Na Slovensku snáď nie je hudobný fanúšik, ktorý by nezachytil správy a vtipy o tom, ako sa skupina Tublatanka cez víkend znemožnila na slávnostnej premiére nového štadióna Slovanu Bratislava na Tehelnom poli. Trojica rockerov na čele s Maťom Ďurindom pred zápasom so Spartakom Trnava ponúkla nevydarené vystúpenie na playback, za ktoré právom čelí kritike.
To, že Tublatanka po 37 rokoch na scéne a stovkách odohratých koncertov pristúpila na to, že notoricky známy hit pred 20-tisíc ľuďmi na štadióne a ďalšími státisícmi divákov pred televíznymi obrazovkami odohrala na úplný playback, je podľa mňa hanba, za ktorú si kapela nič iné ako verejný výsmech nezaslúžila. Pre každého hudobníka, ktorý si ctí svoje remeslo, by malo byť takéto lacné playbackové vystúpenie neprijateľné. Je to otázka prestíže, preto svetové kapely nezvyknú na významných podujatiach spievať z playbacku. Keď sa to úplne naživo odohrať nedalo, mohol byť naživo aspoň spev (half-playback je bežná prax), no keď nebolo možné ani to, nemali vystúpiť vôbec alebo aspoň mohli byť k divákom úprimní. Myslím si, že to nestálo za tie peniaze, ktoré za toto teátro určite dostali. Reputácia je len jedna.
Video z vystúpenia (kým ho nezmažú...)
(Video sa síce momentálne nedá prehrať v článku, ale je to možné po kliknutí na vyššie uvedený odkaz alebo v strede playera cez link "Pozerajte na Facebooku")
Verzia spred 32 rokov aj s hlasom bývalého člena
Čo však urobila skupina Tublatanka v reakcii na kritiku? Médiám cez svoju PR agentúru poslala tlačovú správu plnú výhovoriek (celé citácie z nej nájdete na konci článku). Niektoré argumenty sú v poriadku, aj keď rozhodnutie vystúpiť na full playback to podľa mňa neospravedlňuje. Ak skupina nevedela, do čoho ide, je to jej chyba - mohla si dať do zmluvy podmienku, že požaduje také technické zabezpečenie, aby mohla hrať alebo aspoň spievať naživo. Ak boli dohodnutí na živom vystúpení a na poslednú chvíľu sa organizátori rozhodli, že to musí byť úplný playback, mohli vystúpenie rovnako na poslednú chvíľu odvolať. Určite by si tým vyslúžili väčší rešpekt hudobnej obce aj fanúšikov ako takýmto pseudo-koncertným vystúpením.
Problém oficiálnych vyjadrení v tlačovej správe je v tom, že naivnému čitateľovi podprahovo podsúva dojem, že najväčším problémom vystúpenia bol nesúlad zvuku a obrazu v televíznom prenose. Okrem toho Ďurinda aj mediálny manažér Slovana svojimi vyjadreniami naznačujú, že z playbacku išla len hudba a Maťo Ďurinda skutočne spieval, nielen otváral ústa. Pritom to nie je pravda a je na to hneď niekoľko dôkazov. Po prvé, keď spevák pesničku uvádzal, zvuk a obraz boli zosynchronizované takmer dokonale a "rozišli" sa až keď začala hrať pesnička. Ak by spieval naživo, bol by zvuk a obraz pri vystúpení zosynchronizovaný tak isto ako keď do mikrofónu iba rozprával.
Foto: SITA/Martin Medňanský
Najlepším dôkazom úplného playbacku vrátane spevu je však porovnanie vystúpenia so štúdiovou nahrávkou, čomu sa interpreti pri televíznych vystúpeniach niekedy zvyknú elegantne vyhnúť nahratím novej verzie spevu, aby nebolo také "okaté", že priamo v televíznom štúdiu nespievajú naživo. Verzia Dnes z Tehelného poľa je však úplne identická ako pôvodná nahrávka piesne z roku 1987. Dokonca v nej v rámci dvojhlasu v refréne počuť aj spev basgitaristu Pavla Horvátha, ktorý už 27 rokov nie je členom kapely. Keď už playback, mohla byť zahratá aktuálna verzia Ďurindovho spevu, nie 32 rokov stará. Pôsobilo by to oveľa lepšie.
Skutočný živý výkon akejkoľvek kapely či speváka totiž vždy obsahuje drobné odchýlky oproti originálu. Navlas rovnako svoje skladby po vyše 30 rokoch naživo nespieva nikto, najmä pri tak ťažkých pesničkách ako je Dnes. Koncertné videá Tublatanky z posledných rokov dokazujú, že u Maťa Ďurindu tie odchýlky počuteľné sú. Rozdiel si môžete všimnúť napríklad pri slovách "rozliatych snov", kde je spev v pôvodnej verzii aj v playbacku z Tehelného poľa "rozvibrovaný" viac, resp. jemnejšie ako v koncertných záznamoch z posledných rokov. Treba však povedať, že napriek ľahko postrehnuteľným odchýlkam Ďurinda tento obľúbený hit stále spieva vynikajúco. O to je smutnejšie, že na Slovane iba otváral ústa a tvrdí opak.
Pôvodná verzia piesne z albumu Skúsime to cez vesmír (1987):
Zopár koncertných záznamov pesničky Dnes z rokov 2017 a 2018:
Vyjadrenia z oficiálnej tlačovej správy Tublatanky
Maťo Ďurinda: "Na otvorení nového futbalového štadióna sme chceli hrať naživo, ale manažment Slovana nás zaradil šesť minút pred začiatok futbalového zápasu Slovana s Trnavou na trávu rovno do stredu ihriska. Mali sme jednu minútu na presun nástrojov, aparatúry a mikrofónov a štyri minúty na pieseň. Hranie naživo tam nebolo možné, mikrofón som mal ale funkčný. Keď som v úvode povedal do mikrofónu pár slov, tak sa mi zvuk z reproduktorov umiestnených pod strechou štadióna vzdialených odo mňa asi 150 metrov vrátil do uší a počul som ho približne o jeden a pol sekundy neskôr. Moje ústa a hlas kvôli zvukovému oneskoreniu spolu nesedeli. Obraz a zvuk, ktorý sa prenášal do televízie nebol spolu zosynchronizovaný. Keď som na začiatku konferoval a potom spieval do podkladu piesne*, synchronizácia zvuku a obrazu mala časový posun. Keď som si to pozrel zo záznamu, tak som hneď uvidel ten prúser. Ja osobne za nesúlad obrazu a zvuku nemôžem, technická chyba sa mala odstrániť skôr. Ten istý problém mal aj kolega - raper Majk Spirit, ale on vystupoval cez prestávku a to do televízneho vysielania nešlo."
Ing. Tomáš Schügerl, manažér pre médiá ŠK Slovan: "Kým pre fanúšikov na štadióne bolo vystúpenie kultovej bratislavskej kapely skvelým zážitkom, divákom pri televíznych obrazovkách pokazila dojem technická chyba vo vysielaní, za ktorú sa divákom RTVS, Maťovi Ďurindovi a skupine Tublatanka ospravedlňujeme a ďakujeme za pochopenie. Skupina Tublatanka absolvovala svoje vystúpenie tesne pred úvodným výkopom stretnutia a z tohto dôvodu nebolo technicky možné, aby vystúpila úplne naživo na hracej ploche. V televíznom prenose nebol dokonale synchronizovaný zvuk z reproduktorov umiestnených priamo pod strechou štadióna, vzdialených od členov skupiny približne 150 metrov. Takýto televízny prenos a jeho ozvučovanie sa na novom štadióne konal po prvý raz. Z tohto technického dôvodu hovorené slovo a spev Maťa Ďurindu* nesynchronizovali s vysielaným obrazom a boli oneskorené kvôli časovému posunu zvuku zo vzdialených reproduktorov o viac ako jednu sekundu. Preto mnohé komentáre, ktoré závažne poškodzujú meno skupiny a predovšetkým lídra Maťa Ďurindu na sociálnych sieťach, rôznych serveroch, novinových portáloch atď., kde uvádzajú, že sa Maťo Ďurinda netrafil do podkladu piesne, že mohol byť pod vplyvom alkoholu, sú nepravdivé a zavádzajúce. Za technickú chybu v televíznom prenose skupina Tublatanka nijako nezodpovedá, svoje vystúpenie zvládla plne profesionálne, chyba bola zapríčinená druhou stranou, ktorá zabezpečovala technický prenos podujatia, za čo sa divákom RTVS, Maťovi Ďurindovi a skupine Tublatanka ospravedlňujeme a za pochopenie ďakujeme.”
* Ak sa vám tieto vyjadrenia, naznačujúce prítomnosť speváckeho výkonu vo vystúpení, zdajú dôveryhodné, pozrite si videozáznam ešte raz a posúďte sami, či bol zvuk a obraz naozaj tak tragicky zle zosynchronizovaný aj počas príhovoru alebo len počas "spevu". V každom prípade verím, že podobnú príležitosť na zviditeľnenie a zárobok v budúcnosti Tublatanka odmietne a bude svojich fanúšikov naďalej tešiť ozajstnými vystúpeniami na ozajstných koncertoch.
Na záver ešte zopár vtipov o nevydarenom vystúpení:
Autor: Patrik Marflák
Foto: reprofoto - RTVS
Súvisiaci interpreti: Tublatanka