Štyri roky po Funkčnom veteránovi vydal Vec svoj tretí štúdiový album Stereo farbo slepo. Priekopník slovenského hip-hopu doprial novej nahrávke čas a už z prvého počutia je jasné, že sa oplatilo čakať. Dokonca sa zdá byť nový Vec ešte lepší.

V rozhovore pre Hudba.sk Vec prezradil už v lete, že v prípade svojho pripravovaného albumu rozhodne nebude myslieť na akúsi "trendovosť" a bude sám sebou. Album je v textoch veľmi osobný a púta pozornosť nielen obalom, ale aj počtom skladieb, keďže nie je veľmi častým javom, aby mala nahrávka 18 kúskov. Singel Branči Kováč bol prvou ochutnávkou s jasnou správou, že sa máme na čo tešiť.

Ostrý jazyk aj zvuk

Ak chcete vedieť, čo sa dialo s Vecom v posledných rokoch, veľa prezradí práve jeho nový album, ktorý v sebe ukrýva presne štyri roky pocitov a myšlienok. V tomto duchu je celkom jednoznačný text pesničky Kúsky mňa. Tá je o Vecových tričkách a najmä udalostiach, ktoré sú s nimi prepojené. Podobne jednoduchá je aj Rutina, čím sa rozhodne netreba nechať od počúvania odradiť, pretože Stereo farbo slepo v sebe ukrýva oveľa viac.

Vec sa v niektorých skladbách poriadne vybláznil a nahrávka je pestrá po hudobnej i textovej stránke. Od osobných textov v skladbách Dole dole, V igelitovej taške, v ktorých sa vracia do svojho detstva a rodného "Calex City", prechádza cez pocitové pesničky ako PlaceboSamotár až po kritiku spoločnosti v kúskoch Ďaleko blízko, Rozdiel, či Patriot inak.

Elektronický hudobný náklad s pichľavou slovenčinou a istou dávkou nadhľadu robí zo Stereo farbo slepo nahrávku, ktorú sa rozhodne oplatí počuť. K farebnosti albumu prispievajú aj zúčastnení hostia. Okrem Mariána Čekovského, Sash, Škrupa a Vladimíra 518 si Vec prizval na pomoc aj Juraja Benetina a Petra Lipu. Práve slovenská jazzová legenda bola asi najväčším prekvapením albumu. Skladba s názvom Maňana je jedným z najpohodovejších kúskov na nahrávke a pokojne by mohla byť aj hymnou povaľačov, čo ju okamžite radí do pozície sympatického favorita. Člen skupiny Korben Dallas Juraj Benetin výrazne dopomohol svojím spevom v pesničkách SamotárPlacebo.

Vec feat. Juraj Bentin - Placebo

Viac ako len hip-hop

Filozofiu Stereo farbo slepo vylíčil Vec už v prvej skladbe albumu Všetko bude ok, kde spieva: "Na čistý hip-hop nasrať, moja hudba je bastard." Aj vďaka tomu je album prekvapujúci v najlepšom slova zmysle. Party reggae s chytľavým refrénom v sebe skrýva pesnička Pohár vína a poslucháči sa môžu tešiť aj na silnú basovú linku, o ktorú sa postaral Karaoke Tundra. Ich spoločný výtvor Ďaleko blízko má okrem drsného textu o slovenskom mediálnom svete a konzumnej spoločnosti aj výborný hudobný podklad s jasným rukopisom Karaoke Tundru. Človek si až kladie otázku, prečo je podobnej hudby na Slovensku tak málo. (Ak chcete viac, zožeňte si napríklad starší mixtape Kačica s hlavou tigra z roku 2008.)

Vec nezabudol ani na svoje typické skreče, napríklad v pesničke Dole dole, kde poslucháča dostanú najmä refrénové bicie a navyše sa k slovu dostane aj Vecova mamka. Dunivá basa dostáva priestor aj v skladbe Bežím o život. Tá patrí k najpodarenejším a so svojím rýchlym tempom by sa neminula ani na tanečnej party, pričom zaujme aj odkazom na Mareka Brezovského. Aj to je dôkaz, že Vec nie je obyčajný raper, ale človek s veľkým nadhľadom a prehľadom, ktorý dovidí omnoho ďalej ako za roh svojej ulice. Výnimočná svojou pomalosťou je zase pesnička Samotár, ktorá by sa mohla stať pre mnohých poslucháčov srdcovou záležitosťou albumu.

Vec priniesol so svojím novým albumom pozitívne vibrácie do slovenského hip-hopu. Za dlhé roky na scéne (už vyše 15 rokov!) si vyšperkoval vlastný spôsob vyjadrovania, ktorý mu pristane. Bohatý zvuk aj slovník, čo viac si môžeme priať. Stereo farbo slepo sa dá považovať za jednu z najlepších nahrávok, ktorá na Slovensku vôbec v uplynulom roku vyšla. Počúvajte a kupujte nižšie.

Vec – Stereo farbo slepo
(Sam System / EMI, december 2012)

Autorka: Martina Šimoňáková