Berlínska legenda ukázala nielen to, že do starého železa nepatrí – pár desiatok kíl "nového železa" si dokonca priniesla so sebou na pódium. Einstürzende Neubauten absolvovali v pražskom Divadle Archa dva večery pri príležitosti osláv svojho 30. výročia. Práve druhý z nich sa niesol v znamení sólových projektov jednotlivých členov kapely a ich vývoja.

Regulérny koncert, ktorý si fanúšikovia mohli vychutnať v priebehu predošlého večera, nahradilo vystúpenie označené samotnými oslávencami za avantgardné.

Nemecká pätica totižto po uvedení samotným kapelníkom – Blixom Bargeldom – vystúpila na pódium s krátkym setlistom obsahujúcim skladby, ktoré neboli v obdobnom prevedení doposiaľ nikdy hrané.

Večer tak otvorila pieseň Sonnenbarke (album Silence Is Sexy) v klasickom industriálnom prevedení, ktorým sa Einstürzende Neubauten preslávili už vo svojich začiatkoch. Nasledovala Seele Brennt (album Halber Mensch) a Grundstück z rovnomennej kompilácie z roku 2005.

Trištvrtehodinový set, obohatený o niekoľkominutové Bargeldove a Arbaitove improvizácie, zakončil kultový Sand – pôvodne od Nancy Sinatra. Priestor pražského Divadla Archa však žil oslavami aj v prestávkach na prestavbu pódia. Na tieto účely využili organizátori podujatia paralelnú kinosálu, ktorá ponúkala projekciu dokumentu zostaveného práve pri príležitosti 30. výročia Einstürzende Neubauten.

Prierez kariérou Einstürzende Neubauten však v piatkový večer zavŕšil sám Blixa Bargeld so svojím sólovým projektom. Jeho spojenie alternatívnej one man show a stand-up comedy sledovalo do posledného miesta preplnené Divadlo Archa so zatajeným dychom.



"Pred niekoľkými rokmi sme mali mať v Prahe koncert. V polke cesty nám však došiel benzín a my sme nemali dostatok peňazí na jeho dokúpenie, tobôž nejakú náhradnú autobusovú dopravu. Trocha sme si ho teda požičali od spiaceho bulharského kamionistu a napokon dorazili na Václavák – síce neskoro, ale predsa," uviedol svoje vystúpenie Bargeld.

So slovami – "Myslím, že budete skôr chcieť počuť niečo viac, než len moje príbehy," však začal so skladbou Negative Nein. Pôvodne "neubautenovskú" pieseň predviedol Bargeld v čisto vokálnej podobe s pomocou hlasových slučiek. Medzi jednotlivými vystúpeniami častoval pražské publikum vtipnými historkami, a to výhradne o Českej republike a jej aerolinkách, či o počúvaní rádia Sunshine pri svojej ceste východným Nemeckom. Päťdesiatminutovú improvizáciu uzatvoril prehliadkou zvieracích zvukoch, ktoré v prítomnom publiku vyvolali prevažne kontroverzné reakcie.

Piatkový večer, počas ktorého mali pôvodne vystúpiť aj Andrew Unruh (drumtables), Jochen Arbeit (Solo Activities) a Rudolf Moser (Mosermeyer) však prekvapivo zakončoval projekt Alexandra Hackeho a Danielle de Picciotto – Hitman’s Heel.

Koncertné defilé trojice Hacke, Picciotto a Hughes (The Fatal Shore) dalo celému večeru veľmi zvláštnu bodku na záver. Hudobné prevedenie, absolútne odlišné od všetkých predošlých projektov, ponúklo namiesto gradácie jej pravý opak. Zmes baladických pesničiek a klavírnych melódií, dokresľovaných odtienkami industrialu, vytvorila s hudbou Einstürzende Neubauten kontrast, ktorý v kontexte celého podujatia pôsobil relatívne rozpačito.

30. výročie Einstürzende Neubauten a ich v poradí siedme vystúpenie v Prahe, ponúklo atypický pohľad do útrob legendy, ktorá si svoje mystické dekórum drží aj po troch desaťročiach na hudobnej scéne. Turné po vybraných mestách v Európe a Amerike bude pokračovať v Paríži (16.-17.11.), Bruseli (18.-19.11.), Los Angeles (01.-02.12.), San Franciscu (03.-04.12.), Chicagu (08.-09.12.), Toronte (11.-12.12.) a New Yorku (14.-15.12.).

--
Text: Miroslav Meňhert
Foto: Ivetta Dienešová

Súvisiaci interpreti: Einstürzende Neubauten, Fatal Shore, Nancy Sinatra