Česká diva Lucie Bílá sa v poslednom čase zviditeľnila ako porotkyňa talentových súťaží, no to, v čom zo všetkých svojich aktivít stále vyniká najviac, je nepochybne spev. Dôkazom je jej nový album Modi, ktorý vyšiel iba pred pár dňami vo vydavateľstve Supraphon. V čase predvianočných nákupov je istotou, na ktorú sa oplatí vsadiť, keď pri výbere hudobného darčeka pri svoju rodinu a známych nechcete šliapnuť vedľa.

Svieža nahrávka, ktorá mala krst 31. októbra, je v tom najlepšom stabilnou klasikou niekoľkonásobnej českej Zlatej slávice. Ak máte radi hlboké, melodické a emotívne songy v kvalitnej interpretácii, je album Modi presne pre vás. Okrem úžasného speváckeho talentu má Lucie Bílá aj skvelý cit pre výber spolupracovníkov. Tentokrát to ale nebola overená dvojica Ondřej Soukup – Gábina Osvaldová, ale Bílej pravá ruka, dvorný klavirista Petr Malásek, ktorý je pod albumom podpísaný ako hudobník a producent.

Na novinke sa podieľa aj česká kapela Gipsy.cz, ktorá spolupracovala s Luciou už na úspešnom vianočnom albume Bílé Vánoce (2010). Práve vďaka nim a ich poctivej inštrumentalite znie tento album veľmi prirodzene. Je oklieštený od Soukupových samplerov z predošlých Bílej albumov ako Woman (2007), či Jampadampa (2003), ktoré majú svoje v diskografii Bílej svoje miesto. Ale ako vraví staré včelie príslovie – zmena je život. A na tomto CD je tá zmena príjemná.

Okrem zahraničných dostali šancu i českí autori

Pôvodný zámer Lucie i Petra Maláska bolo vybrať hlavne zo zahraničných piesní pecky, ktoré by sadli speváčke priamo na telo. Tento výber trval dva roky. Okrem cudzokrajných sa však na ňom nakoniec objavili i piesne českých autorov. Hlavným textárom bol nedávno zosnulý Pavel Vrba, ktorý, tak ako mnohokrát predtým, i tu odviedol kus poctivej hodinárskej práce. Jeho texty sú uveriteľné, dynamické, pravdivé a aj pri zahraničných melódiách dávajú poslucháčovi pocit, ako keby piesne boli písané priamo do úst Bílej.

Na albume dostali nakoniec priestor i českí hudobní skladatelia – Petr Malásek, René Rypar, Dalibor Cidlinský a Radoslav Banga (Gipsy.cz). Prevzaté skladby sú napr. z dielne Michaela Jacksona (Ty sám sis to přál, orig. She's Out Of My Life), Sid Harthu (Archanděl Chamiel, orig. The Picture), Kari Kimmel (Chyba lávky, orig. I Like It) a ďalších.

Príjemná popová klasika

Spomínaní inštrumentalisti zohrali na tomto albume veľmi dôležitú úlohu, práve vďaka nim má nahrávka svoju jedinečnú atmosféru. Všetko má svoje miesto a je zvolené v správnom pomere a množstve – nenápadný kláves, jasná gitara, presná basa i bicie. A k nim občas dychy, či sláky, všetko samozrejme špičkové, no nie zbytočne výrazné. Skvelé sú i vokalistky Naďa Wepperová, Alena Průchová a vynikajúca Dasha, ktorá je i vokalistkou Karla Gotta.

Hudobne album možno zaradiť k pesničkovým dielam s jednoznačnou popovou stopou, no miestami i s rockovým či baladickým nádychom. Melodické nápevy dostanete rýchlo do uší a začnete si ich prirodzene pospevovať. Piesne sú tak pestré, že ani po niekoľkonásobnom prehratí vám toto CD nebude pripadať nudné. Jednou z najkrajších na albume je Jsem tvůj tichý pacient, ktorá sa pre jej nehu, melodiku a náboj pravdepodobne stane ďalším z nezabudnuteľných hitov speváčky. V piesni Chyba lávky zase Lucka oživí svoje rockerské korene.

Lucie Bílá - Jsem tvůj tichý pacient

Album teda rozhodne nemá čisto šansónový charakter, hoci naznačuje posun Lucie Bílej k tomuto žánru. Samotná speváčka v rozhovore pre iDnes priznala, že chcela, aby bolo na nahrávke počuť viac srdca ako hlasiviek. Najbližšie k šansónu má titulná pieseň Modi, ktorú označila za jeden zo svojich najväčších pokladov nielen na albume ale v rámci celej svojej kariéry. Je v nej príbeh, slzy, rezignovanosť, bolesť a rozorvaná duša ženy, ktorá ľúbi a ľúbiť neprestane i keď objekt jej citu je vzdialený snáď celú večnosť. Skladba je totiž pomenovaná po známom maliarovi Modiglianim a podaná ako výpoveď jeho osudovej modelky.

Neštylizuje sa - dozrieva

Celkovo je môj osobný dojem z albumu Modi veľmi dobrý. Je určený skôr pre širokú verejnosť, ako pre hudobných fajnšmekrov. Textovo prináša najmä klasické témy – láska, hľadanie, zložitosť bytia, ale tiež načrtnutie aktuálnej témy nebezpečenstva života vo virtuálnej realite - a hudobne na ňom nenájdete virtuózne výkony či "výkyvy". Každý nástroj v aranži rešpektuje fakt, že ľudia si toto dielko kúpia kvôli Lucii, jej hlasu a charizme.

No hlavne o to speváčke v jej práci ide. Neštylizuje sa do polohy hudobnej alternatívy s potrebou byť za každú cenu originálna, a práve to je na nej vzácne. Mnohé albumy, ktoré sa na niečo hrajú, totiž skončia ako výpredajové ležiaky - nepovšimnuté a zabudnuté. Album Modi je pre Luciu Bílú prirodzeným posunom vpred, nie však preč od fanúšikov.

Lucie Bílá - Modi
(Supraphon, 2012)

1. Já