Katarzia v priebehu tvorby nového albumu na prahu tridsiatky dozrievala ako žena aj ako umelkyňa. Zdôveruje sa so svojimi pochybnosťami, hľadá cestu k vnútornému pokoju, zdravým medziľudským vzťahom a dospela k záveru, že aj celibát môže byť niekedy riešením.

"Samota mi nevadí, ani celibát tela. O lásku neprosím, nie som osamelá. Nehanbím sa byť silná, nehanbím sa byť slabá, taká som. Nehanbím sa nahlas smiať, nehanbím sa plakať," spieva Katarzia v prvom zverejnenom singli, ktorý zároveň otvára jej štvrtý album Celibát.

Album o hľadaní vnútorného pokoja

Názov albumu metaforicky odkazuje na obdobie, v ktorom sa hudobníčka snažila zbaviť závislosti na hľadaní niekoho, kto potvrdí hodnotu a zmysel jej existencie.

"Prestalo ma baviť sa donekonečna trápiť a byť negatívna. Môj dlhodobý smútok vyplýval aj z toho, že nedokážem brať vzťahy a sex 'len tak'. Povedala som si, že by mi možno pomohlo obdobie, v ktorom by som nemala sex ani partnera. Nemať sex sa mi podarilo deväť mesiacov. Naučila som sa byť sama a rozdeľovať lásku medzi priateľov. Začala som sa viac venovať kamarátstvam a normálnym medziľudským vzťahom. Snažila som sa pracovať na tom, ako sa k ľuďom správam. Rozhodla som sa, že k nim chcem byť láskavejšia a prekvapilo ma, ako veľmi sa môj vzťah k ľuďom po tomto rozhodnutí zmenil. Súčasne som si začala viac všímať, ako sa kto správa ku mne, čo ešte dokážem tolerovať a čo už nie. Naučila som sa byť pokojnejšia, trpezlivejšia, nikoho neuháňať. Cítim sa takmer zmierená sama so sebou."


Album nahrávala v spolupráci s producentom Jonatánom Pastirčákom (Pjoni/Isama Zing), ktorý na skladbách pracoval niekoľko mesiacov a zaslúžil sa o svetový zvuk nahrávky. Katarzia okrem neho oslovila aj ďalších štyroch producentov. Aid Kid prispel k skladbám V noci, Posledný tanec, Samota mi nevadí a Hoří i voda, a ďalší traja producenti každý po svojom uchopili jednu vybranú skladbu: Oliver Torr pracoval na piesni Drag Queen, LVCIFER na anglicky spievanej Fairies, ktorú napísala na jeseň v Berlíne, a losangeleský hudobník Alexander Vincent produkoval pieseň Zostalo mi po tebe prázdno.

"Väčšinu pesničiek sme produkovali spoločne s Jonatánom, ktorý je pre mňa tým, ako premýšľa nielen o hudbe ale aj o textoch, ľuďoch, spoločnosti, politike, citoch a vzťahoch, najbližším zo všetkých muzikantov, s ktorými som sa doposiaľ stretla. Skladby som preňho aj pre ostatných producentov pripravila v Abletone a elektronicky ich všetkým poslala na spracovanie. Jonatán potom producentsky výrazne zasiahol do skladieb Samota (mi nevadí) alebo Posledný tanec. Odlišne vznikala pieseň Tristan a Izolda, ktorú sme s kapelou zaranžovali už minulú zimu na chate v Doubicích," upresňuje Katarzia. Spomenutá pieseň sa stala druhým zverejneným singlom z albumu.


Čeština aj prekvapivý bonus

Prevažnú časť nahrávky, ktorá obsahuje desať originálnych autorských skladieb a jeden remix, Katarzia zložila v priebehu minulého roka. V starom hlineno-drevenom dome Jonatánovej rodiny v Levoči sa potom po dokončení prvých mixov vo februári tohto roku nahrávali kompletné spevy.

Hoci oba spomínané single vyšli až tento rok, ako prvá z albumu mala premiéru skladba Bonsai. Odznela totiž už minulý rok v lete v rámci štvorkoncertu na festivale Viva Musica!, kde okrem nej v sprievode orchestra vystúpili aj Jana Kirschner, Dan Bárta a kapela Korben Dallas. Na albume je skladba samozrejme v úplne inom aranžmáne.


Katarzia už niekoľko rokov žije v Prahe a v Českej republike má silnú fanúšikovskú základňu. Neprekvapí preto, že na albume sú aj dve skladby naspievané v češtine. Pieseň Hoří i voda vznikla ako posledná až tento rok v januári a obsahuje motív z knihy Obraz Doriana Graya. Blues o dešti s textom Václava Hraběho zase vychádza z Katarziinho staršieho plánu urobiť gitarové pesničky z básní rôznych českých a slovenských autorov.

V troch skladbách na Celibáte hosťuje speváčka a skladateľka Ela Tolstova (Posledný tanec, Blues o dešti, Hoří i voda), do jednej piesne vokálom prispel český herec Cyril Dobrý a svoje party v pražskom štúdiu Faust Records nahrali hudobníci z Katarziinej kapely Albert Romanutti (klavír, synths), Vladko Mikláš (gitara), Oliver Lipenský (bicie) a Lukáš Mutňanský (basgitara). Ako bonus track sa Katarzia na poslednú chvíľu rozhodla pridať aj Aid Kidov remix skladby V noci s dekonštruovaným vokálom, ktorý možno vnímať ako svojské vyjadrenie speváčkinej zraniteľnosti, ale zároveň i sebavedomia.

Album Celibát vychádza 17. apríla vo vydavateľstve Slnko Records na CD, LP aj v digitálnej forme na stiahnutie aj na všetkých streamovacích platformách. V predstihu ho tento týždeň v plnej dĺžke predstavilo verejnoprávne Rádio_FM. Na mixe sa spoločne s Jonatánom Pastirčákom podieľal aj Tomáš Havlen, mastering mal na starosti Gaex. Turné a krst albumu, pôvodne plánované na apríl a máj, sa presúvajú na jeseň. 

Vypočujte si album Celibát na Deezeri:



Katarzia doposiaľ vydala tri albumy - Generácia Y (2013), Agnostika (2016) a Antigona (2018). Okrem toho hosťovala v skladbách niekoľkých ďalších umelcov vrátane Davida Kollera, Vladimira 518 či PSH. Zložila a naspievala tiež titulnú pieseň k filmu Piata loď (2017), za ktorú získala cenu Singel roka od Rádia_FM.

Recenziu nového albumu Celibát vám prinesieme v pondelok.

Informácie a fotografie redakcii Hudba.sk poskytol Alexander Čerevka z vydavateľstva Slnko Records. Tlačovú správu sme upravili a doplnili. Novinky Katarzie môžete sledovať na jej profiloch na Facebooku a Instagrame.

Foto: Anymade Studio & Ladislav Kyllar

Súvisiaci interpreti: Katarzia