Hlavná stránka

>

Magazín

>

Recenzie

>

Ikony Samuela Tomečka prinášajú nostalgiu vyváženú dobrou náladou

Samuel Tomeček - Ikony (Slovenské hity, ktoré nestarnú)

19.12.2017 - 09:00 | Miroslava Rabčanová

Na veľké mená slovenskej populárnej hudby si s radosťou a pokorou zaspomínal na novom albume Ikony spevák a hudobník Samuel Tomeček. Kolekcia prináša zmes nezabudnuteľných skladieb, ktoré prešli vkusnými zásahmi do pôvodných aranžmánov. Zachovaná tak zostala atmosféra piesní doplnená o súčasne znejúci zvuk.


Nech to znie akokoľvek pateticky, relácia Milujem Slovensko zmenila dnes 31-ročnému hudobníkovi život. Minimálne ten muzikantský. Pred mnohými rokmi sme ho na televíznych obrazovkách spoznali ako mladého chalana s hlasom a dušou rockera, čo pretavil aj do debutového albumu Mladý a drzý. Jeho nasledovník Nespím už nebol striktne ladený do čiernej farby a ponúkol väčšiu žánrovú pestrosť. Veď si spomeňte na singel Legíny.

So svojím aktuálnym počinom Ikony s podtitulom "Slovenské hity, ktoré nestarnú" je zase úplne niekde inde. A práve odklon týmto smerom odštartovalo jeho pôsobenie v spomínanej relácii RTVS, kde si Samuel pričuchol aj k legendárnym slovenským skladbám, ktoré svojho času ani nepoznal. Ich interpretácia týždeň čo týždeň ho natoľko zasiahla, že trinásť z nich, sa rozhodol nanovo nahrať a naspievať na svojom novom albume Ikony.

Odvážny krok s otvoreným koncom

Vydanie hudobného nosiča je vždy skokom do neznáma. Nikdy neviete, do akej miery sa uchytí. To platí obzvlášť pri albumoch tohto typu, kde je spevák interpretom všeobecne známych skladieb. Mladá generácia si k takémuto albumu možno cestu ani nebude chcieť hľadať a tí, ktorí piesne dôverne poznajú v ich pôvodných verziách, sa s veľkou pravdepodobnosťou nevyhnú porovnávaniu. Pri takto komponovanom albume je však potrebné si uvedomiť, že nie je podstatné zameriavať sa na to, či sa Samuel svojou interpretáciou stopercentne trafil do originálu. Cieľom nie je bezduché kopírovanie legendárnych skladieb. Skôr je zaujímavé všímať si jemné odchýlky, ktoré môžu spraviť nové verzie skladieb zaujímavými.


Hneď prvá skladba Zbohom buď lipová lyžka, žitia môjho verná družka je interpretačne veľmi vydareným kúskom. Stopa číslo dva v podobe skladby Valutový cudzinec z dielne fenomenálnej trojice Filip - Lasica - Satinský presvedčí aj skeptikov, že vydanie tohto albumu nie je prešľap. Inštrumentálne spracovanie piesne totiž stojí za povšimnutie. Oproti pôvodnej nahrávke dostal viac priestoru saxofón, ktorý sadol do skladby tak dôveryhodne, akoby z tých všetkých miest znel vždy. Na albume sa nachádzajú ešte dve skladby od týchto pánov, a každá z nich je presvedčivým kúskom. Špecifický humor a satira uveriteľne zapadli do Samuelovho hlasového prejavu.

Ako uliaty mu sedí aj Karol Duchoň, od ktorého povyberal tiež tri piesne. Jednou z nich je aj Čardáš dvoch sŕdc, ktorý prešiel najvýraznejšou zmenou aranžmánov spomedzi všetkých piesní. Jej originál je inšpirovaný folklórom, prezentovaným prostredníctvom výrazných sláčikov v úvode skladby, ktoré Tomeček vo svojej verzii vypustil a nahradil ich tradičnou kombináciou gitary, bicích a basgitary, ktoré na album nahrali Samuel Kovács, Marcel Buntaj a Miroslav Gazdík.

Veselý aj zádumčivý výber s rockovým nádychom

Nahrávku obohatili aj tri piesne Františka Krištofa Veselého. Jednou z nich je nadčasová Len bez ženy, ktorá ale asi v žiadnej interpretácii nemôže znieť tak úsmevne ako v origináli. Jeho nákazlivá energia sa nedá napodobniť a nepodarilo sa to ani Samovi. Identický dojem vyvoláva aj pieseň Ja som optimista, ktorej opäť chýba tá potrebná iskra. No ako sa hovorí, do tretice všetko dobré - hit Vám vám jedine vám podal Samuel presvedčivo.

Celkom prirodzene si miesto na albume našli aj rockovejšie aranžmány. Tie počuť v skladbe Keď som išiel. Pritvrdenie cítiť aj z piesne Kúpim si zrkadlo, v ktorej bola síce ponechaná jej ústredná melódia, ale oproti originálu nie je jej nosným nástrojom klavír, ale basová gitara. O rockovejšiu atmosféru sa postarali aj bicie vytiahnuté do popredia. Pozoruhodný je záver albumu patriaci uchu lahodiacej gitarovej linke v skladbe Karla Kryla Od Čadce k Dunaju, ktorá svojou zádumčivou atmosférou tvorí dôstojnú bodku za všestranným výberom skladieb.


Samuelovi sa podarilo nahrať album, ktorým spraví radosť predovšetkým priaznivcom nestarnúcich slovenských hitov, divákom, ktorí mu fandia v relácii Milujem Slovensko a jeho fanúšikom, ktorých oslovuje aj táto časť jeho tvorby. Ak sa mu podarí pritiahnuť pozornosť aj väčšej skupiny mladých ľudí, bude to len bonus.

Zaujímavá je tiež myšlienka vnímať Ikony ako dlhodobejší projekt, z ktorého by časom mohol vzísť ďalší, rovnako zameraný album. To sa však zrejme bude odvíjať nielen od chuti Sama Tomečka, ale aj od úspechu aktuálnej nahrávky.

Samuel Tomeček - Ikony
(Fair Play Music, 2017)

1. Zbohom buď, lipová lyžka, žitia môjho verná družka (Michal Dočolomanský)
2. Valutový cudzinec (Jaro Filip, Milan Lasica, Július Satinský)
3. Tancujem s tebou rád (Karol Duchoň)
4. Len bez ženy (František Krištof Veselý)
5. Kúpim si zrkadlo (Jozef Benedik)
6. Keď som išiel (Jaro Filip, Milan Lasica, Július Satinský)
7. Vám, vám, jedine Vám (František Krištof Veselý)
8. Čardáš dvoch sŕdc (Karol Duchoň)
9. Tvár v zrkadle (Dežo Ursiny)
10. Ach, to by boli vojny malebné (Jaro Filip, Milan Lasica, Július Satinský)
11. Ja som optimista (František Krištof Veselý)
12. Mám ľudí rád (Karol Duchoň)
13. Od Čadce k Dunaju (Karel Kryl)

Vypočujte si celý album na Deezeri:



Autorka: Miroslava Rabčanová
Foto: Miňo Debnár


Zdielať na Facebooku

blog comments powered by Disqus
po ut st št pi so ne
30 1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31 1 2 3

Najčítanejšie

Disqus

Najpopulárnejší hudobní interpreti