Brian Wilson je ústredná kreatívna postava, hlavný autor a aranžér, spevák a hráč na klávesové nástroje skupiny Beach Boys. Wilson po rokoch prichádza s novým, sólovým projektom, ktorý spôsobil oprávnený rozruch medzi hudobnými kritikmi po celom svete.

Brian Wilson je ústredná kreatívna postava, hlavný autor a aranžér, spevák a hráč na klávesové nástroje skupiny Beach Boys. Wilson po rokoch prichádza s novým, sólovým projektom, ktorý spôsobil oprávnený rozruch medzi hudobnými kritikmi po celom svete. V časopise Rolling Stone získal plný počet hodnotiacich hviezdičiek, na stránkach Amazon.com je Smile albumom č. 1 a hovorí sa aj o tom, že sa jedná pravdepodobne o autorovo životné dielo.

Čo je charakteristické pre súčasnú hudbu Briana Wilsona? Samozrejme, že je tu čitateľné dedičstvo minulosti. Wilson nezaprie svoj rukopis hlavne pri aranžovaní vokálnych harmónií. I tie dnešné svojou sadzbou a farbou jednotlivých hlasov evokujú slávnu surfovú éru Beach Boys. Wilsonova hudba ale nestojí iba na bohatstve harmónií, ale aj na melodických nápadoch, ktorých sa tu nachádza niekoľkonásobne viac než je bežný priemer. Štruktúra skladieb je pomerne členitá, často sa tu striedajú metrá a tempá, no pritom sa nestráca sviežosť a priamočiarosť účinku.

Formálne sa jedná o jeden rozmernejší útvar rozčlenený na množstvo ostrovčekov plných invencie – akúsi modernú popovú operu s ľahkým nádychom muzikálových postupov. Skladateľsky tento útvar pripomína, okrem samotných Beach Boys, tiež obdobie Beatles okolo ich najslávnejšej platne Sgt. Peppers. Čo je dôležité, všetky noty sú pôvodné a oprávnene – t.j. na základe čohosi už vypovedaného - evokujú nanajvýš štýl práce autora. Nejedná sa o plagiát, pretože Wilson stál pri zrode a formovaní štýlu, ktorý dnes prezentuje v špičkovej, prepracovanej podobe. Mnohé z častí sú priamo citáciami z predošlých platní Beach Boys. Sviežosť, šíriaca sa z reproduktorov zakaždým keď sa rozoznie a rozžiari Wilsonov „Úsmev“, je najlepším argumentom voči prípadným a-priori domnienkam, že ide iba o recykláciu vlastnej minulosti.

Z pesničiek je zrejmé, že boli skomponované na piane. Ich inštrumentácia sa v prvom pláne javí ako veľkolepá vďaka vokálnym harmóniám, ale neboli podcenené ani ostatné party. Sound nahrávky však zostal priezračný, a to aj navzdory tomu, že si pri jeho tvorbe v štúdiu podávali kľučky členovia základného bandu - Jeffrey Foskett, Darian Sahanaja, Probyn Gregory, Nick Walusko, Nelson Bragg, Jim Hines, Bob Lizik, Paul Mertens, Scott Bennett a Taylor Mills – s hudobníkmi hosťujúceho osemčlenného orchestra Stockholm Strings n Brass.

Výrazný podiel na celkovom psychedelickom pôsobení nahrávky má aj autor všetkých textov, ktorým je už tradične Van Dyke Parks. Keď dnes Brian Wilson prezentuje svoj Úsmev, môže byť spokojný. Jedná sa o jeho majestátny podpis do dejín pop-music, ktorý si natrénoval a používať začal ešte v minulom storočí, ale definitívne s ním potvrdil svoju prítomnosť v Dvorane slávy až v tomto storočí.

Žáner: Rock
Štýl: Surf Rock, Pop, Psychedelic, Sunshine
Vydavateľstvo: Warner Music