Power metalu sa na Slovensku v minulej dekáde celkom darilo. Niet sa čomu čudovať, kapelám nechýba to najpodstatnejšie (melódie) i to, čomu žáner vďačí za svoj názov (sila). Spojenie oboch kľúčových elementov nie je cudzie ani seneckej kapele Signum Regis, ktorej sa v novembri 2019 do diskografie pribudol nový album The Seal of a New World.

Na formáciu Signum Regis, ktorá je paradoxne známejšia za hranicami ako doma na Slovensku, sme upozornili v bilancii roka 2017 v dnes už neexistujúcej rubrike Týždeň v hard & heavy. Album Decennium Primum vzbudil oprávnenú pozornosť originálnymi nápadmi a riešeniami, ktoré zaváňali čerstvými, resp. progresívnymi podnetmi. Platňa, podporená výborným maľovaným obalom s adekvátnou textovou zložkou sa zaradila medzi novodobé piliere slovenského power metalu. Rovnaký osud čaká zrejme i aktuálny počin The Seal of a New World, ktorého vizuálna stránka pôsobí futuristickejšie, oddanosť konzervatívnym hodnotám však zostáva zachovaná.

Ako rozkošatený strom

Ak by mal človek hodnotiť album iba na základe úvodného kusu Kings of the Underground, pravdepodobne by dospel k záveru, že ide o čistokrvnú speed metalovú úderku vysokej, no predsa len už dosť často počutej kvality. Platňa však obsahuje ešte ďalších jedenásť položiek, takže výsledný dojem po hodine hracieho času bude tak trochu odlišný. Senecká formácia sa totiž nebojí spomaliť, popremýšľať, dotvoriť a rozvíjať nápady do oveľa košatejšej podoby. Stačí sa nadchnúť pre tituly ako The City of God a hneď sa poslucháč stáva svedkom originálnych postupov.

Veľkú zodpovednosť za to nesie rytmika energiou kypiacej dvojice Ronnie König (basgitara, vokály) - Jaro Jančula (bicie), ktorá kuje železo v nepravidelných, často sa zasekávajúcich rytmoch, pričom rozhodne neskĺzava k únavnej ťažkopádnosti. Obzvlášť Ronnieho prstoklad počuť dosť výrazne, napriek tomu však organicky zapadá do celku.

Inštrumentálna ekvilibristika je v tomto žánri skrátka nevyhnutná, čo potvrdzuje i tandem Filip Koluš (gitara) - Ján Tupý (klávesy, vokály). Je lahôdkou pozorne sledovať linky oboch nástrojov, ich vzájomné preteky, dopĺňanie, prechody, perlenie, a pod. Obaja hráči sú správne melodicky podkutí, takže v tomto smere niet čo vytknúť, chytľavosť bez prvého plánu je zaručená. Ukážkovou Filipovou prácou je i akustické spestrenie v skladbe A Memory, kde má fanúšik možnosť nahliadnuť takmer do srdca rozozvučaného dreva.

Čarovné spojenia

V promo materiáloch sa môžete nájsť informáciu, že album bol nahrávaný stopercentne akustickým spôsobom, takže sa do záverečného mixu nedostali žiadne efekty, "triggery" ani bicie sample, čo je na pomery žánru neobvyklé. O svojrázny mastering sa postaral legendárny Dán Jacob Hansen, čo je samo osebe zárukou plného, prirodzeného zvuku. I vďaka nemu je atmosféra nahrávky nenásilne pôsobivá a príťažlivo podmanivá. Skladby sú návykové, za čo môže vyzretý cit hudobníkov pospájať všetky prechody, refrény, vyhrávky, sóla a riffy do jednoduchého, ale krásne fungujúceho celku. Celku, ktorý vie pohltiť rozum a pohladiť srdce. A hoci sa niekomu môže zdať tento spôsob staromódny, určite to dnes nie je málo.

Pod tvrdým povrchom sú skrátka pocity, ktoré treba dešifrovať a nechať na seba pôsobiť. Navyše, každý bridge či refrén umocňuje nevtieravo a pritom vysoko položený hlas, ktorým disponuje skvelý brazílsky spevák João "Jota" Fortinho. Kapela ho pribrala iba nedávno, no ukazuje sa, že išlo o správnu voľbu. Je nielen technicky zdatný, ale dokáže kompozície výborne precítiť a vtlačiť do nich silu, vášeň, napätie a dramatickosť. V niektorých momentoch ide o pátos, ale toto je vec, ktorá do tejto odnože metalu - či už ju nazveme neoklasická, progresívna alebo tradičná - neodmysliteľne patrí. A nič na tom nezmení tvrdenie, že po 12 rokoch na scéne by si páni nejaké to klišé mohli odpustiť.

Pre fanúšika power metalu je zážitkom odhaľovať mnohé vrstvy, do ktorých producenti nakládli jednotlivé nástroje. Kapela vždy podáva pomocnú ruku v podobe melodicky klenutého vodítka, ktoré poslucháča vynesie ponad celú scenériu. Z výšky môže lepšie obdivovať nadpriemerný, muzikantsky prepracovaný, pozitívne ladený a inovatívny power metalový album, ktorý si nekladie bariéry a v rozumnej miere čerpá i z príbuzných prameňov. V konečnom dôsledku tak vzniká niečo, s čím môžu slovenskí metalisti cestovať po celom svete so vztýčenou hlavou.

PS: AK chcete vidieť Signum Regis naživo, zapíšte si do kalendára dátum 7. marca, kedy sa v bratislavskom Randali uskutoční premiérový slovenský koncert s novým spevákom Joãom. Špeciálnym hosťom koncertu bude rakúska kapela Dragony.

Signum Regis - The Seal of a New World
(Beyond the Storm Productions, 2019)

1. Kings of the Underground