Žilinská kapela Swan Bride oslávi tento rok svoje prvé veľké jubileum a za svoje desaťročné pôsobenie na scéne toho stihla naozaj požehnane. Tri a pol albumu, vystúpenia na najväčších hudobných festivaloch v okolí, koncertovanie v zahraničí, zopár videoklipov a dokonca sa o skupine natáča dokumentárny film.

Ich úspešné hudobné začiatky boli síce do značnej miery dielom súhry šťastných okolností, svoju šancu však chytili pevne do rúk a pravidelne dokazujú, že si ju plným právom zaslúžili. Rok pred okrúhlym výročím sa Swan Bride fanúšikom pripomenuli svojím najlepším albumom Swan Songs, no keďže na klasickú recenziu je už trochu neskoro, prinášame ju aj s menším obhliadnutím za ich prvou dekádou.

Vznik kapely sa datuje do roku 2006 a už po roku fungovania si trúfli nahrať dnes už legendárny minialbum Monsters in Your Drawers!. Nevšedný žánrový kríženec, ktorý znie akoby spolu v garáži po pár pivách jamovali členovia cirkusovej a pohrebnej kapely, sa dostal do uší kompetentných v Rádiu_FM a senzácia bola na svete. Zmes rockabilly a indie rocku, zahraná s punkovou razanciou, si razom získala svojich priaznivcov a pesnička Alternate Ego sa stala hitom nielen poslucháčov so schizofrenickou diagnózou.

(neoficiálne fanúšikovské video)

Pud umeleckej sebazáchovy

Suverénnymi koncertnými výkonmi a energiou sršiacou pódiovou šou si už v nasledujúcom roku vyslúžili pozvánku na Pohodu a Hodokvas, toho času dva najväčšie slovenské letné festivaly. Ich dlhohrajúci debut sa tak stal netrpezlivo očakávanou udalosťou, no zároveň vyvolával aj otázku, ako sa kapela vysporiada s nečakaným úspechom a ťarchou očakávaní.

Fanúšikovia sa ho dočkali v roku 2010 a dostal sa k nim v podobe CD, ku ktorému ako luxusný bonus dostali aj výpravnú vinylovú edíciu platne s precízne vypiplaným veľkoformátovým bookletom. Dostal názov 2 a v jeho drážkach sa Swan Bride predstavili ako sebaistá, živelná, pekelným psychobilly podkutá rock'n'rollová kapela. Na jeho podporu natočili svoj prvý oficiálny videoklip ku skladbe Lonely Honeymoon in the Wasteland a s novým materiálom rozpálili pódiá na koncertnom turné nielen po Slovensku, ale aj Čechách a Rumunsku.

Že nie sú len krátkodychou atrakciou, naznačili o dva roky neskôr s eponymnou treťou platňou Swan Bride. Odklonom od svojho typického zvuku prekvapili všetkých, ktorí by kapelu radi zavreli do jednoznačnej žánrovej krabičky. Čo ubrali na tempách a dôraze, pridali na sugestívnej atmosfére, takže namiesto útoku na prvú signálnu sa ich hudba tentoraz zadierala pod kožu pomalšie, no o to naliehavejšie. Dokázali tak, že za ich hudobným smerovaním stojí v prvom rade silný umelecký inštinkt a odvaha nasledovať ho aj napriek očakávaniam druhých.

Tretí album sa dá zadovážiť iba na bielom vinyle alebo ako digitálny download a piesne z neho inšpirovali hneď troch režisérov, ktorí sa podujali vytvoriť k nim vizuálne spracovanie. O dve temné sprievodné filmové snímky sa postaral pôvodom ruský hudobník a režisér Igor Bruso z kapely Deaths, po jednom klipe natočili ocenení slovenskí dokumentaristi Tomáš Rafa a Miro Remo. Ten s nimi spolu s kamerou absolvoval aj ich balkánske turné, počas ktorého začal točiť o Swan Bride dokumentárny film. Dokončiť ho však hodlá údajne až potom, keď sa kapela rozpadne.

Šesť "labutích piesní", šesť zásahov do čierneho

K ďalšiemu kroku sa nadychovali celé tri roky. A dýchali naozaj zhlboka a sústredene, pretože na platni Swan Songs z minulého roku im doslova narástli krídla. Slobodne sa rozleteli v ústrety hudobným obzorom načrtnutým na predošlej nahrávke a vymanili sa spod dominantného vplyvu jatrivého psychobilly. Ako prvá z nových skladieb sa medzi fanúšikov dostala Passerby. Takáto uvoľnene melodická a neskrývane popová pesnička by na ich predošlých nahrávkach pôsobila ako päsť na oko, teraz naopak zmysluplne uzatvára túto pozoruhodnú kolekciu.

V úvodnej Into the Night sa inokedy ústredná gitara drží na uzde a namiesto obvyklého hlučného riffu vyludzuje kultivované, no nemenej príťažlivé surf rockové tóny. Necháva tak vyniknúť klávesom, pri zvuku ktorých si nie je ťažké predstaviť, ako si Ray Manzarek spokojne uhládza kotlety. Možno aj preto spev v tejto skladbe pripomenie úctivú poklonu Jimovi Morrisonovi. Klávesy hrajú prím aj v nasledujúcej svižnej, takmer až synthpopovej Razor Belly Dancer a poslucháč začína byť zvedavý, aké prekvapenia ešte kapela ukrýva v rukáve.

Mrazivou atmosférou nabitá Limbo, ruka v ruke s tradične silným noirovým textom, nenachajú nikoho ani na chvíľku na pochybách, že tento príbeh nebude z tých so šťastným koncom. Icarus je ohnivá smršť v ktorej si Swan Bride spomenú na svoje začiatky a dokazujú, že hoci sa na novinke nechávajú unášať k pokojnejším vodám, energie majú stále na rozdávanie. Vítaným balzamom pre uši je potom predposledná pieseň, majestátna Circus People, s chlácholivými aranžmánmi sláčikov.

Na rozdiel od svojich dvoch starších dlhohrajúcich súrodencov ostávajú Swan Songs zatiaľ k dispozícii len digitálne, napriek pokusu kapely vyzbierať peniaze na vinylovú edíciu prostredníctvom crowdfundingovej kampane. Vzhľadom na kvalitu zachyteného materiálu by bola veľká škoda, keby práve táto platňa nevyšla aj na fyzickom nosiči. Ostáva len dúfať, že sa jej nakoniec predsa len dočkáme, a že na premiéru ich dokumentu si naopak počkáme ešte poriadne dlho. Bude totiž veľmi zaujímavé sledovať, kam Swan Bride ich inštinkt zavedie nabudúce.

Swan Bride - Swan Songs
(Dirt, 2015)

1. Into the Night