Bol teplý máj, keď vydala bratislavská skupina Bad Karma Boy novú pesničku Iba Mesiac. Predchádzalo jej sedemročné obdobie čakania na novú tvorbu, po ktorom vyšli naopak v krátkom časovom horizonte aj ďalšie singlové ochutnávky. Keď ale kapela vydá novú nahrávku, dlhé obdobie čakania sa razom stiera a už nie je podstatné, ako dlho a prečo vlastne.

Napriek tomu majú Bad Karma Boy vysvetlenie. Frontman Juraj Marikovič stratil schopnosť písať pesničky. Jej znovuobjavenie prišlo až s pochopením toho, akou dôležitou súčasťou jeho života hudba v skutočnosti je. S týmto precitnutím dostal nový vietor do plachiet a fanúšikovia sa dočkali desiatich nových pesničiek, aké zrejme ani neočakávali.

Predchodca z roku 2017 predstavil prekrásny nový svet, v ktorom sa v súrodé dielo spojili poetickosť textov, dva kontrastné hlasy, minulosťou dýchajúce syntetizátory, akustická gitara a melanchólia, spolu s jasným vkladom producenta Pištu Kráľoviča. Pesničky z albumu Noc Na Zemi, ktoré spája podobné vlákno, preto už nepredstavujú nový, ale prekrásny známy svet. A napriek tomu je tak odlišný, že vás to prekvapí.

K pesničkám bratislavskej skupiny by pokojne mohla priľnúť nálepka snový pop. Aj čerstvá desiatka znie, akoby vznikala v stave medzi spánkom a bdením, kedy sa do podvedomia vkrádajú netušené nápady. A tých je tentokrát naozaj neúrekom. Bad Karma Boy sa odvážne pustili do zuvkových experimentov a treba povedať, že tie novým pesničkám skutočne pristanú.

Možnosť ponoriť sa do vlastného vnútorného sveta ponúka pesnička Motýľ, pri ktorej je dovolené snívať a prepadať sa do stavu beztiaže, až kým sa v druhej minúte nezačne všetko zrýchľovať vyvrcholiac v nečakane prudkom závere, ktorého silu dotvára Jurajov pohlcujúci výkrik. Poľahky sa dá stratiť aj v hypnotickej atmosfére piesne Neviditeľný pocit, jednoduchá a opakujúca sa gitarová melódia postačí najkratšej pesničke albumu s názvom Plán B, a azda najlepším ukazovateľom snovej atmosféry je aktuálny singel Láska, ktorý je podľa členov formácia leitmotívom celej nahrávky.

Zvraty, ktoré potešia

Na novom albume ale nájdeme aj menej zasnené kúsky. Napríklad Komunity, ktoré ho otvárajú, patria rozhodne svojou témou medzi piesne, pri ktorej mali jej tvorcovia otvorené oči a boli pri plnom vedomí. Upozorňujú ňou na potrebu človeka niekam patriť a cítiť podporu okolia. Ak prijmete pozvanie, vstúpite do komunity Bad Karma Boy a jej hudobného odkazu v roku 2024.

Obzvlášť pri interpretoch, ktorí pracujú s obrazotvornou lyrikou, mám tendenciu pozrieť si najskôr názvy skladieb a vytvoriť si podľa nich predstavu, čo sa za nimi môže skrývať a následne ich konfrontovať s pesničkou. Spravila som to aj teraz a z názvu Štrkáče na mňa nepreskočil žiaden náboj. To taká Ranná hmla, Neviditeľný pocit alebo Pod hladinou, naopak, svojou tajomnosťou rozkrútili kolieska predstavivosti a nedočkavosti, ako budú znieť.

To bolo potom prekvapenie, keď sa zo Štrkáčov vykľul môj najobľúbenejší moment albumu. Postarala sa o to kompozícia poskladaná naruby, v ktorej najskôr zaskočí divoké tempo, do ktorého nasúkal milovník falzetu, Juraj Marikovič, úderné, heslovité frázy, ktoré následne vystrieda jemnosť akustickej gitary a melodický spev fungujúci ako ticho pred búrkou, pretože, buďte si istí, ďalší výbuch sa blíži. Do elektronickej smršte nečakane zavíta aj basklarinet Branislava Dugoviča. Takto v písanej podobe to možno vyzerá ako slušný chaos, ale sluchové vnemy budú potešené. Štrkáče rozhodne vytŕčajú spomedzi ostatných skladieb albumu, ale aj spomedzi doterajšej tvorby, ktorá obľubovala skôr pomalšie tempá.

Tanečnú náladu vzápätí pohltí Neviditeľný pocit uzamknutý v lockdowne. Chlad piesne o čosi zmierni hrejivá flauta Veroniky Vitázkovej Simonsen. K dynamike sa formácia vráti cez skladbu Smutný lev z textárskeho pera Matúša Valla a neha Rannej hmly, s hosťujúcou Michaelou Dodokovou vo vokáloch a s husľami Stana Palúcha, napokon všetko zahalí do upokojujúcej atmosféry, ktorá navracia kapelu znova k snovému popu.

Čím viac albumov, tým viac členov...

... alebo čím viac členov, tým členitejšia nahrávka. Skupina Bad Karma Boy debutovala v roku 2013 ako trojica mladých, svojráznych hudobníkov, ktorá si eponymným indie-soulovým albumom získala potrebnú pozornosť. Na albumovej dvojke Údolia a kopce si to (stále ešte trojica) nasmerovala smerom k popu. Vo štvorici už vznikal album Prekrásny nový svet, ktorého zvuk výrazne formovala elektronika, a dnes ponúka rozrastajúca sa zostava piatich talentovaných hudobníkov svoj najrozmanitejší album. Možno menej koncepčný ako predošlé nahrávky, ale to mu netreba vyčítať.

Naopak, je osviežujúce, keď kapelu neopúšťa hravý prístup k zvuku nových pesničiek, a zároveň trvá na precíznom spracovaní aranžmánov. Pomalé a stredné tempá predošlých nahrávok formácia v niektorých nových pesničkách trúfalo opúšťa a experimentuje s rýchlejším tempom, nezabúdajúc pritom na to, že melanchólia a atmosféra tajomna sú jej domény, ktoré opustiť nesmie. Netreba tiež zabúdať na to, aké dlhé obdobie v životoch hudobníkov nové pesničky zahŕňajú, preto je aj mozaika tém pestrejšia, než by striktne konceptuálna nahrávka vyžadovala. Novým prístupom si ale skupina otvára cestu k novým poslucháčom, a to je len dobre.

Bad Karma Boy – Noc Na Zemi
(Slnko records, 2024)

1. Komunity
  2. Láska
  3. Iba Mesiac
  4. Motýľ
  5. Štrkáče
  6. Neviditeľný pocit
  7. Smutný Lev
  8. Plán B
  9. Pod hladinou
  10. Ranná hmla

Naživo si môžete nové skladby vypočuť už čoskoro na spoločných koncertoch Bad Karma Boy so skupinou Para v Trenčíne, Košiciach, Humennom, Prešove, Banskej Bystrici a Rimavskej Sobote. Krst albumu sa uskutoční 20. novembra v bratislavskom klube MMC.

Autorka: Miroslava Rabčanová

Vznik tohto článku v rámci projektu "Hudba.sk - hudobná publicistika v roku 2024" z verejných zdrojov podporil Fond na podporu umenia.