Tohtoročné, v poradí už deviate vydanie World Music Festivalu Bratislava, prinieslo do prázdninovej Bratislavy nielen prvotriedne umenie, ale aj rozšírenie si hudobných obzorov a spoznanie nových trendov. Samozrejmosťou sa stávajú nielen umelecké rezidencie, ale aj nečakané premiérové spojenia, ako napríklad v prípade spoločného koncertu tria marockého majstra hry na lutnu oud Drissa El Maloumiho s domácim telesom Spectrum Quartett. Plné sály, mohutný potlesk a usmiate tváre boli skvelou odmenou organizátorom za ich úsilie.

Festival odštartoval vo štvrtok 15. augusta otváracím koncertom na Hviezdoslavovom námestí v Bratislave, na ktorý bol vstup zadarmo. Domáci Folk&Bass Orchestra so Ženami z Muzičky, ako aj česko-slovenské á capella kvarteto Milánosz reprezentovali moderne uchopené hudobné tradície zo Strednej Európy, v druhom prípade aj z Ukrajiny. Hoci to boli nevšedné hudobné zážitky, to, čo nasledovalo, prekonalo všetky očakávania. Koncert slávneho zoskupenia Dhoad Gypsies of Rajasthan, ktoré tvoria rómski hudobníci z tohto indického štátu, navštívila okrem iných hostí aj veľvyslankyňa Indie na Slovensku Apoorva Srivastava.

Kapelník Rahis Bharti a jeho hudobníci nám predviedli špičkovú šou, v ktorej sa stretli hudobná virtuozita s umením improvizácie. Publikum obzvlášť očarili vystúpenia tanečníc v pestrofarebných odevoch, dokonale zladené s hudbou. Ak si niekto myslel, že toto je vrchol popoludnia, bol na omyle. Nasledujúci majstri balkánskej dychovky a funku Džambo Aguševi Orchestra zo Severného Macedónska roztancovali aj tých, ktorí pri indickej hudbe iba stáli s otvorenými ústami. Bodkou za prvým večerom bola prvá časť tzv. Global Dance Párty - v podpalubí lode Pink Whale zahralo kolumbijské trio KillaBeatMaker (dídžej s perkusionistickou dvojicou), ktoré rozhojdalo kotviace plavidlo tak ako sa patrí.

Dhoad Gypsies of Rajasthan,WMFB 2024 Zdroj: Rudolf Baranovič

Ako veľmi dobrá voľba sa ukázala výmena trochu chladného a oficiálneho koncertného priestoru v Klariskách za sálu v Kácečku, ktoré sa presťahovalo z rekonštruovaného OC Dunaj do bývalého OC Prior. Tá poskytla návštevníkom nielen dostatočný priestor, ale aj kvalitný zvuk a zázemie priľahlého baru s terasou. Tu sa odohrali trojice koncertov v piatok a sobotu, ako aj sobotňajšie pokračovanie Global Dance Párty. Piatok patril v Kácečku etnojazzu, ktorý reprezentovali skupina skladateľky a flautistky Márie Rehákovej Topoľana. Táto kapela sa dala dokopy v Londýne a viaceré známe aj menej známe slovenské ľudové piesne zazneli v jazzových verziách štvorice britských jazzmenov a slovenského kontrabasistu Petra Kormana.

Ten si zahral aj s nasledujúcim projektom Stromoradie, za ktorým stojí huslista a skladateľ Stano Palúch. Kapelu dopĺňa cimbalista Marcel Commendant a talentovaná speváčka Simona Hulejová, na vysokej úrovni zvládajúca folklórny spev aj džezový scat. Piatkový večer uzavreli zahraničné hviezdy, presnejšie trio francúzskeho gitaristu vietnamského pôvodu, ktorý sa volá Nguyên Lê. Jeho hudobná komunikácia s marockým perkusionistom Rhanim Krijom a kanadským kontrabasistom Chrisom Jenningsom bola skvelým príkladom toho, ako si dokážu rozumieť zástupcovia troch rôznych kultúr.

Novinkou bola tiež tzv. Busking scéna počas sobotňajšieho dopoludnia a popoludnia v Letnej čitárni u červeného raka. Zatiaľ čo pod Michalskou bránou vystupovali skutoční pouliční muzikanti, vyberajúci do klobúka, o pár metrov ďalej ste mohli vidieť začínajúcich hudobníkov (Sila), dlhoročných propagátorov afrického bubnovania (Jamadan), ale aj špičku domácej scény (napríklad Zuzanu Homolová s Milošom Železňákom či Ildikó Kali) vystupovať zadarmo pre divákov festivalu, ale aj pre náhodných okoloidúcich. Okrem toho sa tu záujemcovia mohli na workshopoch priučiť niečo o body music od dua Alice in WonderBand alebo si zaspievať rómsku pieseň s Júliou Kozákovou.

Driss El Maloumi, WMFB 2024 Zdroj: Rudolf Baranovič

Paralelne prebiehala v Teatro Colorato konferencia, určená hlavne pre zahraničných delegátov festivalu, ktorí prišli tentoraz z Česka, Poľska, Maďarska, Nemecka, Fínska, Belgicka, Luxemburska, Srbska, Talianska a Tuniska. Na začiatku predstavila Ľubica Voľanská z Ústavu etnológie a sociálnej antropológie SAV, v. v. i. živé dedičstvo zo Slovenska v zoznamoch UNESCO, vrátane rôznych hudobných prvkov. Po nej nasledovala prezentácia speváčky Júlie Kozákovej o medzinárodne úspešnom projekte Manuša, ktorý v rámci platforiem Upbeat a Sounds of Europe absolvoval od svojho vzniku množstvo koncertov v zahraničí. Naposledy hrali jeho účastníci 15. – 17. apríla 2024 v Nórsku, presnejšie v mestách Oslo, Voss a Bergen.

Táto mobilita bola z verejných zdrojov podporená Fondom na podporu umenia a hrania a  sprostredkovala ju Jarmila Vlčková cez World Music Festival Bratislava. Súčasťou konferencie bola aj panelová diskusia zástupcov world music festivalov z Česka, Srbska, Poľska a Maďarska o spolupráci v rámci medzinárodného projektu Sounds of Europe, ktorá plynule prešla do tzv. speed meetingov, stretnutí domácich hudobníkov a hudobníčok so zahraničnými delegátmi.  

 Sobota večer v Kácečku patrila zahraničným skupinám, ktoré na festival zavítali v rámci výmeny ako súčasť projektu Sounds of Europe. Hudbu z rôznych kútov Európy reprezentovali tentoraz srbské duo Alice in WonderBand so svojím štýlom body music a hosťujúcim kvartetom Milánosz, ako aj talianske trio Suonno d’Ajere s filmovými a divadelnými hitmi z polovice 20. storočia zaspievanými v neapolskom dialekte. Ich koncert bol naozaj vydarený, vrátane živej komunikácie s publikom, v čom pokračovalo aj maďarské zoskupenie Ötödik Évszak s francúzsko-maďarskou speváčkou Izabellou Caussanel. Po spojení maďarského folklóru a šansónu prišla na rad ďalšia tanečná párty, tentoraz využívajúca severoafrické rytmy. Tuniské duo Imed Alibi (tradičné aj moderné perkusie) a Khalil Epi (elektronika a sample) utkali spolu hudobné pradivo, ktoré držalo úplne organicky pokope a hoci bolo vhodným podnetom na tanec, sklamaní nezostali ani tí diváci, ktorí dali prednosť počúvaniu. 

Alice in WonderBand a Milánosz, WMFB 2024 Zdroj: Robert Hromada

Nedeľný program v rámci festivalu patril zákusku v podobe dvojkoncertu v Moyzesovej sieni v Bratislave. Ovácie publika, ktoré sa nedalo zmoriť ani horúčavou v sále, patrili programu Obrázky zo Slovenska v podaní kvarteta Spectrum Quartett, skupiny Nogaband, speváckej skupiny Ulijanky a hosťujúcej speváčky Simony Hulejovej. Ich súboj orchestrov obsahoval v sebe nielen skladby autorov prevažne slovenskej klasickej hudby (A. Moyzesa, I. Zeljenku, B. Bartóka a ďalších), ale aj zdroj ich inšpirácie - pôvodné ľudové piesne, z ktorých pri úpravách vychádzali (túto časť mali na starosti Nogaband pod taktovkou Michala Nogu a Ulijanky). Koncert mal vďaka zasväteným komentárom Jána Kružliaka mladšieho aj osvetový charakter, hlavne to však bola krása neslýchaná.

Tá časť publika, ktorá vydržala v sále až do konca, sa dočkala životného zážitku. Trio Maročana Drissa El Maloumiho predstavilo nielen vynaliezavé skladby svojho kapelníka pre oud a perkusie, ktoré sa opierali o tradičné motívy zo Severnej Afriky, ale aj spoluprácu s domácim Spectrum Quartett a hosťujúcim hráčom na kontrabas. Presne v takomto zložení totiž vznikol najnovší majstrov album Details. Toto spojenie hudobných svetov dopadlo nad očakávanie dobre a publikum si mohlo vychutnať tak rafinované detaily, ako aj ohromujúco dobre ladiaci celok.

Mária Reháková Topoľana, WMFB 2024 Zdroj: Rudolf Baranovič

Hoci World Music Festival Bratislava počas svojich deviatich ročníkov často menil termíny aj miesta konania, a postupom času sa menila aj jeho dramaturgia, to podstatné - poznávanie zahraničných hudobných kultúr a oboznamovanie zahraničných delegátov (samozrejme, aj domáceho publika) s pokladmi domácej hudby, zostáva zachované. Bonusom je príjemné prostredie letnej Bratislavy.

Za všetkých zahraničných delegátov to zhrnul Willi Kloppotek, hudobný publicista a rozhlasový redaktor z Luxemburska: "Festival na mňa urobil veľký dojem svojou rôznorodosťou a vysokou kvalitou koncertov v nádherných sálach v očarujúcej a uvoľnenej atmosfére bratislavského Starého mesta. V programe boli aj veľké mená z celého sveta, ktoré reprezentujú rôzne formy hudby založenej na tradíciách ich domovských krajín. Ďalším silným prvkom festivalu boli vystúpenia umelcov zo Slovenska, ktorí priniesli na pódiá rôzne formy slovenskej hudby, či už úplne tradičné, alebo v kombinácii s modernými prvkami, v pesničkárskej tvorbe, či v kombinácii ľudoviek a klasickej hudby. Videli a počuli sme vysoko profesionálne výkony inštrumentalistov aj nádherné spevy. Je to naozaj unikátny festival!".

Hlavnými partnermi festivalu boli Fond na podporu umenia, ktorý podporil festival z verejných zdrojov, partnermi projekt Kreatívnej Európy Sounds of Europe, UPBEAT – European Showcase Platform for World Music, Nadácia mesta Bratislavy, Mestská časť Bratislava-Staré mesto a Stredoeurópska nadácia. Spoluorganizátormi boli Katedra muzikológie FiF UK, bratislavská Mestská knižnica, BKIS, Teatro Colorato, klub Kácečko a Pink Whale.

Informácie a fotografie redakcii Hudba.sk poskytol Vladimír "Potkan" Potančok.