Časy, keď sme debutom mohli odpustiť nejaké začiatočnícke chyby, sú dávno preč. Nie preto, že by sme im odpúšťať nechceli, ale preto, že mnohí mladí umelci dneška sú hudobne a názorovo tak vyspelí, že nás svojou tvorbou nechávajú v nemom úžase. Waterbased vydali presne taký debut – prekvapivý, presvedčivý a náročný. Poslucháčov ním pozývajú do svojho komplikovaného vnútorného sveta a je to ten typ pozvánky, ktorá sa neodmieta.

Projekt Waterbased tvoria speváčka a autorka textov Julls Mihalyiová a gitarový samouk Ľubo Krajňák z kapely Fúzy Múzy, pričom obaja mladí Slováci našli svoje hlavné pôsobisko v Prahe. Julls predtým študovala v Dánsku a myslela si, že domov sa natrvalo sa nikdy nevráti. V istý moment však začala cítiť, že jej niečo chýba. A hoci sa nevrátila do rodných Michaloviec, svoj kúsok domova našla v českej metropole, kde získala aj priestor na realizáciu vlastných hudobných ambícií.

Dvojica mladých hudobníkov si dala na svojom debute Silent Regions záležať, dopriali mu priam perfekcionistický prístup a cit. Navyše si k nahrávke vybrali tých najlepších spolupracovníkov. K producentskej stoličke si prizvali elektronických mágov Jonatána Pastirčáka (Pjoni, Isama Zing) a Ondřeja Mikulu, známeho pod umeleckým aliasom Aid Kid, ktorý spolupracuje aj s projektom Zvíře jménem Podzim, s Katarziou či s Lenkou Dusilovou.

Tiché zóny seba

Ako prezrádza už samotný názov albumu, je umeleckou exkurziou do "tichých oblastí", kde každý dostáva priestor byť sám. Waterbased mu na to vytvárajú luxusný hudobný sprievod. Otvárajú tiché zóny duše a veria vo vlastnú rekonvalenscenciu smútkom.

Silent Regions nie je ľahkým kúskom na počúvanie, ani na prežitie. Vyžaduje si pozornosť fanúšika, hoci je možné aj kĺzať po povrchu a stavať sa do pozície vzdialeného poslucháča hĺbavej elektroniky. Je to však cesta, v ktorej nahrávka nevynikne. Až keď do nej vkladáte elementy z vlastného sveta, prichádza k vzácnemu prepojeniu.

Zvukovo je album absolútne presvedčivý, elektronika mu dodáva surovosť a ráznosť. V niektorých momentoch prechádza k industriálnej tvrdosti, pričom ho zjemňujú popové prvky, hoci je cítiť, že potrebu páčivosti nemá. Chce byť autentický, ponára sa do vnútorného sveta, kde maľuje samotu, strácanie sa v sebe samom a dôležitým elementom je zmätok, neistota.

Smútok ponorený do komplikovanej elektroniky

Hudobne nás necháva prežívať aj bolestivé emócie, poslucháčovi upiera zaužívané vzorce a nebojí sa inakosti, stáva sa tak poslucháčskou výzvou. Tvorcovia priznávajú aj v rozhovore pre Hudba.sk, že smútok je pre nich blízky a dôležitý pocit. Ak sa bavíme o vzťahoch, opúšťaní, strácaní a vnútornom pokoji, ťažko možno tieto témy tlačiť cez veselé melódie. Platí, že je to komplikovaný svet a Waterbased si dali veľmi záležať, aby mu dopriali rovnako komplexné vyjadrenie prostredníctvom hudby. Ich uchopenie a prepojenie s témou je výnimočné.

Rozhodne bude zaujímavé počuť, ako budú znieť Waterbased naživo. Ako uchopia celú elektronickú pestrosť a silu emócie, ktorá stavia nahrávku do osobitej, nezameniteľnej pozície. Výnimočná príležitosť bude už tento víkend, v sobotu 10. júna, keď oficiálne uvedú nahrávku na Slovensku do života krstom v Novej Cvernovke dvojkoncertom spolu s Pastirčákovým projektom Isama Zing

Odporúčam sa naladiť na koncert práve počúvaním albumu Silent Regions, ktorý bude rozhodne silným kandidátom pri bilanciách toho najlepšieho z roka 2023, minimálne v kategórii Debut roka na Rádiohlavách. Nahrávka vyšla na značke Deadred Records aj na vinyle a práve vinyl tomuto albumu veľmi pristane. Je to presne hudba, ku ktorej sa človek vo chvíľach, keď túži byť sám so sebou, rád vráti.

Waterbased – Silent Regions
(2023, Deadred Records)

1. L.gain