V čase obmedzení, kedy je väčšina z nás doma, je najľahším spôsobom, ako zažiť nevšedné cestovateľské zážitky, počúvanie hudby. Prináša ich aj kapela Peter Bič Project na svojom novom, v poradí už piatom štúdiovom albume Hlava, ktorý je prekvapivo eklektický. S jeho pomocou sa môžete vydať do sveta lásky, vzťahov, smútkov i malých radostí, ktorý si každý z nás nosí so sebou – v hlave.

Žijeme zvláštnu dobu. Za posledné dva roky sa mnoho vecí takpovediac obrátilo naruby. Pandémia zásadným spôsobom zasiahla do života aj profesionálnym umelcom. Tí, ktorí predtým mali plné diáre a žili v neustálom pokluse, zrazu zostali doma. Nemohli vystupovať, prinášať to, čo je takmer pre každého muzikanta prvoradé – bezprostrednú emóciu na koncertoch. V stave neistoty a otáznikov z budúcnosti sa ťažko hľadala motivácia k tvorbe. V hlavách sa miešali rôzne pocity a scenáre budúcnosti.

Od apatie k novým tvorivým impulzom

Takýmto procesom prešiel aj Peter Bič, ktorý priznáva, že na to, aby mohol opäť tvoriť, musel počas pandémie dozrieť. "Mal som obdobie asi dvoch mesiacov, kedy bol úplne paralyzovaný. Nevedel som, čo sa bude diať, nedal som zo seba ani notu. Až som si jedného dňa povedal, že takto to ďalej fungovať nemôže. Prepol som sa do módu, kde som začal brať novú realitu života takú, aká je, a prijal ju za svoju," prezrádza hudobník a skladateľ.

To, že sa po čase vrátil k hudobnej tvorbe a nahrávaniu, mu veľmi pomohlo. Ako tvrdí, všetko je v hlave, ktorá nás riadi. Uvedomil si, že nie je čas čakať, sedieť doma a lamentovať. Treba byť aktívny. Po pauze so skupinou ako prvú nahrali skladbu Máj a to ho nakoplo ešte viac. Podporu našiel aj vo svojom spoluautorskom tíme. "Dostal som krásne texty od Vlada Krausza a ďalšie od Michala Mifkoviča, ktorý je novým človekom v tíme. On konkrétne začal denno-denne posielať texty. Mnohé ma oslovili. Napísal som na nich hudbu. Naštartovalo sa obrovsky plodné obdobie, aké som ešte v živote nemal. Skladby sa sypali ako z rukáva. Niekedy sa mi podarilo za päť-šesť minút vymyslieť aj dve piesne. Toto je vždy dobré znamenie, lebo väčšinou vtedy vzniknú najsilnejšie veci," hovorí Peter Bič.

Nahrávanie albumu Hlava prebiehalo v troch etapách. Najprv to boli skladby Máj a Zákon v košickom štúdiu so zvukárom a technikom kapely Jánom Terpákom. Druhá fáza sa realizovala v Birdland Studios v Považskej Teplej, ktoré je pre kapelu formátu Peter Bič Project ideálne. Nahrávali tam spoločne živé nástroje a zaznamenávali ich starým klasickým spôsobom na pás. Tretia etapasa prebehla v ich domovskom štúdiu Klakson s Romanom Šoltýsom. Tu sa nahrával spev do viacerých piesní a album sa tam aj mixoval a mastroval.

Celé to trvalo takmer dva roky, takže album vznikal bez tlaku a v časovej pohode. Spolu kapela nahrala až 30 piesní, z ktorých na album vybrala 16 najlepších. Piesne sú žánrovo pestré a nápadité, okrem bežných nástrojov pop rockovej kapely na ňom môžete počuť aj írske gajdy, saxofón, klarinet, akordeón, fúkaciu harmoniku, trúbku, kontrabas, steel gitaru či priečnu flautu, čo nahrávke dodáva nezameniteľnú atmosféru. Príkladom je titulná skladba Hlava, ktorá viac pripomína tvorbu world music kapiel než jednu z najhranejších slovenských mainstreamových skupín.

Osobné výpovede a nové hudobné i spevácke polohy

Textovo sa Peter Bič Project posunul o výrazný krok vpred. Predošlé slovensky spievané skladby mali pekné, poetické texty, no na tomto albume ponúkajú tvorcovia svoju osobnú výpoveď. Otvárajú poslucháčovi svoju hlavu s celým spektrom myšlienok, pocitov a postrehov. S nutnou melanchóliou, ktorá patrí k dobe, ale tiež s nádejou a túžbou po zázemí, láske a hodnotách. Obsah pritom čerpajú z prírody (Sekera), lokálnych fenoménov (Hornád), snov (Chalúpka) či túžby poznať ďaleké svety a vydať sa na cesty, ktorými iní nekráčajú (Zákon).

Zároveň je v nich vykreslená hlboká úcta k svojej rodnej zemi (Krajina) a vo svete plnom zákrut a komplikácií aj túžba po priamosti a jednoznačnosti (Dúha). Popri tom tu poslucháč nájde aj piesne plné dobrej nálady a veselosti (Hlava, Všetko bude fajn) či ľahké a bezstarostné rádiovky typu Máj, ktoré majú potenciál rozohnať mraky a splín. "Texty sú vždy hlavne o nás. Snažili sme sa, aby tento album bol plný lyriky a všetky skladby mali napriek viacerým autorom ako keby jeden rukopis. A to aj hudba aj text," prezrádza Peter Bič.

Hudobne Hlava ponúka širokú zmes nálad, rytmov, melódii. Nájdete tam vôňu francúzskeho vidieka (Priznanie), horúce tango (Priznanie II.), šansón (Dúha, Môj deň), nádych Jamajky a punk rocku (Všetko bude fajn), ale aj slovenské ľudové motívy (Krajina), či nežné balady (Hornád, Chalúpka, Sekera) a silnú hymnickú náladovku (Na život a na smrť).

Personálne má tento album na svedomí zohratá partia. Autorom hudby je Peter Bič, v spolupráci so speváčkou Viktóriou Vargovou (Dúha, Tam za tou bránou). Muzikantsky sa na ňom okrem Petra (gitary, synth, fender piano) a Viki (trúbka) podieľali aj ďalší členovia skupiny - multiinštrumentalista Ferko Jano (akustická a steel gitara, basa, husle, akordeón, mandolína, banjo, hammond, klavír), Martina Timková (basa, kontrabas), Eduard Kiss (bicie, perkusie) a Rasťo Boroš (klavír) - a hostia Adrián Harvan (klavír, saxofón, klarinet), Pavol Jeňo (trúbka, priečna flauta), Peter Marcinko (írske gajdy, írska píšťala) a Peter Hajduk (fúkacia harmonika).

Spevácky sa výrazne posunuli obaja hlavní aktéri. Petrov hlasový prejav sa stal istejší a výraznejší oproti albumu Labyrint, kde sa ako spevák predstavil prvýkrát. Na novinke si trúfol na viacero zaujímavých polôh a stáva sa z neho spevák s presvedčivým prejavom bez zbytočného afektu, aký na slovenskej popovej scéne chýbal (keďže Tomáša Slobodu z Le Payaco v najpočúvanejších slovenských rádiách ešte "neobjavili").

Viki Vargová ako interpretka tiež nestagnuje - vycibrila svoj zaujímavý a výrazný hlas a objavila v sebe šansónovú polohu, ktorá jej celkom dobre sedí. Striedanie mužského a ženského lead hlasu podčiarkuje rozmanitosť albumu a vzájomné dvojhlasy a vokály dodávajú mnohým skladbám jedinečný feeling, čo fanúšikovia ocenili aj na predošlej štúdiovke.

Z celkového pohľadu je Hlava hudobne i textovo zrelý a kompaktný album, ktorý prináša veľa krásnych emócií a odkrýva vnútro tvorcov. Sám Peter Bič ho hodnotí ako veľmi poetický a rôznorodý. Cíti tam Francúzsko aj východ, no hlavne "slovenskú človečinu". Prináša pohľad zrelých ľudí, ktorí už niečo zažili, majú za sebou pády aj úspechy, a napriek všetkej zložitosti doby a vecí okolo idú ďalej, vnímajú krásu okolo seba a hĺbku vzťahov. Stále túžia po láske, snívajú, ale vedia sa tešiť aj zo života, aký je.

Keďže tvorcovia aj vydavateľstvo sa zhodli na tom, že album obsahuje veľa silných a rôznorodých skladieb, chceli by väčšinu z nich priblížiť ľuďom aj prostredníctvom vizuálov. Preto kapela okrem už zverejnených videoklipov k odľahčeným singlom Máj, Všetko bude fajn a Hlava plánuje zverejniť aj ďalšie albumové skladby aspoň formou lyric videí. Takouto formou chcú hudobníci potešiť fanúšikov, ktorí si obľúbili viac skladieb než je možné spracovať do videoklipovej formy.

Skupina tiež plánuje turné. Tešiť sa naňho môžeme na jar alebo na jeseň, podľa aktuálnej pandemickej situácie. Zatiaľ ohlásila jeden koncert v bratislavskom Majestic Music Clube, ktorý sa uskutoční 4. marca 2022. Viac info a vstupenky nájdete na Predpredaj.sk.

Peter Bič Project - Hlava
(2021, Universal Music)

1. Priznanie