Smooth, smooth, smooth. Povznášajúco pulzujúca, časovo nekonzistentná a napriek tomu upokojujúca, hudobne prešpikovaná a neprvoplánovo nákazlivá. Nová nahrávka Tame Impala s titulom The Slow Rush pridáva ďalší rozmer neodolateľnému pestrofarebnému vesmíru super-talentovaného austrálskeho muzikanta Kevina Parkera.

V poradí štvrtý album plynulo pokračuje v príbehu, ktorého základy položil ten predchádzajúci s názvom Currents. Producent a multiinštrumentalista Kevin Parker sa nevracia k špinavému gitarovému zvuku, na ktorom pred 15 rokmi začínal, a mimo skladby One More Hour absentujú tiež rockové polohy. Lídrom v bohatých aranžmánoch sú opäť psychedelické synty a hmlisté, snovo pôsobiace efekty.

Regenerácia, relax a pohlcujúca pohoda nahrávky sa pritom zdanlivo vylučuje s Parkerovým muzikantským špekulantstvom a výrazným individualizmom, ktorý mu nedovolí do svojho interného kreatívneho sveta vpustiť akúkoľvek inú persónu. "Je to môj kameň úrazu. Mám svoj spôsob, akým to robím, a akýkoľvek iný názor mi príde deštruktívny. Vždy by sme mali byť čo najviac otvorení novým nápadom, na druhej strane všetky moje albumy by zneli úplne inak. Tame Impala znie tak, ako znie, vďaka tomu, že som vždy odmietal naučiť sa poriadne nahrávať," priznal spevák, multiinštrumentalista a skladateľ pre magazín Huck.

Dávno to už však nie je prípad kŕčovitého pedanta, ktorého tlačia termíny. Ako sám hovorí, na to, aby mohol tvoriť hudbu, potrebuje cítiť v prvom rade bezstarostnosť. The Slow Rush je posvätným priestorom jedného muža, reflexia individuálnych posunov a pádov, denníkom, ktorý zaznamenal stratu otca, všadeprítomné osobnostné pochybnosti aj metafyzickejšie úvahy nad časom, úhlavným nepriateľom každého perfekcionistu.

História hviezdnych spoluprác, vlastný album bez "votrelcov"

Autokraciu ale Parker uplatňuje len na svojom "vlastnom piesočku". Ani nie tak mimoriadny komerčný úspech cenou BRIT Award ovenčeného albumu Currents, ako skôr unikátna osobitosť zvuku Tame Impala, predstavujúca fugujúcu zmes prog-popu, acid-housu, soft rocku, psych-bopu a soulu, podnietila enormný záujem hudobných hviezd o jeho aspoň čiastočnú adaptáciu.

Do novinky sa teda prirodzene pretavili vplyvy, ktoré Parker nazbieral pri spoluprácach s Lady Gaga, Markom Ronsonom, Kanye Westom A$AP Rockym či Travisom Scottom. Mimochodom, výsledok jednej jeho kooperácie možno zaznie aj na tohtoročnej Pohode - tanečná skladba My Life predstavuje finále albumu Ringos Desert amerického producenta ZHU.

Viackrát sa v skladbách objaví hip-hopový beat, napríklad v Instant Destiny či v Breathe Deeper, ktorú krášli výrazný basový groove a súčasný R&B sound. Hypnotický loop a Parkerov falzetový, zľahka nareverbovaný trippy vokál poslucháča dostane v skladbe On Track. Tvorba Tame Impala bola vždy charakteristická výraznými a ľahko zapamätateľnými melódiami - z nového albumu vyčnieva napríklad chytľavý singel Borderline s exotickou flautovou vsuvkou, či nostalgicky ladená Lost in Yesterday s výraznou basovou linkou a hravým refrénom.

Špecificky na albume pôsobí aj slovná hračka Tomorrow’s Dust sprevádzaná osamoteným akustickým podmazom a syntetickou hmlou v pozadí. Na súpiske skladieb prekvapivo chýba klavírny chill song Patience z marca 2019, vôbec prvý singel kapely od roku 2015, aj keď vydanie skladby s príznačným názvom sa dá chápať ako svojím spôsobom vtipný odkaz fanúšikom netrpezlivo očakávajúcim novinku.

Zasnený Kevin Parker bol nedávno označený za jedného z najväčších muzikantov uplynulej dekády a uhladenou novinkou potvrdzuje, že formu ani nápady nestráca. Fakt, že k tvorbe pristupuje ako k terapii, resp. priestoru, kde si môže všetko vymodelovať podľa seba, ho spolu s nekonvenčným vzťahom k nahrávaniu drží medzi najväčšími hráčmi súčasnej hudobnej scény.

Tame Impala - The Slow Rush
(2020, Modular/Island/Interscope/Fiction)

1. One More Year