Punk-rockoví The Offspring vydali svoj deviaty štúdiový album Days Go By a vôbec sa zaň nemusia hanbiť, práve naopak - nahrávka má výborný zvuk s potenciálnymi hitmi. No hoci je to stále The Offspring, môže sa stať, že skalní fanúšikovia budú sklamaní. S týmto albumom sa totiž skupina ďalším krokom vzdialila od svojej prvotnej tvorby.

Americká kapela The Offspring píše svoju históriu už dlhých 28 rokov. Prvý album sa im podarilo vydať v roku 1989, preto sa nemôžeme čudovať, že ich deviata nahrávka je úplne iná. Z dynamického a veselého punku sa kus vytratil a kapela ponúkla fanúšikom niečo nové, poznačené podpisom času.

The Offspring zostarli aj hudobne

The Offspring kedysi očarili svet svojim sviežim punk-rockovým štýlom a práve očakávania zo strany fanúšikov môžu pôsobiť v neprospech novej nahrávky. Na albume Days Go By je síce niekoľko skladieb, ktoré sa podobajú na starý The Offspring, ako napríklad pesnička s najkratšou minutážou a najdlhším názvom Slim Pickens Does the Right Thing and Rides the Bomb to Hell alebo Diving by Zero, ale chýba im sviežosť typická pre ranú tvorbu skupiny.

S albumom Days Go By akoby prišli nové hudobné výzvy. Ska v podaní The Offspring v skladbe Oc Guns neznie vôbec zle. Najväčším sklamaním sú práve čisto rockové skladby. Miestami sa môže zdať, že počúvate napríklad Nickelback. A to je už naozaj veľký odskok od pôvodnej filozofie prevažne punkovej kapely, ktorá upustila z frajeriny aj z punku. Napriek všetkému nečakanému sa však nedá povedať, že by to kapele The Offspring s novým prírastkom nevyšlo.

The Offspring - Days Go By

Všetky "nedostatky" vysvetľuje už samotný názov nahrávky, ktorý je veľmi výstižný pre atmosféru celého albumu. Days Go By znamená v preklade "Dni ubiehajú", čo je zásadná vedomosť, ktorá sprevádza takmer všetky skladby. Jedno je isté - staroba nikoho neláka. Preto môže nahrávka, v ktorej kapela pripúšťa, že už to nie je, čo bývalo, pre mladšiu generáciu fanúšikov strácať na atraktivite. Veľa prezrádza aj skladba s rovnomenným názvom Days Go By, ktorá je o spomienkach, ale aj o tom, že sa niečo končí a iné začína.

V prípade Days Go By mám len jednu radu. Zabudnite na minulosť spätú s nahrávkou Smash. Pustite si nový album a počúvajte ho ako novú kapelu. Dáte tak šancu celkom podarenému albumu, ktorý je na dobrej profesionálnej úrovni. V skladbách prevažuje veľmi príjemná energia s ľahko stráviteľnými melódiami. Nedá sa však prehliadnuť, že kapele ubúdajú nápady. Akoby nestačili doskočiť na vlastnú latku. Zdá sa, že The Offspring vyčerpali svoje punkové limity, a preto sa odoberajú do iných hudobných žánrov. Sú v tom dobrí. Len iní, ako sme očakávali.

Album ponúka viac ako nešťastný singel

Na nových materiáloch k nahrávke začala pracovať kapela už v roku 2009. Pôvodne chceli album vydať o rok neskôr, no napokon sa rozhodli venovať tvorivej časti práce viac času a nahrávka bola dokončená až v marci tohto roku. Dátum vydania ani nemohol byť lepšie načasovaný, pretože stále platí, že skupine The Offspring pristane leto a slnko. Ich pesničky sú svojou ľahkosťou ako stvorené pre letné dni, kedy sa všetci chcú baviť a majú chuť počúvať veselú hudbu.

The Offspring - Cruising California

Prvou lastovičkou k albumu je pesnička Cruising California (Bumpin' in My Trunk), ktorá svojou obrovskou mierou popovosti až desí. Nebol práve najlepší nápad oznámiť príchod novej nahrávky skladbou pripomínajúcou návrat kapely S Club 7. Týmto singlom si ma The Offspring rozhodne nezískali, ale album obsahuje našťastie aj veľmi príjemné kúsky. Ak si nebudete všímať text skladby Oc Guns, ktorý je bez príbehu zasadený do kontextu geta, môžete poskakovať v štýle ska s úsmevom na tvári.

Až reklamný potenciál má pesnička I Wanna Secret Family, ktorá je veľmi chytľavá, takže sa vám dostane melódia do hlavy a len tak ľahko sa jej nezbavíte. Nahrávka obsahuje skladby, ktoré majú cennú výpovednú hodnotu a peknú poetiku, no na albume sú aj texty, ktoré nepovedia celkom nič.

Days Go By prevedie poslucháča niekoľkými pocitmi a máte dve možnosti. V prvom prípade si pustíte starý The Offspring. Na úvod môže prísť sklamanie, že ste si kúpili album svojej obľúbenej kapely, ale zistíte, že to už naozaj nie je to, čo bývalo. Potom si však uvedomíte, že aj nové skladby majú hlavu, pätu a sú príjemným spoločníkom. Druhá možnosť je celkom bezbolestná. Nie je nič lepšie ako si pustiť v prehrávači kapelu, o ktorej nič neviete a ani nič od nej nečakáte. V tomto prípade sa Vám môže stať, že objavíte nový The Offspring.

The Offspring - Days Go By
(Columbia Records, 2012)

01. The Future Is Now