Detské albumy sa objavujú na popredných priečkach predajnosti nosičov na Slovensku, čo len odzrkadľuje lukratívnu pozíciu detského poslucháča. Svoj tretí album Čosi úsmevné sa rozhodol zacieliť na deti aj Dano Heriban, no vybral sa náročnejšou cestou a poslucháča rozhodne nepodcenil lacnými rýmami a jednoduchými odrhovačkami.

K jeho obľúbeným detským albumom patrí soundtrack k filmu Neberte nám princeznú, kde sa o hudbu postaral Dežo Ursiny. V rozhovore pre Denník N tiež Dano Heriban priznal, že sa k obľúbenej detskej hudbe rád vracia, čo ho povzbudilo k vytvoreniu albumu Čosi úsmevné. On sám je otcom (od polky októbra už trojnásobným), čo je preňho "poľahčujúcou okolnosťou", keďže to znamená, že je v dennom kontakte s detským svetom a má privilégium do neho nahliadnuť.

K svojmu tretiemu sólovému albumu sa známy herec a hudobník postavil zodpovedne. V žiadnom prípade si nedovolil podceniť poslucháča. Práve naopak. Jeho album je výzvou na objavovanie hudobných žánrov a rytmov. Ale vo svojom fantazijnom dobrodružstve nie je sám. Igor Derevenec mu vytvoril množstvo animovaných kamarátov, hlavných hrdinov albumu ako slon Emil, korytnačka Dačka, Zubatá kačka či Drevené gumáky.

Rafinovane sa nabúrať do detského sveta

Autorom hudby dvanástich piesní je Dano Heriban, pričom pod niektoré skladby sa podpísal aj Filip Hittrich. Člen skupiny Talent Transport sa postaral aj o mix, mastering, hudobnú produkciu či aranžmány, na ktorých spolupracoval s Heribanom. Spevák a skladateľ sa rafinovane dostáva do sveta detí, chcem ich rozumieť, chce ich baviť a chce sa s nimi smiať, pričom ich vníma ako rovnocenných partnerov. A to je zásadnou esenciou albumu. Už samotné intro, ktoré zachytáva malých spevákov po príchode do nahrávacieho štúdia pri spontánnej komunikácii, ukazuje podmanivú optiku detského sveta.

Zaiste ju vnímal aj Heriban pri tvorbe albumu a k svojej cieľovke teda pristupuje s rešpektom. Detské "hlášky" sa na albume objavujú na viacerých miestach. Jednu skladbu dokonca venoval výraznému detskému elementu - otázke Prečo, ktorá je v istom veku najčastejším slovom dieťaťa a tiež veľkou skúškou pre rodičov.

Hudobník priznáva, že chcel vytvoriť niečo nadčasové, čo by si mohlo nájsť svojho poslucháča aj o niekoľko rokov, a hlavne s vlastným rukopisom. A tak vznikol album, ktorý je originálny, nebojí sa komplikovanejších melódií, nepredvídateľných foriem a náročnejších textov, hoci sa snažil piesne orientovať najmä na vekovú kategóriu 5 až 12 rokov. Album však rozhodne pobaví aj pre mladšie deti a dokáže osloviť i dospelého poslucháča, čo je dobrá správa pre rodičov.

Nespútaná žánrová prehliadka

Hudobne si Dano Heriban doprial slobodu a svojich poslucháčov zoznamuje s rôznymi hudobnými žánrami od popu, cez jazz, blues, ale aj rap v pesničke Obuv, kde mu v refréne vypomáha Zuzana Mikulcová a skladba má "dospelácku" formu. Hudobník sa na svojom žánrovom výlete dostáva aj k elektronike. Pieseň Mláky sa nesie v rock'n'rollovom rytme a v refréne sa s ťažkosťou mokrých topánok ponára do vôd dubstepu. Podobne nečakané "výstrelky" patria k najsilnejším momentom albumu, rovnako ako piesne, z ktorých doslova srší rodičovská láska (Rodičia, Nedeľa, Dobrú nôcku).

Dano Heriban na albume spolupracoval s malými speváčkami zo Základnej umeleckej školy na Vrbenského ulici v bratislavskej Rači, z dospelých kolegýň si zase okrem spomínanej Zuzany Mikulcovej k spolupráci prizval aj Janu Kirschner, s ktorou naspieval podmanivé rodičovské vyznanie aj priznanie Rodičia, a Henrietu Jančišinovú-Kollárikovú. Práve hlasy speváčok posilňujú piesne a dodávajú im akúsi vážnosť.

Bláznivé príbehy aj slovné hračky

Dano Heriban napísal na album väčšinu textov, no prispeli tiež Jakub NvotaTomáš JanovicMiroslav Nemann a Róbert Mankovecký. Pri textoch sa Heriban vrhá do uletených príbehov, ponúka napríklad pohľad na život korytnačky, ktorá si nosí dom na chrbte a hovorí o jeho výhodách - nič si nezabudne a nikto ju nevykradne. Zebra si zase nemôže roztrhnúť svoje pruhované tričko.

Poslucháči sa dozvedia niečo aj o hudobnom talente Slona Emila, ktorý na svojom chobote - trumpeto bombardóne - trúbi funky, pop aj jazz. Ale skladby tiež prinášajú príbehy  situácie z bežného života v pesničkách ako Čosi úsmevné, Nedeľa či Trafená, ktoré sú dôkazom, že aj bežné veci sú v detskom svete neobyčajné.

Čosi úsmevné je album, pri ktorom sa cesta jeho spoznávania nekončí prvým vypočutím a človek (malý či veľký) si ho postupne osvojuje, pamätá. Hudobník sa kreatívne pohráva s "detským jazykom" a vymýšľa množstvo slovných hračiek (okrem titulnej skladby je poriadnym "úletom" aj skladba Kozikuzi). Na druhej strane sa vyhýba lacným zdrobneninám, čím vlastne tiež jednoznačne demonštruje svoju rovnocennosť s poslucháčom, ktorému sú piesne primárne určené.

Bez preháňania sa Danovi Heribanovi podarilo urobiť skvelý album pre deti a ich rodičov. Čosi úsmevné je veselým dobrodružstvom pre deti, bránou do detského sveta pre dospelých a to všetko s originálnymi melódiami, pesničkami, na ktoré sa dá tancovať, spievať si ich, ale možno sa o nich aj rozprávať. Dano Heriban si svojho poslucháča váži, teší sa, že preňho môže robiť hudbu - aspoň taký pocit z albumu vychádza. To všetko dostáva nahrávku na piedestál medzi ostatnými detskými albumami posledných rokov.

Tip redakcie: Ak si chcete pesničky z albumu vypočuť naživo, zajtra (13.11.) sa chystá koncert Dana Heribana s kapelou v bratislavskej Starej tržnici v rámci podujatia Zodpovedné trhovisko (viac info TU) a v sobotu na Nádvorí v Trnave vystúpi v rámci podujatia 17. november / Pocta slobode.

Dano Heriban - Čosi úsmevné
(HeDart, 2018)

1. Speváci v akcii (intro)