Jednou z hlavných hviezd tohtoročných Bratislavských jazzových dní Slovenská sporiteľňa 2004 bude britská funk-acid-jazzová formácia Incognito, ktorá vystúpi na záver piatkového večera, 22.

Jednou z hlavných hviezd tohtoročných Bratislavských jazzových dní Slovenská sporiteľňa 2004 bude britská funk-acid-jazzová formácia Incognito, ktorá vystúpi na záver piatkového večera, 22. októbra.

Vystúpenie Incognito je načasované bezprostredne po vydaní ich nového CD Adventures In Black Sunshine. Znalcovia diskografie skupiny považujú CD Adventures za jednu z najlepších platní, ktoré skupina za celú dobu svojej existencie, t.j. od počiatku osemdesiatych rokov doteraz, vydala. Na prvé počutie sa možno ich produkcia nijako zvlášť neodlišuje od bežnej rozhlasovej „čalamády“. Nezainteresovaný poslucháč v prvom slede vníma možno iba interpretačne náročné, emotívne podané vokálne party a svižný, neswingujúci, zato však hojne funkujúci a až hypnoticky tanečný rytmus. Ostatné nástroje dopĺňajú celok v rámci daných mantinelov a viac-menej dobre známych a prebádaných figúr, ktoré sa v tomto druhu hudby stabilizovali v priebehu osemdesiatich a deväťdesiatych rokov. Jedná sa v zásade o svojsky pretavenú kolekciu vzorov ako Stevie Wonder, Earth Wind &# Fire, Marvin Gaye atď, doplnenú o súčasnú rytmiku a všestranne precíznu interpretáciu.

Platňa je plná perlivých hudobných detailov, ktoré sa postupne vynárajú a s každým ďalším vypočutím zvyšujú hodnotu celku. Obsah CD Adventure In The Black Sunshine sa skladá zo spievaných, ale aj inštrumentálnych skladieb. Okrem tanečných rytmov tu nechýbajú ani typické trblietavé disco balady. Práve ony poskytujú živnú pôdu pre bohaté vokálne harmónie, ktoré tu pomerne často znejú v pozadí, ale aj namiesto sólového spevu.

V Incognite našlo svoje uplatnenie viacero spevákov, ale najčastejšie sa presadzuje staro-nové eso Maysa. To čo stavia hudbu Incognito na vyššiu úroveň a odlišuje ju od eklektických kapiel, ktoré môžu byť profesionálne dokonalo zladené, je hlavne esprit sršiaci z jednotlivých nôt i celku. Zobudiť ducha tejto hudby nie je jednoduché možno i z toho dôvodu, že zahrať ju na podobnej úrovni často odčerpá hudobníkom toľko pozornosti, že na to hlavné – posolstvo, atmosféru a presvedčivosť – už nezvýšia potrebné „kilojauly“. Práve tu sa ukazuje dôležitosť aspoň jednej skutočne silnej osobnosti, ktorá dovedie ostatné „ťažné kone“ v kapele do cieľa, a to za nadšených ovácií z okolitých tribún.

Hoci sa na nahrávaní a pri koncertoch Incognito zúčastňuje početný band hudobníkov, pod názvom kapely sa ukrýva predovšetkým leader, spevák, skladateľ, gitarista, aranžér a producent v jednej osobe, Jean-Paul „Bluey“ Maunick. O tom, že ide predovšetkým o jeho projekt, nasvedčuje aj táto perlička - keď organizátori BJD opakovane vyžadovali od britskej sprostredkujúcej agentúry fotografiu skupiny pre katalóg Jazzových dní, niekoľkokrát za sebou dostali iba obrázok samotného Blueyho. Na urgenciu: „Ale my chceme fotografiu skupiny – the band Incognito,“ sa im dostalo odpovede, „he is Incognito“.

Žáner: Jazz
Štýl: Pop-Jazz, Soul, Funk, Fusion, Pop, Acid-Jazz, Disco
Celkový čas: 74:36