Je vtipná, vnútorne (aj navonok) krásna, úderná, kritická, názorovo vyhranená aj nežná. Český aj poľský fenomén Ewa Farna zhmotnila na dlho odkladanom albume Umami všetky zložky svojej pozoruhodnej osobnosti a zabalila ich do nekonfliktného popu.

Umami je piatou chuťou, ktorú vieme rozoznať prostredníctvom proteínových receptorov na jazyku. Chuť umami vďaka nim cítime pri konzumácii potravín bohatých na proteíny. Po prvýkrát sa človek s chuťou umami stretáva v materskom mlieku. Práve materstvo a hra s týmto slovíčkom vo význame "u mamy", teda niekde, kde sa cítime bezpečne, boli pre Ewu Farnu veľkou inšpiráciou pri písaní nových pesničiek. "Spoznala som piatu chuť života – materstvo," uvádza speváčka v sprievodnom texte v rámci obalu albumu.

Celé to krásne vysvetlí v záverečnej skladbe Umamy (Kořeny a křídla), ktorá je emotívnym vyznaním lásky mamy k dieťatku. V melódii piesne aj v samotnom speve je obrovská dávka nehy a hoci to nemusí byť pravidlom, posledná pieseň je skutočne vyvrcholením celého albumu. Záverečná gospelová pasáž skladby sa nápadito prepája s titulným gospelovým introm Umami, ktorý album otvára a tu sa kruh uzatvára. Nie sú to však jediné dve miesta, kde sa na albume s gospelom stretnete. Prepletá sa nenápadne viacerými skladbami.

Mnohé o albume napovie aj samotný obal, ktorý mu dáva nádych luxusu. Či už z pohľadu zlatej farby samotného nosiča, voľbou elegantných farebných kombinácií, výberom fontu a v neposlednom rade nežnými a ženskými fotografiami Ewy Farnej, na ktorých je zachytená ako žena a matka.

Dospelá dvojka

Predchádzajúci album Leporelo označila Ewa Farna za svoj prvý dospelý album, na ktorom hľadala smer pre svoju ďalšiu hudobnú cestu. A bolo to cítiť, dotkla sa ním viacerých hudobných žánrov, ktoré ju v tom období priťahovali, ale úplne to neladilo. Dospelou dvojkou ukazuje, v čom sa aktuálne cíti dobre – v sviežich popových melódiách a zrozumiteľných textoch, ktoré dali priestor viacerým zásadným témam.

Umami je prvá nahrávka bez jej objaviteľa Leška Wronka, a práve preto si speváčka dala za cieľ nahrať album, ktorý ju bude definovať. V rozhovore pre Headliner popísala svoju aktuálnu tvorbu ako "dobrý pocitový pop, ktorý si ale nesie obsah". Na ceste za plnohodnotnou doskou, ktorá má rozprávať o veciach prežitých na vlastnej koži, spoznala Jana Vávru, dramaturga albumovej novinky a ako nahrávka ukazuje, tvoria dobrý tím.

Reakcie fanúšikov

Na sociálnych sieťach aj na Youtube sa s každou novinkou speváčky celkom prirodzene množia reakcie od fanúšikov. Po zverejnení nových singlov z dosky sa opakovali názory, že priamym popovým albumom stratí dlhoročných fanúšikov, aj to, že má na viac než na skladby, ktoré môže nahrať akákoľvek iná speváčka. "To Ewa snáď nemyslí vážne. Čakáme na dosku najlepšej českej speváčky a ako prvé dva single vydá toto?!," znel názor sklamaného fanúšika po zverejnení druhého singla No ne.

Na druhej strane brehu zaznievajú v prevahe výkriky o dokonalosti, gratulácie k výbornému albumu, nadšenie z jednotlivých pesničiek a kopec láskavých odkazov. V tomto je žáner popu fascinujúci – ten individuálny spôsob vnímania pomyselnej hranice, kde je popová skladba prirodzene silná a vkusná a kde už na seba nabaľuje gýčové a zrecyklované prvky.

V každom prípade, nech je paleta dojmov akákoľvek, vyčítať mainstreamovej hudobníčke "príliš veľa popu" je úplná zbytočnosť a odpoveďou môžu byť slová jednej z najpopulárnejších speváčok svojej generácie v booklete: "Po siedmich rokoch vydávam album. Od začiatku do konca bez kompromisov, bez ohľadov, len podľa toho, ako ju cítim, ako sa cítim, kde som. Podľa toho, čo ma teraz samotnú baví, taká, akú by som si sama pustila."

Zdravo a hravo sebavedomá

Spočiatku som mala problém s jednoduchosťou textov, chýba im kontakt s umeleckou poetikou - bez metafor, bez spleti inotajov a ponárania sa do viacvýznamovosti. Prosto a priamo. Ale ono sa to k Farnej vlastne hodí. Kto si všíma jej cestu, vie, že bola vždy zdravo a hravo sebavedomá, a také sú aj texty, ktorých je Ewa vo väčšine prípadov spoluautorkou. Až niekoľkonásobným počúvaním albumu som tiež pochopila, že to do seba zapadá, a aj to opakujúce sa tanečné tempo dominujúce prvej polovici albumu (ktoré sa mi spočiatku zlievalo a strácala som sa v ňom) dopĺňa ironické, úsmevné, mienkotvorné aj harmonizujúce myšlienky pomenované pravým menom.

A je pozoruhodné, že aj pri mnohopočetnom zastúpení textárov, sú jej piesne uveriteľné. Na uspokojenie poslucháčov, ktorým sa tento moderný pop prezentovaný doterajšími singlami Tělo a No ne k Ewe nehodí, to ale nestačí. Kto sa však nenašiel v prvej časti dosky a nepresvedčila ho ani skladba Zkraceno v překladu s nádychom funky, mal práve by teraz spozornieť, pretože s rastúcou minutážou sa album presúva do pomalšieho tempa, ponúkne harmónie akustických nástrojov a v takto nachystanom prostredí dostane veľký hlas speváčky priestor, ktorý mu prináleží.

Odkaz na prvý hit

Príznačne sa to začína lámať pri pesničke s názvom Klid, ktorá prináša upokojenie tempa so zachovaním rovnakej dávky nadhľadu a vkusného humoru. So skladbou Reinkarnační prichádza aj tematické zváženie. Pieseň je skoncipovaná ako duet a hosťuje v nej Sofian Medjmedj, ktorý sa podieľal aj na texte.

Skalní fanúšikovia dostanú na novej platni priestor nostalgicky si zaspomínať na mladučkú Ewu Farnu a jej prelomový debutový hit Měls mě vůbec rád z rovnomenného albumu z roku 2006. Na neho totiž odkazuje v novinke Verze 02, v ktorej sa Farna prihovára svojej 13-ročnej verzii. "Snad pořád jsem to já, jen verze 02 co se nemusí ptát: Měl mě vůbec rád?," znie spoveď dospelej ženy. V baladickej skladbe s pomalým tempom, v ktorej vyniká speváčkin hlas je už Ewa Farna v pozícii vyrovnanej, odhodlanej a hoci aj zraniteľnej, tak značne optimistickej ženy, ktorá vo svojom živote našla rovnováhu. V týchto dňoch vyšla skladba ako tretí singel z albumu Umami, oslavuje ním 15 rokov na scéne. Speváčka k nemu zverejnila pekný videoklip, ktorý mal hneď za prvý deň 100-tisíc pozretí.

Po oboznámení sa s aktualizovanou Ewinou verziou prídu ešte dve výborné skladby. Predposledná pieseň Smutná je zhmotnením toho, čo chcú poslucháči českej Zlatej slávice počuť. Navrstvené vokály a silný hlas vo výškach súperiaci s ostrou gitarovou linkou o to, kto sa viac zareže pod kožu. No a absolútne finále albumu som už spomenula vyššie. Je ním skladba Umamy (Křídla a kořeny), ktorá celý koncept albumu vysvetľuje.

Album je o hľadaní rovnováhy z pohľadu ženy, ktorá si potrebovala niečo v živote prežiť a tiež z pohľadu čoskoro dvojnásobnej mamy, ktorej materstvo otvorilo nové témy. Svoju hudobnú rovnováhu našla Ewa Farna v energickom pope, ktorý môže konkurovať zahraničným interpretom a má tendenciu opantať si poslucháčov. Ak jej odpustíte, že je menej rocková než v minulosti a vyberiete sa po textoch a vokálnom prejave, čaká vás s albumom Umami dobre strávený čas. Možno už napokon inú ako popovú Ewu ani nebudete chcieť, pretože takto jej to mimoriadne pristane.

Ewa Farna – Umami, 2021
(Ewoluzone, 2021)

1. Umami