Multiinštrumentálny Kanaďan je v súčasnosti na turné, v rámci ktorého zavítal v nedeľu (19.4.) po prvýkrát aj na Slovensko. Fanúšikom v Košiciach ponúkol spočiatku intímny, no neskôr až výbušný koncert, plný zaujímavých hudobných riešení. Išlo o poslednú veľkú udalosť pred otvorením nových priestorov Tabačky, ktoré sa má uskutočniť 16. mája.

Na sólové vystúpenie treba mať poriadny kus odvahy, pretože chyby nezamaskuje hluk iných nástrojov. 35-ročný hudobník, producent a spevák Owen Pallett v prvej časti svojho koncertu v Košiciach dokázal, že jej má dostatok, pretože sa sám pokúsil odkryť väčšinu skrytých emócií zo svojho aktuálneho štvrtého, a zároveň najvyzretejšieho albumu In Conflict. Jeho hlas fungoval ako mohutný nástroj a husle vyzneli nádherne čisto a ľudsky. Pre približnú predstavu: Owen zahrá nejaký motív, ktorý sa potom s použitím samplera opakuje dookola. Či už husle používa ako akustickú gitaru alebo na klasický spôsob, krátke úryvky zostanú lietať v povetrí a vytvárajú znamenitý background pre jeho takmer-improvizácie.

Kanaďan narába s hlasom veľmi zaujímavo. Nejde o typický zámorský akcent, Owenova angličtina pripomína niečo šarmantne francúzske a britsky úsečné. Navyše v ňom je čosi zamatovo temné, niečo, s čím sa nestretávame u klasických popových hláskov. Pallett má obdivuhodný rozsah, ale sem tam mu poslúži aj efekt, tvoriaci echo a nezabudnuteľným je jeho vrieskanie do huslí, nahrádzajúcich mikrofón. Vďaka husliam to malo niečo z folklóru, ale i klasiky, melanchóliou sa zase Owen štylizoval do roly moderného barda na cestách. Sláčikom narábal tak zdatne, že nič iné ani nepotreboval - raz ním evokoval post-rockovú zasnenosť, inokedy sláčikové koncerty z 18. storočia.


Gradácie skladieb pôsobili lahôdkovo. Ak mám spomenúť len jedinú vec, spojenú s parádnym vyvrcholením, bola by to Riverbed (k nej by mohol byť premietaný i strhujúci videoklip). Začínal som mať podozrenie, že Owen neustojí silnejúci nápor na pódiu sám. Obavy sa potvrdili príchodom dvoch muzikantov, ktorí mali na starosti bicie a gitaru. Vzhľadom k nástrojovému obsadeniu nabralo vystúpenie prekvapivo elektronickejší charakter, kde mal zvuk možno bohatšiu štruktúru, ale zjavne bol ochudobnený o pocitovú naliehavosť. 

Ak mám byť úprimný, Pallett by sa zaobišiel aj bez nich. Gitarista mi pripomínal štatistu, ktorého bolo počuť len výnimočne. Poctivo preberal struny, ale v zvukovej mase som nezačul žiadne sólo či riff. Niečo podobné by sa dalo povedať aj o bubeníkovi, len z opačného konca. Toho bolo zase počuť až veľmi, ale žiadaný efekt sa nedostavil. Trieskania vychádzalo dosť aj z mašinky, ktorá mala na starosti elektroniku. Podľa mňa dvojica podporovala Owena skôr morálne. Ten sa z trónu nedal zosadiť ani v ďalších momentoch. In Conflict pôsobila ako film uťatý v prostriedku - zo začiatku hanblivo, potom nádejne, ale bez rozuzlenia napínavej zápletky.  

Synthpop is not dead

Synthpop asi naozaj nie je iba prežitkom minulosti, s čerstvými postupmi a husľovým ozvláštnením pôsobí skoro až novátorsky, nebyť spomienok na legendy 80. rokov. Napríklad pocit, že úvod k Song for Five and Six ste už museli kdesi počuť, je neodbytný. Owen je však natoľko vynaliezavý, že vás dokáže presvedčiť o opaku. Asi na tom má veľký podiel modernizmus, s akým pristupuje k zvuku a obohacuje ho efektmi. Husle sú už len čerešničkou, dodávajúcou skladbám melodiku a kvantum pohonných látok.  

Fanúšikovia sa v druhej časti vystúpenia dostali do pohybu, niektorí možno aj do tranzu, keďže nákazlivosť tanečnej hudby je všeobecne známa. Jej pozitívum spočívalo v tom, že využitie elektroniky nebolo prehnané ani zvukovo násilné. Preto elektrizujúci záver, mocné činely a nadšenie divákov nemohli nikoho prekvapiť. Hudbu Owena Palletta zvyknú prirovnávať k Björk, ale osobne mi toto prirovnanie napriek určitým paralelám nesedí. Mal by som sa prikloniť k Radiohead? Ani to nie je výstižné. Najlepšie urobíte, ak si jeho alternatívnu verziu violin-synthpopu vypočujete sami na najbližších koncertoch (napríklad 18. júla na Colours of Ostrava) alebo aspoň z internetu. 

Zabudol som zmieniť, že na nahrávke In Conflict sa podieľal aj legendárny britský skladateľ Brian Eno, od ktorého sa Pallett podľa jeho vlastných slov pri tejto spolupráci veľa naučil. A tvorivú energiu teraz odovzdáva ďalej na koncertoch. Na ten košický bol zvedavý celkom slušný počet ľudí oceňujúcich kanadskú originalitu, ktorí určite neodchádzali sklamaní.


Pozrite si aj najnovší videoklip Owena Palletta:



Autor: Marek Danko

Foto: Elena Danková

Súvisiaci interpreti: Owen Pallett