Urobiť kvalitnú pieseň s originálnym a osobitým vkladom autora je stále náročnejšie. Na slovo vzatý pesničkár Martin Chrobák sa úskaliam tohto javu na novinke Radosť & záujem vyhýba veľkým oblúkom. Vkusné melódie servíruje na inštrumentálne bohatom podnose a odzbrojujúco šarmantné texty vedia príjemne prekvapiť i tých, čo sa na tunajšie súčasné umenie pozerajú skepticky.

Na druhej strane nie je kvalita platne až takým veľkým prekvapením. Martin Chrobák je ostrieľaný gitarista a spevák, debutujúci v roku 1998 platňou To bolo rečí..., o dva roky neskôr mu vyšiel album Ďaleko a pešo (obidva nosiče vyšli ako prílohy časopisov). Po sedemnástich rokoch zostal Martin tejto tradícii verný - aktuálny tretí album Radosť & záujem vyšiel ako príloha druhého tohtoročného čísla magazínu Nový Populár. Ani dlhý časový odstup však neubral Martinovej tvorbe na atraktivite.

Starostlivo vypestované nápady

Práve naopak, jeho hudba dnes znie ako vyzretý, správne odležaný nápoj, čakajúci na ochutnávku. Lahodnú chuť mu dodávajú prepracované nápady, ktoré Martin roky zbieral a selektoval. Na výslednú kolekciu sa rozhodol umiestniť jedenásť najlepších kúskov, ktoré dohrajú oveľa skôr než by sa človek začal pozerať na hodinky a zívať. Hoci je muzikant často zaraďovaný do folkovej škatuľky, jeho tvorba ponúka vplyvy rocku, bluesu i alternatívy. V každej skladbe sa nájde prekvapivý moment, ozvláštňujúci šikovne sa zvŕtajúce podklady bicích (Stano Kociov), kontrabasu (Laco Červenák) a basgitary (Radka Miklošová).

Zážitkom je Mucha, variaca sa v polievke, ktorej posledný bzukot verne imituje skvelý huslista Ľubo Šamo. Jeho nástroj na niekoľkých miestach navodzuje atmosféru Ursinyho platní, obzvlášť Koniec hviezdy je tým povestným reprezentatívnym kusom, patriacim len a len na samý záver platne. Skladba sa art-rockovo nakláňa na viacero strán a Martinov hovorovo-spevácky prejav čo-to pripomenie z dávneho Dežovho spevníka. Decentné vrstvenie a košatenie je príznačné i pre ďalšie zložitejšie položky (Slepá ulička), ktoré sú vyvážené kúskami, hrajúcimi na odľahčenejšiu nôtu (Nerád rád som múdrejší).

Na myšlienky bohatý album

Veľký podiel na odlišných náladách piesní majú až traja hráči na klávesové nástroje. Kým Martinovi Husovskému (Komajota) je bližší senzitívny klavír, Juraj Haško (Sto múch) sa ponára do hlbokých tónov organu a Matej Maximilián Mikloš (Fermata) dáva vyniknúť svojmu očarujúcemu art-rockovému prstokladu. Spevné gitarové sóla Martina Sabova často prichádzajú nakrátko alebo na poslednú chvíľu (VI.), no o to väčšia je ich expresívnosť a sila. Originálnymi figúrami na dychové nástroje prispel Marián Jaslovský a na finálnu úpravu aranžmánov okrem Martina dozeral v PJ Sound Studio Peter Dobrík. Napriek účasti 15 hudobníkov, nahrávajúcim na rôznych miestach, pôsobí platňa kompaktne.

I na textovom "výzore" piesní pracoval väčší počet ľudí. Andrea Kočalková sa so slovami vie pohrať s recesiou, ostrovtipom a dômyselnosťou, čoho príkladom je špičkové Srdce čínskeho zvona, kde nechýba invenčne poňatý rým. Nezaostáva ani Zuzana Knezovičová, spoluautorka brilantne vypointovaného príbehu o mačke o vtákovi (Radosť a záujem) či potenciálnej "psíčkárskej" hymny Máme nemáme psa. Jedným, no obsahovo štedrým textom prispel Pavel Oravec (Nerád rád som múdrejší) a k spomínanému skvostu Koniec hviezdy pridal pár veršov nestor prešovskej folk(rock)ovej scény Edo Klena. Martinov prejav je úprimný a disponuje zaujímavo sfarbeným hlasom, ktorý sa o nič nesnaží nasilu.

Radosť & záujem predstavuje vyzretého muzikanta, ktorý sa nepretvaruje, pretože v živote má už dávno jasno a skrátka si robí svoju hudbu pre menší okruh zanietených, ktorí majú radi silné piesne s hĺbavejšími textami a premyslenými aranžmánmi. Tvorba Martina Chrobáka je otvorená novým myšlienkam a hoci je čoraz ťažšie prísť s niečím zaujímavým, tento album je zaujímavým svedectvom, že pri správnom pomere invenčnosti, poctivosti a usilovnosti je možné zdolať i túto zdanlivo neprekonateľnú prekážku.

Martin Chrobák - Radosť & záujem
(Nový Populár, 2017)

1. Bez rieky bez brehu