Balet Slovenského národného divadla (SND) pripravuje premiéru diela Beatles go Baroque. Pod pôvodný slovenský projekt sa podpísal domáci tím tvorcov, predovšetkým renomovaný slovenský skladateľ Peter Breiner a pätica choreografov Reona Sato, Andrej Petrovič, Glen Lambrecht, Adrian Ducin, Igor Holováč.

Autorom scény je Milan Ferenčík, kostýmy navrhol Peter Čanecký. Účinkujú sólisti a zbor Baletu SND a orchester Opery SND. "Beatles go Baroque je pokračovaním choreografického ateliéru, kde sme dávali príležitosť mladým talentovaným členom nášho baletného súboru s tým rozdielom, že sme chceli vstúpiť do konfrontácie hlavne so skúsenými tvorcami, aby tí mladší videli priamo v praxi, aké náročné je vytvoriť baletné predstavenie alebo tanečný večer," uviedol v stredu na tlačovej konferencii riaditeľ Baletu SND Jozef Dolinský.

"Ide aj o to, aby sa rôzne pohľady, rôzne štýly, tanečné rukopisy dostali jeden večer na javisko a ideálnym riešením bolo vybrať takú 
hudbu, ktorá by tvorcom aj divákom niečo povedala, aby niesla istý duch istej doby, hoci pretavený do inej formy," dodal s tým, že tvorcovia hľadali aj patričný výtvarný výraz.
      
Hudba ako impulz

Impulzom k vytvoreniu komponovaného predstavenia bola 
hudba Petra Breinera. Počas posledných desiatich rokov spolupracoval s poprednými svetovými divadlami a štúdiami, ako dirigent, skladateľ, aranžér a klavirista. K najúspešnejším nahrávkam patria práve jeho barokové skladby od Beatles, ktoré sa umiestňujú na popredných miestach v rebríčkoch predajnosti a vysielanosti na celom svete.

"Niektoré pesničky Beatles už sami o sebe, aj bez aranžmán, obsahujú barokové prvky, ktoré tam George Martin umne zakomponoval," poznamenal Breiner na tému barokových podôb beatlesoviek, ktoré sú podľa skladateľa logickým pokračovaním. "Nie som v tom sám, barokových adaptácií Beatles je viac, azda tie moje sú najhranejšie, ale existujú aj ďalšie. Je v tom prirodzená príchylnosť, že tie dve obdobia sa cez tých neviem koľko rokov objímu a vedia spolu celkom úspešne koexistovať," konštatoval Breiner.

     

Známy dirigent, klavirista, skladateľ a aranžér sa po 30 rokoch rozhodol upraviť ďalšie pesničky Johna Lennona a Paula McCartneyho a pripravuje nový album Beatles Go Baroque Again. Jedno Concerto Grosso z plánového albumu, ktorý sa bude nahrávať v decembri, pridal aj do pôvodného slovenského projektu. Jeho baletnú podobu vytvoril choreograf Igor Holováč.

"Je to idea, ministory, mikropríbeh, nie je to celovečerný balet, shakespearovská dráma. V mojom prípade som sa snažil maximálne s nadhľadom, ľahkosťou niečo veľmi jemne povedať, naznačiť, veľmi mi v tom pomáhajú kostýmy," priblížil pre TASR Holováč svoje dielo a ďalej vysvetlil: "Snažím sa decentným spôsobom konfrontovať človeka, situáciu s tým, čo zažívame dnes a čo je súčasťou našej minulosti. Často okolo seba počúvam o tom, ako to kedysi bolo úžasné a krásne, a ako sa dnes máme zle, ja si to nemyslím, ja milujem život."

      
Vnímanie krásy aj konfrontácia generácií

Choreografická miniatúra Reony Sato rozpráva o vnímaní krásy, o jej podstate a podobách, ale o kráse slobody. Andrej Petrovič vytvoril choreografiu, ktorá konfrontuje mladšiu a staršiu generáciu. Najmladší z pätice choreografov Glen Lambrecht, ktorý sa podľa vlastných slov inšpiroval aj textami Beatles, vo svojej pohybovej časti predstavenia zdôrazňuje ženskosť a ženské cnosti - empatiu, schopnosť viesť, vyžarovanie či starostlivosť.

Adrian Ducin vo svojej choreografii divákom pripomenie, že žijeme príliš rýchlo. "Chytil som sa období baroka a divokých 60. rokov a časového kontrastu medzi nimi, my stále niečo naháňame, stále sa niekam ponáhľame," dodal choreograf a sólista Baletu SND.

     
Premiéry sa uskutočnia v historickej budove SND v piatok 30. novembra a v sobotu 1. decembra.


Zdroj: TASR
Foto: Pavol Zachar