V súčasnosti existuje iba málo skupín ochotných spoločne investovať svoj čas do projektu, ktorého ambície sú iné než komerčné, a ktorý by sa – naviac - dal vcelku príjemne aj počúvať.

V súčasnosti existuje iba málo skupín ochotných spoločne investovať svoj čas do projektu, ktorého ambície sú iné než komerčné, a ktorý by sa – naviac - dal vcelku príjemne aj počúvať. Pre viacero príkladov by sme si mohli zájsť do edície menšinového vydavateľstva Slnko records (www.slnkorecords.sk), kde, okrem iného, vyšiel koncom minulého roku album bratislavskej folkovej skupiny Tu v dome.
To čo líši hudbu Tu v dome od bežného folkového klišé je v prvom rade potemnená atmosféra a témy, ktoré majú iba málo spoločného s lyrickým opisovaním prírody či akýchkoľvek idealizovaných pocitov. Čo na prvé počutie pôsobí ako naivnosť, postupne sa mení na vlastný rukopis ukrývajúci rôzne strašidelné tiene a odtiene. Autori (najčastejšie gitarista Laco Ďurko) si nezriedka chodia po inšpiráciu do histórie.
S historickými témami zvláštne kontrastuje súčasná hudba. Nejedná sa o nejaký „chemický“ progresívny úlet, v skutočnosti je to skôr eklektická skladačka rôzne pozbieraných stavebných prvkov.
Aranžmány nemožno jednoznačne zaradiť do jedinej škatuľky. Vďaka kombinácii pevnej rytmiky (bicie, kontrabas - celok dohromady tmelí akustická gitara) a charakteristického zvuku päťstrunového bendža pripomína hudba skupiny Tu v dome v určitých momentoch zvuk jazz-rockovo-country mixu, na aký má patent americký hráč na bendžo Béla Fleck. Na dokreslenie tu zaznievajú tu aj ďalšie importované zvuky – syntezátor, rôzne loopy a zvukové vzorky – ale hudbe Tu v dome je v zásade akustická. (Treba to zdôrazniť preto, že v inštrumentálnom výraze a ráznom rytmickom podaní pôsobí táto hudba takmer rockovým dojmom.) Okrem „bigbítu“ možno počuť aj svižné spracovania ľudových pesničiek, ktoré vďaka výberu tém, aj vďaka spôsobu spracovania, zapadajú do celkovej baladickej atmosféry. Niektore melodicko-harmonické postupy a hudobný slovník vzdialene pripomína slovenskú „divožienku“ Sui Vesan a jej prostredníctvom vzdialene aj českú folk-rockovú skupinu Majerovy brzdové tabulky.
Popri slovenských textoch sa tu objavujú aj zhudobnené české - Večerní píseně (Hálek), Píseň novoroční (Seifert) - čo v konečnom dôsledku pôsobí prirodzenejšie než tuzemské pokusy o angličtinu. Zhudobnenú poéziu dopĺňa aj úvodná Modlidba (Modlia sa lane...) od populárneho Morgensterna. Výber tém siaha často do histórie, nie však ako retro, ale kontinuita podobných pocitov, pod tlakom ktorých vznikala napríklad stredoveká poézia, alebo šamanské zariekania. V konečnom dôsledku treba konštatovať, že tu je hneď niekoľko dôvodov, prečo je hudba Tu v dome zaujímavá:

Vlastná tvár a rukopis, v ktorom nie je rozhodujúce dodržanie detailov opočúvaných od inšpiračných zdrojov, ale, naopak, odstup, ktorý sú si Tu v dome schopní udržať.

Jednota medzi prebranými a pôvodnými témami svedčí o názorovej čistote (prinajmenšom podvedomej).

Inšpirácia históriou sa ukazuje umelecky účinnejšia, než inšpirácia slovenským soc-popom.

Hudba plní svoju úlohu nenápadne a často ju poslucháč, zaskočený bizarnými textami, ani nevníma, čo však neznamená, že by nestála za pozornosť. Práve ona je tým „lietajúcim kobercom“, na ktorom sa dokážu od zeme odlepiť zdanlivé banality. Spolu s civilným spevom a textami tvorí sympatickú, skromnú a zároveň presvedčivú jednotu. Kto si je ochotný detailnejšie vypočuť, ako v pôdoryse skladieb do seba zapadajú rôzne nápadité medzihry, témy a farby, určite nebude sklamaný.

Nahrávka vznikla v štúdiu Lux, ktoré má v nahrávaní akustickej hudby svoju tradíciu a know-how. Výsledkom je čitateľný a priezračný zvuk.

Vydavateľstvo: Slnko records, 2003
Celkový čas: 36:03