Slovensko-česká skupina Instinct vznikla vcelku netradične. Prvotným impulzom bola túžba jednotlivých hudobníkov splniť si svoj muzikantský sen. To je však komplikované, pokiaľ nie je s kým. Riešením bolo podanie inzerátu, prostredníctvom ktorého sa formácia začala postupne utvárať.

Skupinu Instinct napokon vytvorili dvaja Slováci žijúci v Prahe, spevák Lukáš Ciho a gitarista Miro Maršík, a ich českí spoluhráči, bubeník Ondřej Simon a basgitarista Martin Havelka. Svoje zdanlivo komplikované, no v konečnom dôsledku originálne začiatky pretavili aj do názvu debutovej platne Na inzerát, ktorá vyšla začiatkom septembra.

Vďaka inzerátu sa stretli štyria začínajúci hudobníci, každý so svojou vlastnou predstavou o smerovaní kapely. Výsledkom kompromisov je sviežo znejúci pop s rockovým nádychom a výlučne slovenskými textami. Po desiatkach odohraných koncertov je kapela dobre zohratá a jej členovia majú spoločnú víziu, ktorú zhmotnili na čerstvo vydanom debutovom albume. S ním si teraz hľadajú svoje miesto na slovenskej i českej scéne, no napriek pomoci od veľkých "hráčov" hudobného biznisu to nebude jednoduché.

Prekvapivé množstvo videoklipov

Už pred samotným vydaním debutu ponúkla kapela nemalé množstvo singlov - Valčík s ilúziou, Na život a na smrť, Medzitým, Dozadu či Zázrak, ktorými potenciálnym fanúšikom sprístupnila takmer polovicu albumu. Tieto ochutnávky takmer komplexne odhalili charakter nahrávky, na ktorej toho už veľa na objavovanie nezostalo. Pri výbere singlov sa členovia kapely riadili do istej miery aj spätnou väzbou, ktorú dostávali od fanúšikov počas vystúpení.

Každú zverejnenú skladbu sa formácia rozhodla podporiť aj vizuálne, čo by určite nebolo možné na takej úrovni bez podpory veľkého vydavateľstva Warner Music. Na nováčikov tak Instinct majú už vo svojich začiatkoch celkom slušný videoarchív. A treba povedať, že nejde o narýchlo zbúchané, lacno pôsobiace zábery, ale o klipy, ktoré samotné skladby vyzdvihujú. Zo všetkých najviac emotívny klip k skladbe Dozadu, v ktorom si zahrala mladá talentovaná krasokorčuliarka Sarah Rýchliková.

Hudba mladíkov oslovila viacero textárskych es

O to horšie je neskôr pri počúvaní albumu zistenie, že bez vizuálu opadáva záujem. Štvorica hudobníkov sa pokúsila dať na svoj debut inštrumentálne bohatý materiál, ich snaha ale nepôsobí ako dotiahnutá do konca. Album v zásade nenudí, no striedanie tempa od energického k umiernenému nestačí. Z tradičnej kombinácie gitary, basy a bicích sa dnes spolu so zvukmi z počítača dajú vykúzliť aj šarmantnejšie nosné piliere. Kapela však v tomto smere nie je príliš inovatívna.

Prvá stopa na albume s názvom Intro pritom znie celkom sľubne. Zaujme, nevtieravo vťahuje do kolekcie jedenástich piesní, niečo vo vnútri rozvibruje aj napriek ani nie minútovému trvaniu. V podobných intenciách pokračuje aj úvod skladby Medzitým. A potom to príde. Ten pocit, že takmer všetky skladby sú robené podľa jedného kľúča. Jemný úvod, pridávanie na tempe a prechod do zdanlivo vygradovaného refrénu. A to bez rozdielu toho, či ide o skladbu pomalšiu, tanečnú alebo s rockovejším vyznením. Nedostatok originálnejších skladateľských nápadov a postupov nezakryje ani moderná produkcia. Neodškriepiteľná je však melodickosť piesní, ktorá to celé ako tak drží pokope.

Menšiu dávku hudobnej nápaditosti vykrýva zaujímavý zoznam textárov s rôznymi rukopismi, čo robí album pestrejším. Daniel Hevier prispel textom Medzitým, tri texty pochádzajú od Ľuboša Zemana (Človek, Na život a na smrť, Zlodej slnečníc). So všetkým rešpektom voči práve spomenutým textárskym stáliciam je však na mieste vyzdvihnúť skôr talent ich mladších kolegov. V štyroch textoch ukázal svoju plastickosť dvorný textár kapely Ján Miľovčík, ktorý vie napísať veľmi jednoduchý, až priamočiary text (Zázrak), ako aj silné slová vyžadujúce zamyslenia sa nad ich významom (Dozadu). Text Hviezda večera napísal spevák Lukáš Ciho a autorom Valčíka s ilúziou je mladý textár Michal Karvay.

Spojenie s Elánom nielen na koncertných pódiách

Možno by Instinct neboli tam, kde sú teraz, nebyť hosťovania na minuloročnom halovom turné kapely Elán, kde sa nováčikovia predstavili veľkému davu a záujem o ich tvorbu prirodzene stúpol. Také impulzy ženú vpred, chuť zaradiť na svoj debut coververziu jedného hitu práve z dielne Elánu je preto celkom pochopiteľná. Kapela siahla po skladbe Zlodej slnečníc, ktorej dala podľa vlastných slov súčasný zvuk.

Skladba stará tridsaťpäť rokov síce dostala nové šaty, no napriek tomu mi znie ako zaseknutá v čase svojho vzniku. Problémom je, že okrem jedného výrazného samplu, ktorý pri opakovanom počúvaní aj tak dosť rýchlo omrzí, a zopár ďalších moderných štúdiových trikov, skupina pesničku Vaša Patejdla vlastne nikam neposunula. A ani doterajšia hranosť tohto coveru rádiách nesvedčí o tom, že by mohlo ísť o verziu, na ktorú si niekto spomenie aj o pár rokov. Snáď to nebude aj osud samotnej kapely.

Štvorica má potenciál zaujať skôr s vlastnou tvorbou, no zatiaľ sa jej to čiastočne darí iba na Slovensku. K jej najväčším úspechom patrí účasť vo finále Košického zlatého pokladu so skladbou Valčík s ilúziou, ktorá mala aj slušnú hranosť v Slovenskom rozhlase. Z rádiového éteru môžete poznať aj single MedzitýmNa život a na smrť. Aj v článkoch, ktoré sa objavili na českých portáloch, sa zatiaľ spomína iba hranosť v slovenských rádiách.

Na českej scéne to bude asi trošku dlhší a náročnejší proces - ak sa tam kapele vôbec podarí preraziť, keďže konkurencia je veľká a dobýjať český rozhlasový éter sa darí iba malému percentu slovenských interpretov. Kapela je síce spolovice českou, no texty má v slovenčine, čo môže byť jej nevýhoda. Rozvíjaniu potenciálu na Slovensku zase bráni vzdialenosť, o čom svedčí aj doterajšia skromná história koncertov na našej polovici bývalej federácie. Okrem vystúpení s Elánom a niekoľkých festivalov toho u nás kapela zatiaľ veľa neodohrala a je otázne, či by vôbec dokázala utiahnuť samostatné turné - s tým majú často problém aj väčšie rádiové hviezdy. Debutovým albumom však Instinct potvrdili, že ide o zaujímavý pop rockový objav, ktorý sa oplatí ďalej sledovať.

Instinct - Na inzerát
(Warner Music, 2017)

1. Intro