Na pôde Mozartových dní, ktoré organizoval slovenský muzikológ Pavol Polák, vyrástol pred piatimi rokmi úspešný Bratislava Mozart Festival. Prestížne podujatie aj tento rok ponúkne prvotriedne interpretačné výkony v inšpirujúcich skladbách Wolfganga Amadea Mozarta a ďalších významných mien prevažne osemnásteho storočia.

Tajomstvo, humor, dráma, napätie, snivosť, vášeň, otázky a odpovede, neznáme aj známe... Dramaturgia tohtoročného vydania Bratislava Mozart Festivalu, ktorý sa uskutoční v dňoch 26. a 28. októbra a 11. novembra, je naozaj pestrá a zahŕňa okrem Mozartových diel aj skvosty jeho slovenských a českých súčasníkov.

Úvodný koncert sa bude konať už tento piatok 26. októbra od 19:00 a zaznie počas neho Requiem K 626 d mol v Süssmayrovej verzii. Mozart napísal toto veľkolepé dielo na objednávku anonymného zadávateľa, dnes už všeobecne uznaného ako grófa von Wallsegga, ktorý si chcel uctiť pamiatku svojej zosnulej manželky. Päťdielny opus sa vďaka svojej originálnej sonoristike a bohatému vnútornému odkazu vyníma z obvyklého štýlu omší za zomrelých v 18. storočí. Poskytuje tiež mnohé otázky a odpovede, ktoré skladateľ citlivo reflektuje a zvečňuje v tomto čarovnom diele.

Svoje záhady poodhalí v priestoroch Katedrály sv. Martina v interpretácii Sólistov a zboru salzburskej koncertnej spoločnosti a Orchestra 1756 pod taktovkou slovenského dirigenta Mariána Lejavu. Okrem blížiacej sa Pamiatky zosnulých je tohtoročné Requiem venované spomienke na Roberta Žitňanského, ktorý tragicky zahynul po nehode v Bruseli.

Špeciálny koncert k 100. výročiu vzniku ČSR

O dva dni neskôr, 28. októbra 2018, si celoštátne pripomenieme 100. výročie založenia prvého československého štátu. Pri tejto príležitosti organizátori Bratislava Mozart Festivalu pripravili špeciálny koncert s názvom Musica slovaca et bohemica. Dramaturgia výnimočného večera v sebe spája diela troch mimoriadnych skladateľov 18. storočia, ktorých príbehy dokazujú, že už pred vyše 250 rokmi boli obe krajiny výrazne kultúrne prepojené. Umelci z Čiech migrovali na dnešné územie Slovenska a naopak, slovenskí hudobníci a skladatelia odchádzali za prácou k západným susedom. 

Sliezsky rodák Anton Zimmermann prišiel začiatkom sedemdesiatych rokoch do Prešporku, kde pôsobil ako kapelník v orchestri kardinála Bathyányho a neskôr ako organista v Dóme sv. Martina. Unikátne diela jeho skladateľskej tvorby zahŕňajú napríklad dva kontrabasové koncerty, ako jedny z prvých skladieb tohto typu pre zmienené nástroje, či početné melodrámy. V programe koncertu zaznejú novodobé premiéry Sinfonie B dur a árie O dulce cor Jesu, doplnené pozoruhodným opusom Serenata affetuosa per La quaresima. 

V Prešporku mal svoje významné miesto aj český skladateľ a hobojista Juraj Družecký, ktorý participoval v kapelách grófa Grassalkovicha i kardinála Bathyányho. Jeho predchádzajúce pôsobenie v pozícii armádneho hudobníka - tympanistu ovplyvnilo tvorbu, ktorá obsahuje aj také nevšedné diela ako koncerty pre šesť tympanov, či koncert pre hoboj a osem tympanov. Symfónia G dur zažije v deň koncertu svoju modernú premiéru, Koncert pre tri basetové rohy a orchester  predstaví historické basetové rohy v ich najpoužívanejšom zoskupení z 18. storočia, podfarbené pútavými tónmi orchestra.

Dvoch českých skladateľov dopĺňa v dramaturgii večera slovenský rodák Ján Jozef Rösler. Zo svojho rodiska Banskej Štiavnice v mladosti odišiel na hudobné štúdiá do Prahy, kde pôsobil vo viacerých mestských divadlách. Neskôr sa presunul na územie dnešného Rakúska pod patronát grófa Lobkowitza. Výnimočný hráčsky a skladateľský talent zúročil v pomerne rozsiahlej symfonickej, komornej a opernej tvorbe. Z pera tohto pozoruhodného skladateľa zaznie Partita pre tri basetové rohy C dur, ktorá svojím nevšedným majstrovstvom patrí k najnáročnejším dobovým skladbám pre spomínané zoskupenie.

Koncert Musica slovaca et bohemica rozohrá svoje tóny v Zrkadlovej sieni Primaciálneho paláca v podaní súboru pre starú hudbu Solamente naturali pod vedením Miloša Valentu, sólistov Lotz tria a sopranistky Marianny Gelenekyovej. Záruku autentického zážitku poskytnú originálne hudobné diela v interpretácii na výnimočných dobových nástrojoch spolu s estetickým porozumením osobitých i charakteristických kontextov epochy 18. storočia.

Program Bratislava Mozart Festivalu 2018: 

26. októbra (19:00), Katedrála sv. Martina - "Mozart Requiem" 

program a obsadenie:

W. A. Mozart: Requiem K 626 d mol (Süssmayrova verzia)

- sólisti Salzburskej koncertnej spoločnosti 
- Orchester 1756 
- Chorus XVII 
- dirigent: Marián Lejava 

28. októbra (19:00), Zrkadlová sieň Primaciálneho paláca - "Musica Slovaca et Bohemica"  

program a obsadenie

Anton Zimmermann: Serenata affetuosa per la quaresima 
Juraj Družecký: Symfónia G dur 
Anton Zimmermann: Ária O dulce cor Jesu pre soprán & klarinet  
Juraj Družecký: Koncert D dur pre tri basetové rohy a orchester 
Ján Jozef Rösler: Partita pre trio basetových rohov 
Anton Zimmermann: Sinfonie B dur  

- sólisti: Marianna Gelenekyová (soprán)
- Lotz Trio: Róbert Šebesta (klarinet, basetový roh), Ronald Šebesta (basetový roh), Igor Františák (basetový roh)
- Solamente Naturali; umelecký vedúci: Miloš Valent (husle)

11. novembra (19:00), Zrkadlová sieň Primaciálneho paláca - "Mozart v Paríži" 

program a obsadenie:

Les Petits Riens K 299b
Koncert pre flautu, harfu a orchester K 297c 
Symfónia č. 31 D dur "Parížska" K 300a  

- sólisti: Georgia Browne (priečna flauta), Reinhild Waldek (harfa)                   
- BAMF Orchestra; umelecká vedúca: Martyna Pastuszka (husle)

Všetky podrobnosti o podujatí nájdete na oficiálnych stránkach www.bratislavamozartfestival.sk a www.facebook.com/BratislavaMozartFestival.

Informácie a fotografie redakcii Hudba.sk za organizátorov festivalu poskytla Barbora Šebestová zo Spoločnosti Theodora Lotza. Autorkou tlačovej správy je Lenka Plajdičková, text sme redakčne upravili.

Foto: Tomáš Kuša

Súvisiaci interpreti: Wolfgang Amadeus Mozart