhodného stretnutia po rokoch. Autor ju nahral a naspieval začiatkom roka 2023 v renomovanom štúdiu LVGNC studios. Mix a mastering mal na starosti Marek Rakovický.

Osobitný prístup venoval autor pop-rockovej skladbe Domov, najmä preto, že má preňho hlbší citový význam. Hudbu zložil asi ako 10-ročný, text prešiel v priebehu rokov niekoľkými obmenami a definitívne ho uzavrel v roku 2021. Na realizácii tejto skladby spolupracoval s viacerými interpretmi. Popredným spomedzi nich je spevák, hudobník-multiinštrumentalista René Bošeľa, spoluzakladateľ skupiny Čendeš (pôvodne známa ako Rusín Čendeš Orchestra), okrem iného aj spolumajiteľ nahrávacieho štúdia Môlča Records.

Práve u neho sa na prelome rokov 2022/2023 realizovalo nahrávanie skladby. V tejto piesni sa René podieľal aj ako interpret, kde v duete s autorom zastupuje hlavnú líniu spevu a vokálov. K ďalším interpretom patria Vladimír Lacko (gitara), Jozef Nagy (bicie) a vokály okrem Reného a Dušana naspieval aj Marián Puszter.

Sympatie autora k žánru filmovej hudby možno postrehnúť v skladbe s názvom Sen, kde spev a vokály v duete s autorom naspievala Eva Šťastná. Kompozične skladba ako jediná na albume vybočuje z konvenčných štruktúr striedania refrénov a slôh, hudobne i textovo ponúka poslucháčovi skôr voľne plynúci lyrický príbeh.

Album uzatvára úsmevná folk-jazz-rocková skladba Varuuuj, kde kolorit írečito slovenských nástrojov, rytmov a harmónií ozvláštňujú jazzové prvky klávesových i dychových sekcií doplnené o dynamické pasáže rockových gitár. Gitary v tejto skladbe nahrali Vladimír Lacko a Martin Hodál. Pieseň, i samotný album je uzavretý "bondovskou" hudobnou bodkou na záver.

Informácie a fotografie redakcii Hudba.sk poskytol Dušan Janeček. Text správy sme upravili.