Je to tep srdca, kreovanie svojho vlastného sveta, je to únik, je to bezstarostnosť a ľahkosť, je to radosť, je to tvoj malý bezpečný kúsok priestoru, ktorý ti nikto nevezme. Takto opisuje duo Bicep "tanečnú horúčku" a zvuk klubov, ktorý v rokoch pred pandémiou zachvátil rodný Belfast, podobne ako tomu bolo už dávno predtým v mekke tanečnej hudby, Londýne. Zážitky z oboch miest sa ostentatívne otlačili do ich druhej nahrávky s názvom Isles.

Andrew FergussonMatthew McBriar sa motali okolo hudby stále. Už na škole v Belfaste spolu vytvorili webovú komunitu s názvom feelmybicep.com, kde zhromažďovali obľúbenú hudbu vo forme playlistov, ktorým dodávali kontext v podobe blogov. Netreba dodávať, že v dobe, keď ešte neexistovali streamovacie služby, sa stal web plný chicagského housu, detroitského techna, talianskeho disca ale aj undergroundového rocku úspešným projektom s desiatkami tisíc návštevníkov.

Ako dídžejské duo začali vystupovať v Londýne. Vtedy to boli dvaja chalani s temperamentom vyprofilovaným ulicami konzervatívneho Severného Írska, dychtiaci po nových hudobných trajektóriách a túžiaci rozšíriť si obzory. Nie je ťažké predstaviť si, v akej nirváne sa museli nachádzať pri objavovaní hutného nočného života britskej metropoly, ktorá od prelomu 80. a 90. rokov vyprofilovala a do sveta vypustila nejeden tanečný subžáner. Elementy UK garage, housu, breakbeatu aj bass music možno nájsť na eponymnej prvotine Bicep (2017), s ktorou duo "vymetalo" kluby a festivaly takmer dva roky.

Hneď po vydaní prvých skladieb bolo jasné, že na scénu vtrhol životaschopný a charizmatický projekt s prešpekulovaným zvukom a citom pre vkusné spojenie súčasného zvuku s trochou nostalgie. Beaty, ktoré rovnako dobre fungujú v slúchadlách aj na parkete, svojou atmosférou pripomínajú ranú tvorbu deväťdesiatkových velikánov ako Leftfield, Underworld či The Chemical Brothers. Postavené sú na skrotených, no napriek tomu sugestívnych groovoch s intenzívnym tanečno-hypnotickým vibeom.

Súčasťou albumu bol aj breakbeatový banger, ktorý dvojici otvoril dvere k širšiemu publiku, napriek tomu, že Bicep jednoznačne vychádza z klubového podzemia. Výrazná melódia tracku Glue sa stala globálnym hitom, jednotkou ich setlistu aj virálnym trhákom na TikToku. Pamätníkom zas pripomenula "old but gold" časy inteligentnej elektroniky vrátane priekopníckeho zvuku The Future Sound of London či Orbital. Z noviniek patrí do podobnej kategórie napríklad minuloročný prvý singel Atlas.

Korenia z rôznych kútov sveta

Po veľkom úspechu debutovej platne bol hlad fanúšikov po druhej nahrávke citeľný. Album Isles zotrváva pri výrazných melódiách, no je ambientnejší, rytmické repetície sa stávajú štandardom a miestami prechádzajú až v meditáciu. Napriek minimalistickejším plochám poskytuje nahrávka viacero záchytných bodov s nápadmi zozbieranými z rôznych svetových strán.

Album otvára práve spomínaná skladba Atlas podkutá v diaľke sa strácajúcimi ženskými vokálmi izraelskej speváčky menom Ofra Haza a výraznou melodickou linkou. Východný nádych má aj značne ponurejšia skladba Sundial, v ktorej je vysamplovaná skladba Jab Adhera Hota Hai speváčky Ashe Bhosle z bollywoodskeho filmu Raja Rani.

Exoticky znie i track Apricots s postupne sa roztvárajúcim kmitajúcim psychedelickým pozadím a rituálnou samplovanou vokálnou linkou kombinujúcou zdanlivo nekombinovateľné - bulharské a malawské folklórne prvky. Na margo samplov - Bicep sa k ich využívaniu a interpretáciám stavajú veľmi otvorene a na webe bicepmusic.com je možné prezrieť si pôvod všetkých na albume použitých zvukových klipov aj s komentárom ozrejmujúcim kontext.

Dvojica dáva priestor výhradne ženským vokálom zjemňujúcim celkový feeling nahrávky. V prevzdušnenom, "burialovsky" znejúcom beate Saku a v songu X s industriálnym nádychom sa predstaví tajomná londýnska vokalistka Clara Le San, na poslednom tracku Hawk zas znejú tajuplné vokálne fragmenty kórejskej umelkyne s pseudonymom machìna.

Metafora "uväznených" dní

Ultimátnu meditáciu prináša song Rever, ktorého vágnejšiu melodickú časť kompenzuje výrazná atmosféra tvorená hypnotickým rovným beatom a navrstveným, folklórne ladeným vokálom kanadskej čelistky a skladateľky Julie Kent. Lineárna produkcia tejto skladby, ale prakticky aj väčšina ostatných beatov na albume sa skvelo hodí k momentom, keď človek chce byť len sám so sebou a upratať si trochu v myšlienkach. Na to, či sa nové tracky uplatnia aj naživo v kluboch, budeme pravdepodobne čakať ešte dlho.

K trochu "hluchším" miestam albumu Isles patria skladby FirCazenove. Bezodné opakovania bez výrazných gradácií nemusia osloviť každého, albumu tiež chýba vlajková loď, akou bola na debute Glue - ak nie priamo v podobe hitu, tak aspoň v podobe výraznejšieho melodického patternu. Samo o sebe to však nevadí - na Isles ide najmä o bezbrehú slobodnú osciláciu v priestore tak podobnú tej, ktorú bolo možné ešte pred marcom 2020 zažiť počas pretancovaných klubových nocí. Repetitívne "bezvýchodiskové" party tiež v konečnom dôsledku metaforizujú dobu jednotvárnych asociálnych dní, v ktorých sa cítia byť uväznení mnohí.

No a ako je to teda s tými dvoma ostrovmi? Mohlo by sa zdať, že spôsob, akým si Bicep kolektivizujú nápady zozbierané zo všelijakých exotických krajov pripomína viac dobrodružný "soundtracking" Bonoba či Beirut. S ohľadom na prostredie, z ktorého dvojica vychádza, však v príbehu dáva zmysel úplne všetko. Severoírske štvrte plné predsudkov, nasýtené nábožensko-kultúrnym rozbrojom a riadiace sa tamojšími pevne zakorenenými konvenciami, spoľahlivo vyprofilovali nevídaný apetít a túžbu po nespolitizovanom bezpečnom mieste, ktoré v posledných dekádach pre mladú generáciu v Belfaste predstavujú techno kluby. Stali sa "bezpečným prístavom" pre všetkých bez ohľadu na vierovyznanie, v ktorom sa otvárali zámky v hlavách. Do toho celé kvantum rozdielov medzi životom v "malom" Belfaste, a životom v Londýne sľubujúcom nekonečné portfólio možností, spektrum podnetov a reálny dotyk s fungujúcou multikultúrnou a otvorenou spoločnosťou.

Dve miesta môžu v hyper-poprepájanej spoločnosti obsiahnuť celý svet. A pri Bicep navyše nikdy nikto nevie, či Hindi song hrajúci v lokálnom kebabe nakoniec neskončí ako sampel v jednom z ich nových trackov.

Bicep - Isles
(2021, Ninja Tune)

1. Atlas