Klezmer, čiže svetská židovská hudba, spravidla nebýva v hľadáčiku veľkých vydavateľstiev a médií. Na Slovensku by sa zoskupenia, vydávajúce albumy v tomto žánri, dali spočítať na prstoch dvoch rúk, o to zaujímavejšiu a originálnejšiu tvorbu však produkujú. Spomedzi nich sa v minulom roku o slovo prihlásili Mojše Band, a to hneď dvakrát.

Najskôr na jar vydala album Zipserim: Oberzips, na ktorom sa venuje židovskej hudbe z oblasti horného Spiša, a potom v druhej polovici roka 2019 uviedla na trh nahrávku Tehillim. Chválospevy, v kresťanskej tradícii známe ako Žalmy, sa považujú za špecifické literárne súborné dielo, ktoré v židovskej kultúre zastávajú miesto osobného, intímneho kontaktu s Bohom a mystického zahĺbenia sa každého jedinca, ktorý tieto texty prednáša. Obsahujú celkovo 150 chválospevov, ktoré tradícia rozdeľuje do piatich kníh.

Na albume Tehillim sú zhudobnené Chválospevy 120 - 134, ktoré básnik Shlomo ben Rivke prebásnil a prepísal do slovenskej podoby. Album sa nahrával v jednom z popredných českých štúdií SONO Records. Nečudo, že disponuje plným, živým, dynamickým, do hĺbky vťahujúcim zvukom.

Tradícia v novom šate

Mojše Band som prvýkrát zažil naživo zhruba pred ôsmimi rokmi v Košiciach. Už vtedy išlo o veľmi talentované a kreatívne trio, ktoré prináša iný prístup k židovskej hudbe ako tradičné mnohopočetné klezmerové kapely. Michal Paľko (cimbal, spev), Jakub Stračina (kontrabas, vokály), František Kubiš (akordeón, vokály) aktuálnou nahrávkou nadväzujú na prvú spoluprácu so Shlomom ben Rivke v podobe albumu Tfilos un Nigunim (Modlitby a nápevy) z roku 2018. Aj v tomto prípade ide o autorské skladby, ktoré sa inšpirujú minulosťou a vkladajú "medzi riadky" prvky šansónu, jazzu a vážnej hudby.

Na Facebook stránke kapely figuruje škatuľka "progressive klezmer", s ktorou sa nedá nesúhlasiť. Hudobníci sa snažia priniesť do žánru čerstvý vánok a ide im to viac než dobre. "Na tomto CD je zachytený akýsi nástroj, tradičná metóda, mnohogeneračný odkaz na prekonávanie rozličných životných situácii tak, ako to pozná a používa židovská tradícia," vysvetľuje líder kapely Michal Paľko.

Vypočujte si album Tehillim na Deezeri:

Trojica hudobníkov vie dobre komponovať, nájde sa pár chytľavých aranžmánov, dokonca i niečo, čo sa úplne vymyká zvuku akustického tria a skôr pripomína elektroniku. Hlavne sú však výborní inštrumentalisti, s motívmi sa hrajú až takmer virtuóznym spôsobom. Veľký priestor majú pútavé, nenudiace a v pravú chvíľu končiace sóla. O sláčikové nástroje, tenor a ženský spev sa postarali priatelia skupiny Tijana Stankovič, Michal ForštAmir Wahba a spolok Solamente Ribelli. Silné momenty prinášajú skladby, kde figuruje sugestívne pôsobiaci zborový spev, pri ktorom sa nástroje takmer nezapájajú. I dynamickejšie piesne však majú svoje čaro - podobne ako pre balkánsku hudbu aj pre klezmer je typický temperament, ktorý dokáže človeka strhnúť, vzpružiť a nabudiť.

Kdesi uprostred sú skladby, znamenite meniace nálady, rafinované, gradujúce. Veľmi dobre sú vystihnuté rôzne odtiene klezmeru s bohatým využitím možností akustických nástrojov. Výsledok tak znie maximálne autenticky, nič sa tu nedá zamaskovať, či zakryť efektom. Jemné vrstvy sa nabaľujú, takže platňu treba počúvať veľmi pozorne. Atmosféra albumu je naozaj podmanivá. Hmatateľný je smútok, nejde však o depkárčenie, skôr posvätnú bázeň. Texty sú poeticko-filozofické, vyžaduje sa dlhšie premýšľanie nad obsahom. Jazyk je však veľmi zrozumiteľný, prevláda slovenčina, no znie tu aj jidiš - židovská nemčina.

Mojše Band vydal veľmi zaujímavý koncepčný počin, ktorý sa v klenotnici slovenského klezmeru určite nestratí. Môže za to množstvo nápadov, prekvapení, nálad, vrstiev, zmien a ďalšieho obsahu, pri ktorom sa poslucháč nemá šancu nudiť. Zainteresovaná cieľovka ocení výborné zladenie textov a hudby, posvätnú atmosféru, sugestívne podanie chválospevov a krkolomné inštrumentálne výkony. Tehillim je album, v ktorom sa nepozornosť trestá stratou, no kto si v ňom raz nájde cestičku, nájde množstvo cenných informácií a hudobných detailov.

Mojše Band - Tehillim (Chválospevy)
(Moishee Publishing, 2019)

1. Nie celkom tomu rozumiem