Možno ich trochu necitlivo zaškatuľkovať ako stálicu domácej scény. Stane sa im, že si uletia do popovejších sfér a dokážu osloviť masy, ale stále sú hrdou súčasťou slovenskej alternatívy. Na klubových a festivalových pódiách sú známi ako kapela, ktorá ľudí baví svojou energiou. Sčasti to platí aj o ich albumovej novinke Pohybliví v nehybnom. Zároveň je to však album, ktorý svojou hĺbkou, atmosférou a jedinečným zvukom vyčnieva nad svojimi predchodcami.

Le Payaco v roku 2020 uchvacuje poetikou, pôsobí vyrovnane, inštrumentálne sa zabáva a hoci si poslucháča vie získať už na prvé počutie, Pohybliví v nehybnom je ten typ albumu, ktorý vám dá pocítiť radosť z jeho objavovania. Trojica zakladajúcich členov priznáva, pri jeho tvorbe albumu vedeli, že to "asi nebude len taký ďalší pesničkový album" a v skladbách cítili potenciál filmovej hudby.

Výsledkom je album pre náročnejších poslucháčov, z ktorého už pri prvom vypočutí cítiť, že pesničky na ňom nie sú postavené na prvom pláne. Práve naopak. Dobre premyslený koncept stojí na rafinovaných hudobných nápadoch a poetických textoch s dávkou tajomnej lyriky, ktoré sa často aj dobre čítajú ako samostatné básne. Sila nahrávky spočíva v tvorivej slobode, ktorá je živnou pôdou celého albumu.

Inštrumentálne pôžitkárstvo

Le Payaco sú overenou značkou, ktorej silnou stránkou je, že nikdy netlačí na pílu. Keď Tomáš SlobodaJuraj Vitéz a Martin Stempel potrebovali pauzu, aby sa venovali vlastným projektom, tak si ju dopriali a svojou aktuálnou novinkou, na ktorú si fanúšikovia museli počkať päť rokov, opäť dokazujú, že sa neboja opustiť vychodené chodníčky. A tak sa im podarilo nahrať album, ktorý je zároveň mimoriadne zrelý aj osviežujúci, dalo by sa povedať že až inštrumentálne okázalý. S obdivuhodnou citlivosťou sa na ňom spájajú zvuky pre Le Payaco typickej gitarovej psychedélie s pompéznymi rockovými sólami s hudobnými nástrojmi ako čembalo, organ či zvonkohra.

Nahrávku tvorili hudobníci spoločne na chalupe a podarilo sa im nahromadiť mocnú energiu, z ktorej cítiť nenútenú radosť z hudby. Veľa experimentovali s hudobnými nástrojmi, mašinkami či syntetizátormi, pričom sa vraj často pri jednotlivých nástrojoch striedali a hľadali tak nové možnosti. Oproti predošlým nahrávkam pajácov je tu omnoho viac dvojhlasných spevov, no rovnako výnimočné sú aj početné inštrumentálne medzihry, napríklad v skladbe Nemusíš sa báť. Tie akoby nechali prirodzene plynúť melódiu, pričom jej cesta odhaľuje nečakané zákutia.

Premenlivá energia

Na začiatok albumu kapela postavila silné kusy - lovcov, ktorí získajú pozornosť aj sympatie. Kým pri úvodnej skladbe Pomaly domov s chytľavou rytmikou a ostrými gitarovými výpadmi si poslucháči možno pripomenú Tomášovú druhú kapelu Sounds Like This, v skladbe Vlk už naplno ukazujú paletu nových zvukov a nástrojov.

Trojkou je titulná pieseň Pohybliví v nehybnom, skvele zvolený singel, pri ktorom zostane poslucháč unesený krásou netuctového popu so skvelým textom, ktorý pre kapelu napísal raper Lyrik H. Kapela piesni dopriala pôsobivý a vkusný videoklip, ktorý zverila do rúk osvedčenej dvojice - režisérovi Branislavovi Vinczemu a kameramanovi Viktorovi Cickovi. Hlavné úlohy v ňom stvárnili herci Zuzana Norisová a Ondrej Kovaľ.

S pribúdajúcou časomierou tempo spomaľuje, experimenty ubúdajú a štruktúra piesní je viac pesničková. Popri tradičnejších gitarových kúskoch však priestor dostávajú aj dva v tom najlepšom slova zmysle uletené jedince. Takýmto pozitívnym narušiteľom je existenciálna skladba Svetskí vedci s nástojčivými, Vargovsky "vytrubujúcimi" klávesmi a mysterióznym nádychom, kde Tomáš Sloboda v úlohe temného rozprávača šepotom varuje pred pokrytcami, ktorí "úmyselne podvádzajú tým, že hovoria len svoju pravdu - kúsavú, úzkostnú, vymyslenú". Na záver albumu sa zase hudobníci odviažu v skladbe Vyjeme, ktorá je výbušnou bodkou.

Pohybliví v nehybnom je ten typ albumu, ku ktorému sa poslucháč bude chcieť vracať aj po čase. Medzi ľudí sa paradoxne dostáva v dobe, kedy sa možno mnohí cítime "pohybliví v nehybnom" a potreba dobrej hudby je zvýraznená dvojmesačným koncertným celibátom, ktorý sa pravdepodobne natiahne až na pol roka. O to väčšia je zvedavosť, ako bude táto zvukovo ambiciózna nahrávka znieť naživo. Kým sa toho dočkáme, môžeme si ju môžeme vychutnávať každý po svojom - okrem digitálnej verzie a CD vyšla aj na LP platni, ktorá je pre tento album ideálnym formátom. Nielen preto, že Le Payaco na rozdelenie piesní na dve strany vinylu a celkovú stopáž (43 minút) zjavne mysleli už pri jeho tvorbe, ale najmä preto, že je ich najlepším albumom.

Le Payaco - Pohybliví v nehybnom
(2020, Bruuder Records

1. Pomaly domov