Ak ste donedávna speváčku Janais a jej tvorbu neregistrovali, je dosť pravdepodobné, že ste na ňu pred vydaním štvrtého albumu Ilúzie narazili v éteri domácich rádií. Nový hlas v rádiách pritom nie je novým hlasom na hudobnej scéne. Jej hudba, ktorá nie je nastavená pre masy, si však v ostatných dvoch – troch rokoch získala pozornosť hudobných dramaturgov a okruh jej priaznivcov narastá.

Hudba dáva priestor oddávať sa ilúziám bez rizika. Nová kolekcia desiatich skladieb od Janais to potvrdzuje. Album je zasnený, ale nie naivne, je pozitívny, oslavuje silu lásky a pritom speváčke ľahko uveríte, že nejde iba o naivnú ilúziu, ale o jej osobné, vnútorné vyznania. Nie je preto žiadnou utópiou tvrdiť, že si svojich poslucháčov dozaista nájde.

Pastelový obal aj poetika

Podpíše sa pod to veľkým podielom neošúchaná poetika. Jej štýl písania je jednoduchý a priamočiary, inotaje a veľkolepé metafory do nej nepatria, to ale nijak neznižuje hodnotu piesní. Vo svojom rýdzo ženskom pohľade na veci, čo sa okolo nej dejú vie byť hravá, veselá, zádumčivá a nápaditá. V 35-minútovej nahrávke nedáva priestor smútku, iba okrajovo a prchavo sa dotýka melanchólie či trápenia, a práve to je niečo, čím sa odlišuje od väčšiny svojich speváckych kolegýň. Múza k nej nechodí odetá v temných farbách.

To koniec-koncov prezrádza už samotný obal albumu. Janais mala vždy cit pre vkusné booklety. Inak tomu nie je ani na Ilúziách, ktorý sa nesie v pastelových farbách, a ktorého fotografie zachytávajú speváčku ako nežnú, krehkú, pozitívnu a žensky zmyselnú bytosť. A tiež inú než doteraz. Zmenila farbu aj dĺžku vlasov a dá sa povedať, že nový imidž korešponduje s obsahom albumu.

Rádiový pop nie je urážkou

Pri takmer čisto popovej podobe nových piesní si asi málokto spomenie na hudobné začiatky Janais, kedy sa pohybovala vo vodách gospelovej scény. Prirodzeným umeleckým zrením prešla ako skladateľka, textárka i speváčka nenásilným prerodom, počas ktorého sa netlačí do veľkolepého priestoru mainstreamu, no napriek tomu sa pozvoľne stáva jeho súčasťou. Možno si pospomínate na single Nad hladinou, Shoulder a Money, ktoré bolo počuť z domácich rádií počas minulého a predminulého leta.

Sú ľahko tanečné, melodicky nákazlivé a v textoch je istá dávka nadhľadu a vtipu. Práve skladba Shoulder je ukážkou toho, aký progres Janais vo svojej tvorbe zaznamenala. Pieseň sa na prvé počutie líši nielen od piesní na predchádzajúcich albumoch, ale aj od ostatných piesní na albume aktuálnom, s výnimkou skladby Hlavolam, ktorá vyšla ako singel v závere leta 2017. Zvyčajne čistý akustický zvuk doplnila elektronika, prišlo aj na výraznejšie zrýchlenie tempa a progres je na svete.

Janais ako interpret okolo seba šíri optimizmus a prirodzenú veselosť, ako speváčke jej však pasujú aj piesne, v ktorých o čosi zvážnie alebo aspoň spomalí, posadí hlas nižšie a odhalí jeho zamatovejšiu polohu. Takto si ju môžete vychutnať v skladbe Putá, Naveky, Steny a v skladbe Blízko, ktorú naspievala spolu s Petrom Bažíkom, je to najciteľnejšie. Myšlienkou piesne je byť nablízku matkám a deťom v núdzi, a musím priznať, že pre mňa ako mamu dvoch detí je pieseň svojim obsahom najsilnejším momentom albumu.

Album uzatvára speváčke blízky šansón v spojení s jej obľúbenou francúzštinou. Tentokrát však nejde o autorskú skladbu, ale o pieseň z repertoáru Hany Hegerovej Čerešne. Nejde však o tradičnú coververziu. Na albume Ilúzie sa nachádza vo francúzskej verzii. Pôvodný text preložil Ivan Sakala a Les cerises sú pôsobivou bodkou, ktorou Janais opäť dosiahla trojjazyčný album.

Speváčkin hlas a jej jemnú poetiku sprevádza šesť hudobníkov - Peter Kothaj (gitary), Martin Šenc a Daniel Špiner (klávesy), Michal Šelep (basgitara, kontrabas), Pavol Hvišč (basgitara), Stano Kociov (bicie). V popredí však stále stojí predovšetkým samotná Janka Kothajová, ktorá je autorkou všetkých textov s výnimkou prekladu textu Čerešne a spolu s manželom Petrom Kothajom tvoria autorskú dvojicu podpísanú pod hudobnú zložkou piesní, ktoré sú vo vyváženom pomere klavírnymi a gitarovými kompozíciami. Ich spoločnou črtou je, pre Janais typická, melodickosť.

Janais – Ilúzie
(Rarity, 2018)

1. Nad hladinou