Album roka 2022 v kategórii Hard & Heavy a nominácia na Debut roka na Radio_Head Awards. Takýto úspech sa post-black metalovej kapele Besna podarilo dosiahnuť so svojou prvotinou Zverstvá. Po troch rokoch sa skupina vracia s nahrávkou Krásno a vzhľadom na výborný, cenami ovenčený debut, sú moje očakávania obrovské.
Podľa môjho názoru Krásno nielenže dosahuje kvality svojho predchodcu, ale ho dokonca prekonáva v podstate vo všetkom. Od samotného skladania piesní, cez inštrumentálne výkony až po špičkovú produkciu. Spev frontmana Samuela Dudláka ešte viac zhavranel, no napriek tomu je na nahrávke čistejší a zrozumiteľnejší.
V porovnaní so Zverstvami je na albume o skladbu viac, no celková stopáž je asi o desať minút kratšia. Ja som s tým úplne OK, pretože tých zhruba 30 minút je natlakovaných na prasknutie a na Krásne naozaj nenájdete hluché miesto. Najlepšie sa počúva celý od začiatku do konca, vôbec neriešim, aká skladba zrovna hrá, lebo všetko do seba krásne zapadá. Prechody medzi piesňami sú úplne prirodzené a takmer nepostrehnuteľné.
Besna výborne pracuje so zmenami a dynamikou, napríklad v skladbe Oceán prachu, ktorá je aktuálne mojou najobľúbenejšou. Zo začiatku sa javí ako pokojná inštrumentálka, ktorá nakoniec exploduje do ukrutnej nakladačky a chlpy na tele dá do pozoru aj dokola opakujúci sa text "Na dne útesu našli sme iba oceán prachu". Koniec skladby zároveň dokonale demonštruje spomínanú prirodzenú nadväznosť piesní, a to napriek tomu, že končí zbesilým uragánom a nasledujúca Bezhviezdna obloha sa rozbieha pomalou gitarovou vyhrávkou.
Stále neviem, či úplne chápem, čo vlastne znamená predpona "post". Podľa mňa je to viac menej to isté, čomu sme kedysi hovorili crossover, teda miešanie rôznych štýlov. Toto zvláda Besna priam učebnicovo. Okrem klasických black metalových postupov tu nájdete kopec zaujímavých ambientných prvkov, technicky náročné progresívne pasáže, metalcoreové breakdowny a hutnú, kryštálovo čistú produkciu. Black metaloví puristi, prisahajúci na lo-fi, asi budú frflať, ale black metal už dávno nie je a ani nikdy nebol len o špinavom zvuku. Napríklad taká Chimera od Mayhem je toho krásnym príkladom.
Okrem speváka a gitaristu Sama sa na nahrávaní podieľali aj gitarista Martin Pinter a basgitarista Timotej Juráček. Jediná personálna zmena nastala na poste bubeníka, kde Gabriela Gorasza vystriedal Anton Samokhvalov (ex Cranial Void). Kapela si podľa mňa nemohla vybrať lepšie, pretože práve Antonova hra je ďalším dôležitým faktorom, prečo považujem Krásno za ešte lepší album ako Zverstvá. Najprv som mal pochybnosti, či sa jeho štýl do Besny hodí, predsalen tvorba Cranial Void je o niečo zbesilejšia a dáva bubeníkovi priestor sa poriadne vyblázniť. Ako veľmi som sa mýlil, som pochopil hneď ako som si album pustil a pri každom blastbeate len spokojne pritakávam.
Okrem kapely sa na celkovom výsledku opäť podieľala aj moja obľúbená trojica Jakubov, ktorá si rozdelila produkčné práce. Jakub Hríbik a Jakub Spiszak sú výborne fungujúci tandem a stály inventár štúdia PULP, kde nahrávka vznikala. Gitarista Jakub Tirčo z IONS je čerešničkou na torte a tentokrát si okrem editovania za počítačom strihol aj gitarové sólo v titulnej skladbe Krásno. Pod vizuálom albumu je podpísaný Andrej Eternal a logo kapely upravil Maxim Ishutin.
Kto kapelu videl počas leta na niektorom z koncertov, kde zdieľali pódium s banskobystrickými urban black metalistami Solipsism, určite zachytil ich spoločnú skladbu Mesto Spí. Tá album uzatvára a je perfektnou bodkou za týmto podarených dielom.
Na konci januára je určite priskoro vynášať takéto súdy, ale napriek tomu som presvedčený o tom, že Krásno je jedným z horúcich kanditátov na metalovú nahrávku roka. Besna nastavila latku kvality poriadne vysoko a jej novinka je ďalším dôkazom výbornej kondície domácej metalovej scény.
Besna – Krásno
(2025, vlastným nákladom)
- Zmráka sa
- Krásno (feat. Jakub Tirčo)
- Hranice
- Oceán prachu
- Bezhviezdna obloha
- Paracelsus
- Mesto spí (feat. Solipsism)
Autor: Tomáš Danišovič