Keď Rihanna minulý týždeň prekvapivo a zadarmo vydala svoj dlho očakávaný ôsmy album Anti, prvotné nadšenie rýchlo vystriedalo sklamanie mnohých fanúšikov. Chýbali im chytľavé hity, na ktoré boli zvyknutí. Zdá sa však, že práve to bolo speváčkiným zámerom. Priaznivcom rádiového popu tak nezostáva nič iné, než prijať prerod mainstreamovej modly na umelkyňu, ktorá si robí, čo chce. Alebo si nájsť inú.

V roku 2012 s albumom Unapologetic skončila Rihannina séria siedmich albumov vydaných počas jej prvých ôsmich rokov na scéne. Nasledoval zaslúžený oddych od hudby, pozornosť fanúšikov ani médií však rozhodne nestratila, prostredníctovm Instagramu bola v šoubiznise prítomná aj počas troch rokov "ticha". Už len prerušenie výročného vydávania albumov však muselo znamenať, že sa chystá nastoliť úplne inú taktiku.

Napokon sa v januári minulého roka pripomenula svojim fanúšikom prekvapujúcim singlom FourFiveSeconds, v ktorom jej sekundovala jedna skutočná a jedna samozvaná legenda svetovej hudby - Paul McCartney a Kanye West. Pozitívne ladenú akustickú hitovku vystriedala komerčne menej úspešná hymna "novej Ameriky" American Oxygen a trojicu piesní predchádzajúcich samotnému ôsmemu CD uzatvárala Bitch Better Have My Money s hip-hopovým beatom á la 90. roky a drastickým videoklipom.

Po takejto sérii odlišných skladieb tak fanúšikovia mohli očakávať čokoľvek. Asi nikto však nečakal, že sa ani jedna z nich nakoniec na novinke neobjaví. Zmena smerovania sa odrazila aj v samotnom kreatívnom procese. V recenzii albumu Unapologetic (2012) sme vám pripomenuli, ako bola každá doterajšia štúdiovka čoskoro 28-ročnej Barbadosanky poznačená konkrétnymi emóciami vyplývajúcimi z jej životných situácií. Momentálne však dlho očakávanú novinku nemožno označiť žiadnou citovou nálepkou. Akoby išlo o aktualizovanú verziu interpretky hitu Umbrella - niečo ako Rihanna 2.0.

Dobré dievča je navždy minulosťou

Čo popri nadstavbe zostalo, je speváčkin cit pre R&B, ku ktorému sa pridal miestami soulovejší prejav, akustické aranžmány, ale aj väčšie množstvo temných hip-hopových beatov. To všetko na úkor popovej hitovosti. Predzvesťou zmeny bol deň pred vydaním albumu singel Work. Prvá lastovička nahrávky Anti je v poradí už treťou Rihanninou spoluprácou s kanadským raperom Drakeom. Na prvé počutie znie akoby hlavnej protagonistke ochablo jazykové svalstvo po nadmernom požití liekov, no postupne si aj neprajníka jednoduchých textov získa kombináciou triviálneho refrénu, v ktorom intenzívne opakuje názov piesne, a minimalistickej produkcie, o ktorú sa postaral Boi-1da (Nicki Minaj, Eminem, Drake).

Temnejšími kúskami z týchto žánrových zákutí sú Woo Needed Me. Obe majú spoločný motív sebavedomej ženy, ktorá vyvolá v mužovi závislosť a napokon ho odkopne. Rozdiel je vo vyjadrení intenzity tohto kopanca. Prvá menovaná "bolí" vďaka beatu s vysamplovanou elektrickou gitarou a ťažkotonážnou basou, zatiaľ čo druhá reže do živého po textovej stránke. Tu sa speváčka nestráni na plné ústa vysloviť: "Bol si dobrý len na bežnú šukačku." Čerešničkou na torte je posledná skladba z deluxe edície, v ktorej Rihanna detailne opisuje presne to, čo je v jej názve - Sex With Me.

Popová modla v alternatívnych vodách

Ako jedna z mála piesní na Anti znie aspoň trochu popovo nečakaná coververzia austrálskej psych-rockovej kapely Tame Impala. Pieseň New Person, Same Old Mistakes z pera Kevina Parkera vyšla len pred pol rokom ako záverečný song vynikajúceho albumu Currents (2015). Popová hviezda si skladbu alternatívnych kolegov premenovala na Same Ol' Mistakes, hudobne si ju však neprisvojila útokom, ale skôr s úctou. Parkerovskú jemnú naliehavosť podčiarkla svojou "beštiálnou náturou", pričom oproti originálu nezmenila takmer nič, "len" ho prespievala. Výsledok rozhodne stojí za vypočutie, môže byť totiž rovnako zaujímavý pre fanúšikov originálu ako aj pre jej vlastných, čakajúcich melodické hity. V komerčných rádiách však ani túto skladbu zrejme počuť nebudete, šesťminútový originál totiž neskrátila, dokonca pieseň ešte trochu natiahla.

Paradoxom je aj inšpirovanie sa Britkou Dido. Jej singel Thank You (2000) je totiž súčasťou (takisto s priznaním autorstva) romantického cnenia za niekdajšou láskou za zvuku akustickej gitary v podobe Never Ending. Rihanna lovila vo Veľkej Británii aj kvôli bonusovke Goodnight Gotham. Tu pre zmenu nepochopiteľne a úplne zbytočne minútu a pol sampluje slová Florence Welch zo skladby Only If For A Night (z albumu Ceremonials, 2011).

Najzaujímavejšou a pravdepodobne aj pre komerčných poslucháčov najpríťažlivejšou skladbou celej zostavy šestnástich skladieb môže byť Love On The Brain. Hlas RiRi je tu azda najfarebnejší za celú jej desaťročnú kariéru. Vyznáva sa z ešte stále prítomnej závislosti na láske k mužovi, ktorý jej komplikuje život. Na podklade doo-wop produkcie v štýle 50. rokov mení výšky tónov a aj ich zafarbenie. Je to vskutku presvedčivý dôkaz o tom, že ako speváčka prešla za tú dekádu veľký kus cesty.

Anti je Rihanniným manifestom odmietania. Nechce byť už bezduchou bábikou popu, za ktorú robia veci ostatní. Svedčí o tom aj fakt, že namiesto pôvodne avizovaného Kanyeho Westa je výkonnou producentkou nahrávky speváčka sama. Popri kontroverzných, avšak uveriteľných textoch a odklone od rádiového popu k hip-hopu, indie popu a alternatívnemu R&B je to nemenej zásadná zmena. Prevzala nad svojou tvorbou kontrolu podobne, ako to urobila na svojom poslednom albume Beyoncé. Výsledok je síce menej komplexnou výpoveďou s menším počtom hudobne výrazných a zapamätateľných momentov, no sloboda, ktorú si speváčka na albume užíva, je prísľubom do budúcnosti. Aj za cenu odlivu fanúšikov, ktorí ju vnímali len cez mainstreamové okuliare, totiž ukázala, že vo veľkom šoubiznise je stále priestor pre umeleckú slobodu a autentickosť.

Rihanna - Anti
(Westbury Road / Roc Nation, 2016)

1. Consideration (feat. SZA)