Buty berú svojich poslucháčov autobusom s názvom Duperele do Ostravy a nechávajú ich počúvať svoje príbehy zo života. Tie sa nesú bez zbytočného optimizmu, v znamení reality s pestrým hudobným sprievodom. Cesta so starými známymi sa razom zmení na príjemný výlet do butysveta plného slovných hier, nepravidelností, ale aj horkastých zamyslení s príchuťou blues, jazzu či country.

Šesť rokov od vydania nahrávky Votom dozrel čas na ôsmy štúdiový album, ktorý hrdo nesie rukopis skupiny Buty. Trinásť nových skladieb a dva bonusy na nahrávke Duperele sú obrazom pocitov a spoločenských udalostí z uplynulých rokov, čo sa napokon podpísalo aj pod úbytkom veselých kúskov.

Našťastie sa môžeme stále tešiť na texty pesničiek, ktoré si ponechali svoju surreálnosť. Tá dokáže pobaviť, ale aj desiť svojou úprimnosťou a šikovnosťou obliecť realitu do pekných šiat metafor. Len Buty môžu spievať o tom, že Paul McCartney predal basu v Opavě alebo nahrať na album ódu na pečené kuriatko od maminky. V tom sú Buty kráľovskí a vďaka za to aj v novom albume.

Milovníci ostravskej skupiny sa novej nahrávke určite potešia, lebo Duperele má nielen tradične dobré, poetické texty, ale aj inštrumentálna časť spôsobuje poslucháčovi radosť z hudby. Úžasný saxofónový sprievod vyniká najmä v jazzových a bluesových pesničkách, no muzikálnu dokonalosť si možno vychutnať vo všetkých skladbách.

Ostravské maličkosti

Kapela Buty zostala rovnako dobrá, čo možno z časti pripisovať aj tomu, že ich skladby sú stále zasedené do ostravského prostredia. Akýsi lokálpatriotizmus je cítiť v témach skladieb aj v jazyku. Samotné "duperele" je slovom, ktorého význam by sme hľadali v českom slovníku márne. Len málokto mimo Ostravákov vie, že to v preklade znamená maličkosti. A práve maličkosti sa vyskytujú aj na samotnom albume a dodávajú mu domácku atmosféru.

Obdivuhodná je schopnosť Buty povedať podstatné pár slovami a výstižne. Zároveň treba oceniť aj odvahu nič zbytočne nepredlžovať. Úsmev na tvári vyvoláva najkratšia pesnička s názvom Dupať, ktorú tvorí len jedna strofa a trvá pol minúty.

Jednoduchosť pre náročných

Album Duperele sa tvári ako ľahko konzumovateľná maličkosť, ktorá sa však namáča do ťažkých tém a svet vtedy nie je len o čarovnosti a chybách každodenného života. Buty boli vždy nad vecou, a to sa im podarilo si udržať dodnes. Dávajú svojim poslucháčom dve možnosti, ako počúvať ich hudbu.

Buď zostanete pozorným poslucháčom, ktorý si nenechá ujsť nezameniteľnú, no v prípade Duperele aj trpkú, poetiku ich textov alebo sa rozhodnete len zabávať, vychutnávate si ich hudobný humor a oddychujete s úsmevom na tvári. Buty je kapela, ktorá sa nevtiera a nedokáže byť otravná. A hoci hovorí pravdu, nie je patetická a má moc človeka okúzliť svojou tajomnou jednoduchosťou.

Buty - Duperele
(Supraphon, 2012)

1. Carefour