Niektorí si povedia "starí dobrí Green Day", iní naopak, "nekonečný príbeh tínedžerských pesničiek od starnúcich punk-rockerov". Po troch rokoch od vydania ostatnej nahrávky 21st Century Breakdown je na pultoch novinka, na ktorej si štvorica patriaca k najúspešnejším kapelám svojho žánra na hudobnej scéne akoby pocestovala späť v čase. Štúdiovka s názvom ¡Uno! ponúka Green Day tak, ako ich poznali fanúšikovia v deväťdesiatych rokoch. Nie však úplne.

V porovnaní s tvorbou za ostatné desaťročie je jednoznačne cítiť zmenu. Ťažko hovoriť o progrese, skôr o akomsi návrate ku koreňom a to nielen k tým svojim. Frontman Billie Joe Armstrong pred vydaním povedal, že na nahrávke budú môcť fanúšikovia počuť vplyv raných The Beatles a AC/DC, ale aj garage rocku a tanečnej hudby.

Staronové sú aj témy. Predchádzajúce dva albumy boli presiaknuté politickými textami a snahou vyjadriť rebéliu proti aktuálnej spoločenskej situácii. A zároveň boli aj mimoriadne komerčne úspešné. Tentokrát sa Green Day vracajú k "ľahko stráviteľným" textom, pričom celkový sound, gitarové rify a Armstrongov chrapľavo-detský hlas ostávajú nezameniteľným znakom kvality ich hudobnej značky.

Green Day - Let Yourself Go

Prvý z troch

Album ¡Uno!, ktorý oficiálne vyšiel 24. septembra, je prvou z troch ohlásených noviniek. Fanúšikovia by sa mali jeho dvoch nasledovníkov dočkať v priebehu nasledujúceho ani nie pol roka, presnejsie štyroch mesiacov. Na november je naplánované vydanie náhravky ¡Dos! a na január "hudobnú trilógiu" zavŕši album ¡Tré!.

Zatiaľ nie je celkom jasné, aké bude spojítko resp. spoločná myšlienka trojice nahrávok. Názvy v podobe postupného odrátavania (¡Uno!, ¡Dos!, ¡Tré!, zo španielčiny Jeden, dva, tri) môžu naznačovať stupňovanie, no možno majú hudobníci len priveľa nápadov a plodné obdobie. Na odpoveď si musíme ešte pár týždňov počkať.

Power pop s trochou nostalgie

V dvanástich skladbách na albume sa štyridsiatnici (ten čas ale letí) v textoch sústredili na témy spojené prevažne s citovým prežívaním a emóciami. Dominuje téma sexu, lásky a vzťahov, ale nájdu sa aj výnimky. Nechýbaju úderné skladby ako úvodná Nuclear Family alebo Fell For You či Let Yourself Go, v ktorom predstavujú svoju verziu power popu. Naproti tomu na albume absentujú balady, jemne nostalgicky sú ladené len Sweet 16 či Oh Love, ktorá sa stala prvým singlom albumu.

Druhým je Kill The DJ - priamočiara tanečná skladba s jemne politickým nádychom, ktorá predstavuje jednu z výnimiek celkového profilu nahrávky a je tiež niečím novým v rámci celkovej tvorby kapely. Treba povedať, že ide o celkom vydarený experiment, no na to, aby sa v prípade albumu ¡Uno! dalo hovoriť o výraznejšom posune zvuku kapely, to nestačí. Väčšina fanúšikov kapely však po niečom takom ani netúži.

Green Day - Kill The DJ

Prvá časť albumovej trilógie poteší najmä starých punkrockerov, ktorí na kapele vyrastali. Keďže skladby nikoho neurážajú, majú chytľavé refrény a jednoduché melódie, dá sa predpokladať, že pôjde o všeobecne úspešný štúdiový počin. Zrejme však už Green Day nič prelomové neprinesú - s najväčšou dávkou úcty, vrchol svojej kariéry už zažili. Okrem toho na sledovanie úspechu novinky pravdepodobne v týchto dňoch nemá líder zoskupenia ani pomyslenie, keďže v čase vydania albumu sa dobrovoľne prihlásil na odvykaciu kúru.

Green Day - ¡Uno!
(Reprise Records, 2012)

01. Nuclear Family