Pokiaľ ide o energiu a pravoverný funk, americký saxofonista Maceo Parker nezostáva svojim fanúšikom nič dlžný. Počas bratislavského koncertu v Ateliéri Babylon im 74-ročný hudobník, ktorý je žijúcou legendou a definujúcou postavou funku, odovzdal všetko, čo nadobudol počas svojej dlhoročnej kariéry.

Maceo Parker so svojimi šiestimi spoluhráčmi odštartoval koncert titulom z repertoáru saxofonistovho dlhoročnému kolegu a "šéfa" Jamesa Browna, Papa's Got A Brand New Bag. Ide o prvú Brownovu skladbu, ktorá sa v r. 1965 prebojovala na vrchol Billboard Hot 100 Chart, čiže rebríčka, ktorý mapuje najúspešnejšie single amerického hudobného priemyslu. Výborný zvuk i úvodné tóny slapujúcej basgitary Rodneyho "Skeet" Curtisa boli prísľubom veľkého tanečného večera, ktorým koncert aj do poslednej chvíle zostal.

Aj keď kapela postupne pridávala ďalšie Brownove hity (napr. Make It Funky), Parker sa na pódium snažil preniesť aj ducha iného hudobného velikána Raya Charlesa. Nestalo sa tak len prostredníctvom skladby You Don't Know Me. Saxofonista a spevák, ktorý sa na pódiu objavil s čiernymi okuliarmi a knísavými pohybmi výrazne pripomínajúcimi túto hudobnú legendu, je známy aj svojím projektom Ray Charles Orchestra & The Raelettes. Napodobnenie zosnulého hudobníka a návrat v čase tak mohli zažiť aj bratislavskí fanúšikovia, aj keď na tých, ktorí netušili, o čo ide, mohla nečakaná imitácia hudobnej ikony pôsobiť trochu bizarne.

Maceo Parker v Ateliéri Babylon, 20.11.2017 Zdroj: Zdenko Hanout

O tom, že Parker s kapelou sa prišli na pódium zabávať, svedčilo aj množstvo vtipov a nehasnúca dobrá nálada, ktorá by sa u energického rodáka zo Severnej Karolíny dala prirovnať k energii mnohých dvadsiatnikov. Návštevníkom doprial množstvo alt saxofónových sól s nádychom "starej funkovej školy" (napr. Spanish Harlem), no priestor vytvoril aj zvyšku kapely. Popri ohnivých sólach bubeníka Rodneyho Holmesa a basgitaristu Curtisa sa výborne predviedol aj gitarista Bruno Speight a jeho "funky chop". V gitarových sólach prinášal naozaj zaujímavé nápady.

Výraznou postavou koncertu bol aj trombonista Greg Boyer, či už so sebe vlastným štýlom alebo hraním tém notoricky známych skladieb, ktoré vždy u publika udrú na správnu strunku. Zostavu ešte dopĺňal klávesák Will Boulware a vokalistka Darliene Parker (lídrova sesternica), ktorá predovšetkým udržiavala energiu koncertu. Väčší priestor dostala až na záver v notoricky známom hite Ben E. Kinga Stand By Me (1961), kde predviedla výraznú "growlovú" techniku.

Maceo Parker v Ateliéri Babylon, 20.11.2017 Zdroj: Zdenko HanoutViac fotografií z koncertu

Spevácky sa však predviedol aj Maceo Parker, ktorý popri hre na flautu a saxofónových sólach, vibrujúcich na scéne už pol storočia, odspieval viacero skladieb. Na pódiu bol v podstate nezastaviteľný a rovnako hravé bolo aj publikum, ktoré prišlo zažiť funk a souljazz v tej najklasickejšej podobe. Tá je veselá, neuráža a neexperimentuje.

Osobne sa musím priznať, že ako nestrannú pozorovateľku ma trochu ošúchané a neustále sa repititívne motívy nudili. Heslom koncertu, ktoré sa nieslo celým večerom, však bolo beatlesácke "all you need is love" (všetko, čo potrebuješ, je láska), alebo aj "it’s all about love" (je to všetko o láske). Tú Maceo Parker so svojimi spoluhráčmi rozdával počas dvojhodinového koncertu naozaj nepretržite a to jediné sa ráta.

Autorka: Júlia Šimková
Foto: Zdenko Hanout - www.hanout.eu

Súvisiaci interpreti: Maceo Parker