Obsah tohto DVD je ukážkou nasadenia a atmosféry, aké bolo možné zažiť na koncertnom turné E-Street Bandu. Šéf pojazdného cirkusu, Bruce Springsteen, takto počas minulého roku podporoval predajnosť a umelecký dopad svojho zatiaľ posledného albumu Rising.

Obsah tohto DVD je ukážkou nasadenia a atmosféry, aké bolo možné zažiť na koncertnom turné E-Street Bandu. Šéf pojazdného cirkusu, Bruce Springsteen, takto počas minulého roku podporoval predajnosť a umelecký dopad svojho zatiaľ posledného albumu Rising. Hlavným miestom deja zaznamenaného koncertu, ktorý sa odohral 16. októbra 2002, bola hala Palau Sant Jordi v Barcelone. Tak, ako je - z hľadiska obsahu - určujúcim uhlom pohľadu na kolekciu skladieb Rising predovšetkým Springsteenova emotívna reflexia udalostí 11. septembra 2001, po hudobnej stránke je najpozoruhodnejším faktom Bossov návrat k jeho staronovej kapele E-Street Bandu.
Springsteenova energia je výnimočná nielen svojou intenzitou, ale aj výdržou. Viac než trojhodinové maratóny na pódiách nie sú žiadnou výnimkou. Formát 2-DVD, po prvý krát v oficiálnej Bossovej diskografii, ponúka možnosť stráviť s E-Street Bandom celú túto dobu. Barcelonský koncert začína na prvom, dlhšom disku, a pokračuje na druhom, kde si ako bonus môžeme pozrieť aj kratšiu ukážku z americkej časti turné. Koncerty v podaní E Street Bandu sú dozaista predovšetkým o hudbe, ale nemalý podiel výslednom na dojme, s ktorým nabití návštevníci opúšťajú hľadiská koncertných hál, má aj Springsteenovo nadanie predať to čo navaril. Často to vyzerá, že pre svojich poslucháčov by si bol ochotný vytrhnúť srdce z hrude. Nasadenie, s ktorým svoje skladby spieva a hrá pripomína niekedy viac športové než hudobné výkony. Či má toto prirovnanie pochvalný, alebo skôr hanlivý podtón závisí od uhla pohľadu. V porovnaní s filigránskou, vycizelovanou hudbou Gabriela a Stinga (pamätníci si možno spomenú na budpeštiansky koncert tohto triumvirátu 80-tych rokov) môže Springsteenov rev a priamočiare rytmické cítenie pôsobiť tak trochu primitívne. Akokoľvek hlasná a tvrdá je navonok hudba E-Street Bandu, pri bližšom pohľade sa vždy bude jednať viac o pop než o rock, ale zároveň tiež viac o úprimnú pesničkársku výpoveď, než o zbytočné slová vypúšťané do vetra v rytme basového bubna. Pátos a úprimnosť, dva protiklady nažívajúce si v symbióze. Springsteen je človek žijúci pod pretlakom, ktorý sa mu najlepšie darí vypúšťať na koncertoch. A že sa popri výpovedi hrá tak trochu aj divadlo? Amerika je už taká a komu sa to nepáči, nemusí si hudbu autora hitu „Born In The USA“ kupovať ani požičiavať.
Počas vystúpenia pôsobia členovia jeho kapely na dvoch frontoch. O bezpečné zázemie sa starajú bubeník Max Weinberg, basgitarista Garry Talent a ďalší skvelí hudobníci. Prvá línia patrí tým, ktorí sa starajú o show. Popri samotnom Bossovi je to jeho dlhoročný priateľ, gitarista a spevák Stevie Van Zandt, dlhonohá vokalistka a zároveň Bruceova manželka, Patti Scialfa, a samozrejme maskot kapely, ktorým nie je nik iný než obrovský čierny saxofonista Clerence Clemons. Tenorsaxofón v jeho tlapách pôsobí proporčne ako altka v rukách normálne urasteného hráča, a jeho nabudený spievajúci tón je, spolu s klavírom a bicími, jedným zo zvukových podpisov tejto hudby. Špeciálne miesto v orchestri patrí hráčovi na klavír a klávesové nástroje Royovi Bittanovi, ktorý má so svojím spôsobom hry ovplyvneným ruskými romantikmi, značný podiel práve na patetickom elemente Bossovej hudby. Prirodzeným spôsobom dopĺňajúcom Brucea tam, kam on sám nedosiahne. Typickú zvukovú štruktúru dopĺňa aj (slide)gitarista Nils Lofgren, ktorý popri emotívnych Bossových sólach vypĺňa pletivo jednoduchými a účinnými figúrami, pričom je práve on charakteristickým príkladom spôsobu fungovania E-Street Bandu: nie je dôležité množstvo nôt, ale ich účinnosť. Springsteenova kapela hrá hudbu, ktorá prirodzene plynie v čase (dravo, bez schválností, prekvapivých zlomov atd.). Dopraje poslucháčovi drámu tam kde ju očakáva a ukľudnenie keď ho potrebuje. Valí sa ako dobre naolejovaný buldozér na obydlia samovražedných teroristov. Vie byť tak blízko k srdcu, ako si ju poslucháč bude ochotný pripustiť.
Autorom koncertnej nahrávky a jej technického spracovania bol Brendan OBrien, producent albumu Rising. Skladby poznal dokonale a neboli mu cudzie ani v pozmenenej koncertnej verzii. Mnohé z nich sú živému publiku ponúknuté v diametrálne iných aranžmánoch. Prevažuje materiál z CD Rising, ale samozrejme že na rad príde aj rad žiadaných skladieb predstavujúci prierez Bossovou už viac než tridsaťročnou hudobnou kariérou.
Dalo by sa predpokladať, že toto DVD je reprezentačnou vizitkou jednej z najvýraznejších osobností strednej pesničkárskej generácie. Springsteen tu v kocke ponúka svoj pohľad na druhú polovicu dvadsiateho storočia. Je to zároveň pohľad individuálny, ale sprostredkovaný očami človeka, ktorý sa nevyhýba životu medzi ľuďmi. Boss nám cez obrazovku obrazne podáva ruku a to je kontakt, pred ktorým sa neuhýba.

Vydavateľ: Sony Music, 2003
Celkový čas: viac než 3 hodiny
Obraz: širokouhlý (1.78:1)