Ak sa čo i len trocha orientujete v informačných vojnách, ktoré v posledných mesiacoch pohltili sociálne siete, je vám meno Juraj Smatana určite známe. Učiteľ dejepisu na gymnáziu v Považskej Bystrici je zároveň i občianskym aktivistom, debunkujúcim hoaxy a proruskú propagandu takzvaných alternatívnych médií.

V spolupráci s niekoľkými občianskymi združeniami sa venuje i ochrane životného prostredia či boju proti korupcii. Toto všetko ste o ňom asi vedeli a ak nie, už viete. Čo bude však pre vás novinkou, je pravdepodobne vzťah Juraja Smatanu k hudbe. V rámci našej novej rubriky sme sa ho spýtali na pár aktuálne obľúbených albumov, no napokon bol z toho trochu dlhší rozhovor.

Čo máte v posledných dňoch v playeri a prečo? Pár albumov, ktoré vás momentálne hudobne tešia. 

The Cinematic Orchestra - The Crimson Wing: Mystery of the Flamingos

Blue Foundation - Sweep of Days a skladba Eyes on Fire

Hapka & Horáček - Strážce plamene


Beck - Morning Phase

Dežo Ursiny - Príbeh

Som na Last.fm aj na Spotify, tak si to môžete updatovať (smiech)


Čo pre vás znamená objavovanie novej hudby? Aký ste typ poslucháča, podľa čoho si vyberáte hudbu?

Dobrú hudbu (aj starú) objavujem s rovnakou chuťou a systematicky, ako kvalitné knihy a filmy. Počítam sa medzi "power userov" - roky si priebežne vytváram zbierky, nahrávky hodnotím a klasifikujem, z čoho mi vznikajú automaticky vytvárané playlisty. Používam na to MediaMonkey Gold, bežné free softvéry buď nezvládali terabajty dát, nepodporovali všetky formáty alebo nemali automatizované funkcie.

Novú, či presnejšie, mne dovtedy neznámu hudbu, najčastejšie nachádzam vo filmových soundtrackoch. Keď autora identifikujem, či z titulkov alebo pomocou Shazam, stiahnem si diskografiu najradšej vo formáte FLAC a nastane fáza objavovania. Takýto systém som si vytvoril najmä kvôli podcastingu. Odoberám totiž desiatky kanálov hovoreného slova, najmä tematické relácie Českého rozhlasu. Takto napísané to vyzerá ako časovo náročná činnosť, v skutočnosti však stačilo nastaviť "stroje" a teraz mi to naopak čas šetrí.

Ok... Toto je taká technickejsia časť, ale povedzte, čo vám hudba dáva?

Čas, ktorý by som stratil počúvaním nejakej hudobnej vaty alebo informačného balastu. Hudbu beriem ako soudtrack k životu. Je príjemné podkresliť si lenivé sobotné ráno so ženou počúvaním filmových kúskov Morriconeho alebo Poledourisa, atď.

Je podľa vás audiosmog či vami spomenutá hudobná vata problémom?

Je to takmer taký problém, ako vizuálny smog, "bilbordel". Ak nás niekto núti počúvať niečo, čo si neprajeme, je to veľmi neslušné.

Napríklad v reštauráciách? To mi dosť prekáža.

Občas, keď to bolo veľmi zlé, upozorňoval som čašníkov, že buď ma budú kŕmiť reklamami z komerčného rádia alebo im nedám sprepitné. Keďže sa však do reštaurácií nechodím hádať a vychovávať personál, radšej si nájdem podnik, kde je ticho alebo nevtieravá hudobná kulisa.

Podobne to robím aj ja. Väčšinou na tých miestach aj lepšie varia. Tuctová hudba väčšinou sprevádza tuctové jedlo.

Seriózny majiteľ by si to mal postrážiť a nedovoliť personálu, aby si púšťal "hudobnú anestézu" na zabitie myšlienok počas dlhej smeny. Áno, pribúdajú žánrové podniky, to je dobre.

Myslíte si, že by rozhlasové stanice mali ľudí vzdelávať a dopovať ich krásou a tým meniť ich myslenie? Je to vôbec ich funkciou? Vytvára ich program podľa vás reálny dopyt poslucháčov, alebo naopak vytvárajú rádiá svojím programom ten dopyt?

Áno, hudobný redaktor má veľkú zodpovednosť. Mal by vkus svojich poslucháčov pozdvihovať (aspoň mierne). Ak sa len snaží podkladať masovému vkusu, zaslúžil by si pobyt v Hudobnom pekle z obrazu Hieronyma Boscha.

Čo komerčná stránka veci a sloboda rádii ničiť ľuďom vkus?

Ak nahradíte vzdelaného hudobného redaktora automatom, nastaveným na maximálnu sledovanosť, tak ste vytvorili zhubný systém na devastáciu vkusu. Na konci dňa zistíte, že Michal David strieda Gangnam Style a turbodychovku. Zmeniť to však môžu len samotní poslucháči. Ja som už rozhlas a televíziu opustil a programového redaktora si robím sám a za pomoci mojich sociálnych sietí.

Kupujete si aj nosiče? Aké najradšej?

Nepotrebujem vlastniť nejaké kúsky plastu. Platím si Spotify a občas poskytnem priamy príspevok autorovi, u ktorého mám obavy, že mu hrozí vyhynutie. Ale na hudbu dávam len zlomok toho, čo na ebooky. Na webe je legálne toľko kvalitnej hudby zdarma, že muzikantov ľutujem. Našťastie živá hudba prináša natoľko úplnejší zážitok než najdokonalejšia nahrávka, že muzikanti nikdy nevymrú. Asi pred pol rokom mi slzy tiekli na koncerte v banskoštiavnickej krčme, pričom speváčka sa nedala vygoogliť a kapela bola z akéhosi brnianskeho divadla. To vám nedá žiadny klip na Youtube, ani keby jeho výroba stála milión dolárov.


Ďalšie články z rubriky:

Povedz mi, čo počúvaš: Jeho Skromnosť Svetozár Korbeľ

Povedz mi, čo počúvaš: Rudi Rus

Autor: Renat Khallo
Foto: archív J. Smatanu

Poznámka pod čiarou: Diskusia k článku bola zrušená, keďže ani jeden z početných príspevkov nesúvisel s témou článku. Skúste to s urážkami a vymyslenými obvineniami niekde inde. Ďakujeme za pochopenie.