Duo The Chemical Brothers patrí spolu s The Prodigy a Orbital do britskej hudobnej rodiny, ktorej sa pred tridsiatimi rokmi podarilo okolo elektronickej hudby vybudovať hotovú mytológiu, pričom sa zdá, že jej limit je stále v nedohľadne. Ed Simons a Tom Rowlands po štyroch rokoch vydali rozmanitý album No Geography plný správne vyzretých bangrov zo "starej školy".

Experimenty so zvukmi a progresívna produkcia dvojicu spolu s niektorými notorickými hitmi už dávno presunula z klubov do hál a na veľké pódiá. Chemickí bratia boli napríklad suverénnym headlinerom minuloročnej Pohody - efektné vizuály, veľkolepé kulisy a výrazné tanečné tendencie v rámci vtedy ešte nevydaných skladieb z nového albumu (jednou z nich bola skladba MAH - Mad As Hell) povýšili ich vystúpenie o dva levely nad ostatných vystupujúcich.

Starý rave v novom šate

Dvojica dala intenzívnou dramaturgiou koncertov na vedomie, že má stále chuť hrať a vytvárať hudbou intenzívny zážitok. Do štúdia okrem iných pozvala aj charizmatickú nórsku skladateľku a speváčku Auroru (tiež vystúpila na Pohode 2018) a menej známu japonskú raperku Nene, a s novými produkčnými silami zvolili nasledujúcu stratégiu: vytiahnuť čo najviac zvuku z prachom zapadnutého analógového gearu a maximalisticky ho následne pretransformovať prostredníctvom najmodernejšej štúdiovej technológie.

V skladbách nie je priestor pre zdržanlivosť, minimalizmus ani ambient, je v nich tiež málo temna a najmä žiadna nuda. Práve naopak, nahrávka má veľmi ambiciózny zvuk s výraznými inštrumentálnymi elementmi a psychedelickými prekvapeniami. Dominantný je basový groove a často sa striedajúce exotické rytmické sekcie, do ktorých nás uvádza prequel v podobe skladieb Eve Of DestructionBango. Perkusie sú tu tak intenzívne, že doslova násobia tlkot srdca.

Pri počúvaní neviete, na čo sa sústrediť skôr - na basy, vokály, synťákové melódie alebo na minimalistické ale výpovedné texty? Nahrávka pri tom všetkom nepôsobí prepchane či gýčovo. Nápaditosť ušitá výraznými melódiami, vehementnými tanečnými motívmi a samplovanými odvolávkami na skrytý poklad soulu 70-tych rokov The Halleluiah Chorus v skladbe We've Got To Try, či poetku Diane Di Prima v prvom singli Free Yourself ostro kontrastuje s možno až príliš pokorným zvukom súčasného techna a housu.

Napriek výrazným motívom a zvukovej pestrosti album pôsobí výnimočne dobre aj ako celok. Desiatka skladieb je nadupanou jazdou v "party hard" móde, kde sa - podobne ako na koncerte, pripomínajúcom kontinuálny dídžejský set - konce a začiatky skladieb vzájomne prelínajú, akoby tvorili jeden príbeh.

Ak by sme chceli tvorbu The Chemical Brothers zhrnúť jednou vetou, tak ju môžeme nazvať transformáciou funkovej a hip-hopovej rétoriky s prímesou ďalších žánrov do tanečného prostredia s étosom obrích rave parties z prelomu 80-tych a 90-tych rokov minulého storočia. Simons a Rowland to robia už tretiu dekádu a hoci vyhrabávanie trendov z minulosti je rizikovou záležitosťou, oni opäť raz potvrdili, že ich dokážu obohatiť a posunúť do súčasnosti. Na albume No Geography svojím chytľavým zvukom nakazili skvele vyselektovanú hudobnú retrospektívu a minimálne so skladbou Got to Keep On si pripísali na účet ďalší veľký hit.

The Chemical Brothers - No Geography
(2019, Virgin EMI)

1. Eve Of Destruction