Už sa vám niekedy stalo, že ste cestovali MHDčkou, keď tu zrazu nastúpil váš obľúbený interpret, zaspieval svoj hit a všetci naokolo - starí aj mladí, bieli aj čierni, dôchodkyne aj bezdomovci - boli úplne unesení, autobusu od toľkej pozitívnej energie takmer uletel dekel a navyše z toho celkom nečakane vzniklo profesionálne video?

Že nie, naozaj nikdy? Tak to je smutné, ale nezúfajte. Také veci sa totiž v skutočnosti nedejú, ani len v krajine neobmedzených možností a v najkúlovejšom meste jej východného pobrežia. O to je zarážajúcejšie, koľko ľudí je schopných uveriť, že video zachytávajúce takúto scénku je autentické a naozaj spontánne.

Konkrétne ide o video, ktoré bolo zverejnené 15. januára na oficiálnom Youtube kanáli cien Grammy a stalo sa virálnym hitom - za štyri dni má takmer 2 milióny pozretí. Hviezdami videa sú raper Macklemore a producent Ryan Lewis, duo známe vďaka hitom ako Thrift Shop, Same Love či Can't Hold Us. Práve posledne menovanú skladbu pustil Lewis z boomboxu po nastúpení do autobusu preplneného skrytými kamerami a Macklemore počas jazdy namiesto revízie vstupeniek zarapoval "nič netušiacim" cestujúcim.


Neuveriteľné v pravom zmysle slova

Pozitívna energia skvele spracovaného videa zanecháva taký euforický dojem, že väčšinu divákov ani len nenapadne, že by to celé mohlo byť zinscenované. Svedčia o tom tisícky nadšených reakcií v štýle "neverím, neverím, neverím" (pričom uveril/a) alebo "keby sa mi toto stalo, júú" (čo tak skúsiť kariéru v komparze?), a tiež desiatky článkov, ktoré autentickosť videa nijak nespochybňujú a veselo píšu o prekvapených cestujúcich.

U kritickejšie zmýšľajúcich ľudí semienko pochybnosti o "čistej spontánnosti" zasadí už samotný fakt, že ide o propagačné video na odovzdávanie cien Grammy (mimochodom, Macklemore & Ryan Lewis sú tento rok nominovaní v siedmich kategóriách). Nasleduje počudovanie nad množstvom kamier a kvalitou záberov, ako aj nad perfektne rasovo, vekovo aj sociálne vyváženým zložením publika v tak akurát (ne)zaplnenom autobuse, kde všetci sedia, ale strategické miesta vpredu sú záhadne voľné. A pri všetkej úcte k hip-hopovej dvojici, pravdepodobne ani v New Yorku nie sú títo páni až takí populárni, aby na ich vystúpenie všetci tí ľudia reagovali, ako keby išlo o ich najlepší koncertný zážitok v živote. Najmä keď si uvedomíme, že vo videu je použitá zvuková nahrávka štúdiovej kvality, ktorá určite nevznikla priamo na mieste činu - pri všetkom tom poskakovaní a preliezaní stoličiek, navyše bez mikrofónu (!) to muselo byť oveľa viac zadychčané a ukričané. Čiže bežný ujko alebo babička kdekoľvek na svete by na dvojicu zrejme reagovali nadávkami do hulvátov a odporúčaním, aby išli bliakať do ZOO.

Ďalšia podozrivá vec: v záberoch vo videu si viacerí cestujúci natáčali koncert na mobily. V dnešnej dobe - ak by sa stalo niečo, čo človek nečaká, niečo tak výnimočné ako koncert hudobných hviezd v MHD - určite by aspoň jedna amatérska nahrávka s roztraseným obrazom a nepočúvateľným zvukom bola do pár hodín od udalosti na Youtube a následne by sa šírila v médiách. Existovala by aspoň jedna nekvalitná amatérska fotka, aspoň jeden blog so zmienkou o výnimočnom zážitku. Podľa akože-bezpečnostnej kamery bol dátum natáčania 15. november minulého roka, no za tie dva mesiace sa nikde nič o tejto udalosti neobjavilo. Na Youtube nájdete len to profesionálne zostrihané video, ktoré má už niekoľko desiatok kópií, no vždy ide o ten istý záznam so skvelým obrazom i zvukom. Tvorcovia reklám, ktoré majú vyzerať presvedčivo a spontánne, sa možno v budúcnosti tohoto nedostatku začnú vyvarovať a budú uploadovať aj amatérske zábery svojich euforických zinscenovaných výtvorov. A potom už naozaj nebudeme tušiť, čo je skutočné a čo umelé.

Macklemore & Ryan Lewis v kampani Grammy Zdroj: Youtube

Prekvapenie v prenajatom autobuse?

Vyššie uvedené pochybnosti sú však len argumentmi postavenými na zdravom skepticizme nezaujatého diváka - stačí si zložiť ružové okuliare. Okrem toho existujú aj nepriestrelné dôkazy, že nečakaný koncert, ktorý vraj prekvapil náhodných cestujúcich, sa v skutočnosti nekonal a že publikum tvorili najatí komparzisti/herci. Viacerí diskutéri na Youtube a pod článkami upozornili, že v autobuse z videa chýba zariadenie na kontrolu metro kariet, mapa MHD a množstvo reklamy v interiéri vozidla. Okrem toho uviedli, že v Bronxe, kde sa video natáčalo, vysoko prevažujú pasažieri z rasových menšín, a že v skutočnosti bývajú autobusy na tejto linke preplnené.

To všetko vedie k faktu, že vo videu vôbec nejde o vozidlo mestskej hromadnej dopravy. Spoločnosť Metropolitan Transportation Authority (MTA), ktorá prevádzkuje MHD v New Yorku už potvrdila, že nešlo o žiadny z jej autobusov jazdiacich na tejto linke, ale o prenajatý podobný model. O nahrávaní videa pritom spoločnosť vôbec nevedela a dozvedela sa o tom až po jeho zverejnení. Tým si organizátori Grammy spôsobili problémy, pretože natáčanie komerčných videí MTA umožňuje len na základe písomného súhlasu a zaplatenia dohodnutej sumy. Platí to aj v prípade, keď je v reklame použitá iba autobusová zastávka - v tomto prípade tam zastávka je, navyše video je spravené tak, aby diváci uverili, že sa udalosť stala naozaj v bežnej prevádzke autobusovej linky MTA.

Tvorcovia reklamy sa tak budú musieť s newyorským dopravcom vysporiadať dodatočne, horšie pre nich je však potvrdenie špekulácií o zinscenovanom videu. Ide totiž o súčasť oficiálnej kampane Grammy Awards 2014 s názvom Music Unleashes Us (Hudba nás uvoľňuje/odväzuje), ktorej cieľom je podľa tvorcov zachytiť "prirodzené, fyzické a niekedy až nekontrolovateľné reakcie ľudí na hudbu". Tie v reálnom svete skutočne existujú, no bohužiaľ video, ktoré má byť hlavným pilierom kampane, ukazuje (rovnako ako ostatné videá) umelé a kontrolované reakcie komparzistov na scenár reklamy, ktorá síce na prvý pohľad vyzerá pôsobivo, ale má až príliš veľa dier. Vlastne po oboznámení sa so všetkými skutočnosťami tento pokus o zachytenie "nekontrolovateľných reakcií na hudbu" dosť pripomína vlaňajšiu videomániu menom Harlem Shake. Len s tým rozdielom, že tam nikto nemusel hrať prekvapeného.


Autor: Patrik Marflák
Foto: Youtube

Súvisiaci interpreti: Macklemore & Ryan Lewis