Slovenská experimentálna hudba si pripisuje do archívov ďalší klenot. Album Exodus od umeleckého zoskupenia Polajka vyšiel v septembri pod krídlami Real Music House a hoci sa nezaradil k okamžitým senzáciám, jeho nenápadná sila po viacnásobnom vypočutí vypláva na povrch a poslucháč na ňu tak ľahko nezabudne. Platňu totiž charakterizuje výrazná nadčasovosť hudobného materiálu aj spracovanej témy.
Podprahová podmanivosť
Exodus je prvou oficiálnou platňou, ktorou sa kapela prezentuje samostatne. Z vyššie zmieneného curriculum vitae je jasné, že doteraz sa hudobníci opierali prevažne o prevzatý materiál a skutočná "skúška ohňom" vlastne prichádza až teraz. Ich prístup, spočívajúci v nekonvenčných aranžmánoch, bol veľmi dobrou školou, v ktorej sa naučili experimentovať, posúvať hranice a neponechávať kameň na kameni. To všetko teraz zúročujú v maximálnej miere. Navyše nikto z poslucháčov nie je odkázaný na porovnávanie s originálom ani s inými projektmi, pretože Exodus patrí medzi unikátne diela, akých sa u nás ročne urodí jedno, možno dve.
Podrobný opis hudby je v tomto prípade zbytočný. Tu sa už treba zamýšľať nad čímsi vyšším, čomu v každodennom zhone nemáme čas venovať pozornosť. Nie náhodou chce kapela týmto albumom reflektovať vnútornú nervozitu súčasnej spoločnosti, sužovanej utečeneckou krízou, strachom, neistotou a nedôverou. Paradoxne na to nevyužíva extrémnu formu, naopak sa snaží byť absolútne uvoľnená a bezprostredne pocitová, resp. autentická. Ohromujúca sila hudby vyžaruje iba zo spevu a minima nástrojov, použitých tak účinne, že absencia rytmiky je len obyčajnou banalitou, vo svetle ktorej album nadobúda ešte impozantnejšie rozmery.
Atmosféra bez hraníc
Nahrávka má atmosférou blízko k ambientnej tvorbe. Z elektroniky, ktorá je najčastejším médiom tohto žánra, však to veľa nezačujete, skôr buďte pripravení na early music, new age a experimentálne využitie hudobných nástrojov. Melódií je pomenej, o to viac sa však človek vracia k opakovaným vypočutiam, aby ho hudba načisto pohltila. Sillayova gitara sa stáva trademarkom - rozoznáte ju hneď, znie znepokojujúco a jej zvuk je experimentálne novátorský s ojedinelým prístupom k hmatníku. I Harvanovo violončelo vie v správnom čase vylúdiť poriadny disharmonický tón, zvýrazňujúci vnútorné psychické pnutie.
Lenkov akordeón a klavír sú na prvý pokus rovnakou záťažou. Zároveň sú ťahúňmi, bez ktorých by "poetická zvrátenosť" platne nebola kompletná. Z uvedeného pramení i všadeprítomná textová poetika, za ktorú sú okrem Roberta Pospiša zodpovední básnici John Donne, Arthur Rimbaud a Langston Hughes. Pospišov spev je zastretý, skoro až monotónny, no v konečnom dôsledku očarujúci. Šuškovej prejav sa nepohybuje iba v sopránových výškach, dokáže sa včas stiahnuť a tesnejšie sa k skladbám primknúť. Hlasy oboch protagonistov majú dušu, vďaka čomu je atmosféra najsilnejšou devízou, akú táto hudba bez hraníc ponúka.
Eva Šušková prezradila, že si nevie predstaviť, že by sa podobný tvorivý génius mohol v budúcnosti zopakovať. Do veľkej miery má pravdu, pretože kapela zrejme neprekoná takýto silný počin. Môže však nahrať niečo výrazovo odlišné a rovnako výnimočné. Dovtedy máme k dispozícii Exodus, atmosféricky podmanivý album, vytvorený jedinečným prístupom k nástrojom, kompozícii, kombinácii zvukov a spevu. Minimalistické dielo s maximálnym účinkom a nadčasovou výpovednou hodnotou. Skrátka slovenský debut roka pre náročných.
Polajka - Exodus
(Real Music House, 2017)
1. Antar
2. Svetlo noci
3. Resurección
4. Snová variace
5. Carpe diem - Venit nox
6. Cez červený kruh
7. Morská
8. Kameň
9. Exodus
10. Píseň
Album môžete počúvať a podporiť kúpou na Bandcampe. Nájdete ho aj na Deezeri a ďalších streamingových službách.
Autor: Marek Danko
Foto: Pavel Meluš & Juraj Marko