Silnou tohtoročnou novinkou na trhu s hudbou pre deti je originálny projekt Toddler Punk. Tvorí ho kniha Moniky Kompaníkovej a hudobný album so skladbami od otcov-muzikantov: Ľuboša Kukliša zo skupiny Diego, hudobného novinára Olivera Reháka a Jozefa Vrabela z Billy Barman. Toddler Punk je vo viacerých smeroch prekvapivou nahrávkou - zábavnou, ale aj vážnou a rozhodne chytľavou, hoci nemusí fungovať na prvé počutie. A v neposlednom rade je to album aj pre rodičov.

Toddler Punk hneď na začiatku naštartoval raketový úspech, keď sa crowdfundingová kampaň stretla s veľkou podporou verejnosti. Aj vďaka tomu projekt mohol vyjsť v malom slovenskom vydavateľstve Monokel vo formáte krásnej ilustrovanej knižky s CDčkom.

Oba "nosiče" s podtitulom Ťulinove hudobné príbehy predstavujú citlivý náhľad do detskej duše. Príbehy z knižky sú radené v kapitolách nadväzujúcich na jednotlivé skladby, takže sa detská literatúra s hudbou vzájomne dopĺňajú. Dokážu samozrejme fungovať aj samostatne, spolu sú však komplexnejším ponorením do Ťulinovho sveta. Čitateľ si ľahko vytvorí vzťah k svojráznemu chlapcovi a potom sa k nemu prirodzenejšie dostáva aj hudobný obsah.

Pestro a s láskou o živote malého človeka

V detskej izbe u Kuklišovcov začali vznikať prvé pesničky, potom sa k projektu pridala Monika Kompaníková, a tak sa Toddler Punk začal formovať do svojej súčasnej "multimediálnej" podoby. Hlavnou postavou je Ťulino, ktorý nemá vždy svoj deň a musí sa vo svojom živote vyrovnávať s mnohými nástrahami, ako sú napríklad gramatika či jedenie brokolice.

Projekt zachytáva hlavného hrdinu a jeho starosti, ktoré sa postupne menia s tým, ako chlapec rastie. Podľa toho je viac-menej vystavaný aj samotný album, ide však o veľmi prirodzene fungujúci koncept. Niektoré skladby sa na rôzne situácie pozerajú rodičovskou optikou (napr. Mamina) alebo sú na detskú tvorbu až neobvykle poetické a plné metafor (Malíček, Rieky), ktoré dieťa nemusí vždy pochopiť. Práve tu však pomáha kniha, ktorá ponúka iný pohľad na význam pesničiek.


Toddler Punk nezostáva nič dlžný svojmu názvu a má v sebe kúsok sympatickej rockovej drzosti. Zároveň reflektuje bohatú pestrosť detského sveta, ktorá sa odráža aj na celkovom žánrovom mixe. Témy sú postavené na reálnych skúsenostiach rodičov, čo pesničkám dáva osobnejší charakter, istú dávku nehy a starostlivosti či zodpovednosti, s ktorou hudobníci k tvorbe pristupovali. Dobrým príkladom je záverečná pieseň Kedy tam už budeme? so skvelým dynamickým kontrastom pomalého refrénu a rýchlych slôh, ktorá vtipne zachytáva najčastejšie hlášky detí aj rodičov počas dlhých a úmorných ciest autom.

Na albume spolupracovali viacerí hostia, tiež rodičia. Dorota Nvotová a Michal Kaščák v rolách mamy a syna vedú v pesničke Diktát slovnú prestrelku o problémoch s gramatikou a učením, pričom výsledkom je pozvanie na cestu do fantázie. Tomáš Sloboda (Le Payaco, Sounds Like This) zase v piesni Špagety spieva o pozitívnom vzťahu detí k monotónnej strave. A počuť je aj Juraja Benetina z Korben Dallas v skladbe Bubák, ktorej témou je prekonávanie strachu. Paradoxne môže pesnička u niektorých detí strach aj vyvolávať, tu však opäť poslúži príslušná kapitola z knihy, ktorá pre dieťa hrozivé časti textu piesne dopĺňa o širšiu perspektívu a pomôže mu nepríjemné pocity lepšie spracovať.


Nie na prvú a bez nútenej veselosti

Okrem spomínanej autorskej trojice Ľuboša Kukliša, Olivera Reháka a Jozefa Vrabela sa na albume a koncertoch podieľajú aj Tomáš Vagaský (Diego), Matej Ruman Jakub Tvrdík (obaja Billy Barman). Už podľa samotnej zostavy muzikantov tak možno predpokladať, že skladby vznikali s tendenciou vyhnúť sa prvoplánovosti. A tento zámer sa šťastlivo podaril.

Piesne sú vystavané z mnohých nečakaných momentov, keď sa pohrávajú s rytmom a dynamikou skladby. Napríklad pesničky Čo robí Ťulino či Malíček majú viacero nečakaných zákrut. Sú to momenty, ktoré posúvajú album do bublinky náročnejšej detskej nahrávky, takýchto výziev sa však netreba báť. Aj vďaka tomu môže mať album vyššiu trvanlivosť a jeho šarm nevyšumí po piatich prehratiach.


Hoci ide o album určený deťom, autori nevsádzajú na nútenú veselosť, práve naopak, neboja sa byť hudobne clivejší a nálady na nahrávke striedajú. V kombinácii s prenikavými gitarami v rockovejších kúskoch má poslucháč miestami až pocit, že ide o hudbu stavanú pre uši dospelých. Skladby v sebe síce majú aj hravé prvky, ktoré ju nielen textovo ale aj inštrumentálne držia v žánri pre deti, nie sú však dominujúce. Platí tu skrátka to isté, čo v prípade minuloročnej nahrávky Čosi úsmevné Dana Heribana - detských poslucháčov netreba podceňovať, obľúbiť si dobrú hudbu nie je len výsadou dospelých.

Toddler Punk je dobre vystavaným albumom, ktorý by spolu s knihou mohol byť aj predlohou pre detský muzikál. V každom prípade ho môžu so záujmom spoznávať nielen deti ale aj rodičia. Nahrávka obsahuje skladby ako OlijankoMňam, ktoré zafungujú okamžite, ale aj kúsky, ktoré treba dlhšie spoznávať. Vo výsledku je to sympaticky odvážny detský album, akých na našej hudobnej scéne nikdy nie je dosť.

Toddler Punk - Ťulinove hudobné príbehy
(2019, Monokel)

1. Olijanko
2. Pučidlo
3. Malíček
4. Čo robí Ťulino
5. Mňam
6. Bubák
7. Mamina
8. Bubák
9. Rieky
10. Karburátor
11. Diktát
12. Kedy tam už budeme?


Autorka: Marína Valentovičová
Foto: Bianka Török