Koľko rokov už uplynulo od čias, kedy slávny francúzsky mág klávesových nástrojov zažiaril so súborom svojich elektronických kaleidoskopov pod názvom Oxygen?

Koľko rokov už uplynulo od čias, kedy slávny francúzsky mág klávesových nástrojov zažiaril so súborom svojich elektronických kaleidoskopov pod názvom Oxygen? Dnes, po štvrťstoročí prichádza s témou vzduchu a sférickými pocitmi, ktoré opäť navodzuje svojimi hudobnými, ale aj nehudobnými zvukmi.

Na trhu je jeho nové, reprospektívno-súčasné CD a DVD (v jednom balení), kde pôvodné témy previedol do jazyka za pomoci súčasnej hudobnej a štúdiovej techniky. Pozoruhodné je, akú sviežosť si vďaka autorskej invencii tieto motívy uchovali. Dnes si ich síce môžeme vypočuť v novom šate, ale ani pôvodná verzia nie je neaktuálna, vďaka návratu k pôvodným analógovým zvukom. Istá insitnosť, ktorá sa po rokoch kde tu prejaví, má len ozvláštňujúci efekt. (Poukázať by sa tu dalo aj na istú príbuznosť s britským kolegom Mikeom Oldfieldom, pre ktorého sú jeho Tubular Bells takisto celoživotnou témou hraničiacou s postihnutím.)

Jarreho hudba je zároveň experimentálna aj komerčná. Bez fanatického prepojenia s možnosťami techniky, z ktorej Jarre aj pri minimálnych možnostiach (z dnešného pohľadu „obmedzeniach“) ktoré mal v druhej polovici sedemdesiatych rokov k dispozícii, docielil maximálny efekt. V jeho hudbe môžeme objaviť francúzsky zmysel pre eleganciu, ale aj náznaky japonskej dôslednosti v spracovaní a dotiahnutí k výslednému efektu. Hudbu v novom prevedení obohacujú aj rôzne zvukové vstupy medzi skladbami, ktoré majú význam znakov korešpondujúcich s vnímaním poslucháča. Zvuky majú takmer poetický charakter, ktorý v súvislosti s hudbou budí predstavivosť poslucháča. Aj vďaka tomu si môže každý z nás interpretovať prevzdušnenú hudbu Jeana Michela Jarreho po svojom, zaradiť si ju do vlastných súvislostí.

Zvukové možnosti spracovania týchto tém sú dovedené na vrchol na druhom médiu, ktorým je disk vo formáte DVD-Audio (DTS, Dolby Digital). Už bežná stereo verzia je lahôdkou pre vyznávačov hi-fi, no CD v porovnaní s zozšírenými možnosťami, obsahom a efektom DVD možno chápať skôr ako ochutnávku – elegantne zariadenú predizbu, za ktorou nasleduje reprezentatívna obytná hala. Pokiaľ sa radíte k skutočným zvukovým labužníkom a vo vašej domácnosti nechýba ani 5.1 surroundový zvukový systém, priestorové spracovanie týchto skladieb vás obklopí a zoberie so sebou do iného, virtuálneho priestoru. Skladby boli aranžované a priestorovo komponované špeciálne pre surroundový zvuk. Ak ste pripravení na nezvyklé zvukové dobrodružstvo, nechýba než zaželať: „Bon voayage!“

Umeleckú úroveň tohto dielka však netreba porovnávať s absolutóriami. Aero je úžitková hudba, ktorá môže byť využitá rovnako pre ezoterické účely, ako aj pre podklad k reklamám, alebo na ambientnú produkciu vo výťahoch, či letiskových halách. Svojim obsahom pritom nepodceňuje a neuráža normálny ľudský vkus. Škodlivé môže byť jedine predávkovanie.

Žáner: Instrumental
Štýl: Electronic, Ezoteric, New age
Vydavateľstvo: Warner Music