Meno Hiraxa v domácich undergroundových končinách vôbec nie je neznámou veličinou.

Meno Hiraxa v domácich undergroundových končinách vôbec nie je neznámou veličinou. Jeho meno sa spája hneď s niekoľkými projektmi ako Bestialit, Editor, Lunatic Gods alebo Nothing.  Okrem toho vedie nekonvenčné labely Hirax Records a Hrom Records, ktoré vyprodukovali už nejeden skvost undrgroundového podhubia so značnými ohlasmi aj v zahraničí. No a zabudnúť nesmiem ani na jeho román Raz aj v pekle vyjde slnko.

Lunatic Gods vznikli vlastne prekrstením z názvu Bestialit, keď sa o hudbu martinského zoskupenia začalo zaujímať zahraničné vydavateľstvo žiadajúce si honosnejší a anglicky znejúci názov. Ako to už u nás býva, veľkú dieru do sveta s týmto labelom (myslím, že šlo o nejakých Talianov) neurobili, (hoci Inhuman and Insensible bol pravdepodobne prvý metalový album vydaný v zahraničí), názov Lunatic Gods však už zostal.

Od začiatku začali Lunatic Gods hrávať aranžérsky zložitejšie, atmosférickejšie veci, pretože Hirax a spol. si veľmi rýchlo uvedomili, že brutálny death/grind hrá veľa kapiel a veľmi dobrých. Stavili na komplikovanejšie, mnohovrstvové aranžmány, žiadne jednohubky na prvé počutie. A myslím, že sa rozhodli veľmi dobre.

Ante Portas je príznačnou symbolickou Hannibalovou zastávkou pred bránami blížiaceho sa nebezpečenstva - nebezpečenstva z bleskami nabitej energie sršiacej z tohto, v poradí už piateho, štúdiového počinu kapely Lunatic Gods. Prvýkrát sa LG prestavujú so slovenskými textami, čo názorovo čertovsky roztrieštilo priaznivcov i kritikov na dva tábory. Mne osobne táto zmena vôbec nevadí, naopak privítal som ju, pretože som zarytým zástancom používania materského jazyka (hlavne pri rock metalových kapelách). Veď nech textom rozumejú aj generácie, ktoré angličtinu ešte na „základke“ nemali. No a pre zahraničie sa vždy dá vyrobiť nejaký ten anglický ekvivalent.

Textové majstrovstvo je však pri komplexnom pohľade dosť limitované, je jasné, že tvoriť v slovenčine, nie je zase také jednoduché. Dojem povrchnosti je dosť intenzívny, banálne prešľapy typu „Pustý to kraj“ / vzdychol si žiaľ / trošku sa pohrám /kruto a sám alebo detské ruky som znetvoril / v makovom mlynčeku drtil! sú dosť časté. Na druhej strane aspoň je čo hodnotiť, že Mortis? (Kto pozná súvislosti, pochopí).

Čo sa týka variability, cítenia, hráčskeho nasadenia a nadšenia Lunatici v porovnaní s predchádzajúcimi albumami nezľavili ani za mak. A predsa je tento album iný. Netvrdím, že je zo všetkých doterajších najlepší, ale je odlišný od toho, na čo sme boli od Lunatikov doteraz zvyknutí. A nejde len o tie slovenské texty.

Počúvať Ante Portas, je ako vzrušujúci let nad impériom, pri ktorom dovidíte a dopočujete ďaleko za hranice. Čím ste vyššie, tým väčší záber sa vám otvára – okrem thrash, death a grind prvkov objavujete napríklad aj náznaky slovenského folklóru. Miska váhy sa na počudovanie takmer permanentne drží na rovnováhe medzi dravosťou rytmiky a gitár umocnenou škrekotom na jednej strane a lyrickými motívmi a melódiami na strane druhej.

Nie je na tom nič objavné, podstatný je spôsob, akým to Lunatic Gods robia: S príveskom skvelých a renomovaných hudobníkov ignorujú poriadok a zaužívané obyčaje, aranžérsky pracujú so značnou šírkou a otvorenou koncepciou, kde je komunikácia s poslucháčom doplnená aj o úroveň neverbálneho prejavu. A pritom je to rytierske balansovanie na ostrej hrane vzájomnej empatie a čiastočnej, predovšetkým názorovej anarchie, kde sa úspešne ponúka pôsobivá zmes experimentálneho metalu s čiastočne otvoreným posolstvom.

Vypichnúť niektorú z desiatky pesničiek by bolo prázdnym hádzaním hrachu o stenu, ale, aby som predsa len spomenul nejaké tituly, tak  určite zaujme náhla zmena nálady v úvodnej skladbe Márnosť, precízny inštrumentálny výkon hráčov v Slzách neba, ktorý len podčiarkuje už zmienené konštatovania o hráčskej úrovni jednotlivých členov. No a použitie netradičných nástrojov ako drumbľa, saxofón či flauty v interpretácii hostí albumu spolu so zvláštnym pazvukom v skladbe Duality nech sú pomyseľnou bodkou za týmto, nesmierne objavným preletom ponad ďalšie zotročené Hiraxové stráne.

Celková dĺžka: 47:12
Žáner: experimental metal, death/thrash metal, metal core
Vydavateľstvo: Hrom Records, 2007
Hodnotenie: 8/10

Web: www.lunaticgods.sk 


Zoznam skladieb:
1. MÁRNOSŤ 4:13 
2. VODOPÁD SĹZ 3:51 
3. BALADA O MAKOVOM MLYNČEKLU 4:23 
4. ŽIAĽ 5:56
5. HLADINA STÚPA 4:42
6. SLZY NEBA 6:08 (instr.)
7. DUŠU MI VRÁŤ 4:27
8. DUALITA 4:20 
9. HÉLLIUM 4:25
10. ČERVENÁ ZO ŽÍL 4:44

Zdroj: TS MusicServer