Gitarista John McLaughlin, ako jeden z mála jazzových hudobníkov, sa môže pochváliť tým, že v určitej životnej etape stál na absolútnej špičke svojho žánru.

Gitarista John McLaughlin, ako jeden z mála jazzových hudobníkov, sa môže pochváliť tým, že v určitej životnej etape stál na absolútnej špičke svojho žánru. Či už to bola jeho účasť na pionierskej nahrávke jazzrocku, Davisovej platni Bitches Brew, alebo očarenie východným svetom, ktoré sa hudobne prejavovalo v jednom z prvých zoskupení world music, skupine Shakti, najmä však pôsobenie v legendárnej zostave Mahavishnu Orchestra - všade pôsobil ako výrazná a prezieravá osobnosť, obdarená schopnosťou strhnúť za sebou zástupy ďalších muzikantov. Hoci jeho hudba v akejkoľvek podobe nikdy nepatrila k ľahkým, oddychovým žánrom, vyslúžila si zároveň pozornosť množstva poslucháčov, ktorí ho nasledovali aj v neskorších obdobiach, kedy štafetový kolík, resp. vedúce miesto v jazzovom pelotóne prebrali ďalší, mladší hudobníci. McLaughlin v svojej elektrickej – fusion podobe, alebo ako akustický hráč, sa vždy spájal s najlepšími a naďalej zostal v elitnej polohe. Hoci má dnes už vyše šesťdesiat rokov, na jeho neopotrebovanej duševnej kondícii sa v dobrom podpísal puritánsky životný štýl, vo všetkých zložkách koncentrovaný na hudbu blížiacu sa dokonalosti.
Jeho najnovšie CD Thieves &# Poets pripomína svojou štruktúrou skôr klasickú vinylovú platňu, než kompaktný disk. Hudba, ktorú obsahuje, sa delí na fiktívnu stranu A a stranu B. Pokiaľ odľahčená „strana B“ obsahuje komorné akustické verzie štyroch jazzových štandardov a jej funkcia je viac-menej doplnková, hlavná umelecká výpoveď a sa nachádza na „strane A“. Jedná sa o trojdielnu suitu pre akustickú gitaru a symfonický orchester Thieves & Poets. Táto, pre jazzmana trochu neobvyklá forma, nie je produktom účelového použitia, aké zruční hudobní remeselníci produkujú pre rôzne oficiálne príležitosti na počkanie a bez zaváhania. Suita s pôvodným pracovným názvom Europa dozrievala v mysli aj na partitúrach viac než desaťročie. Autor John McLaughlin sa tu prezentuje ako majstrovský kombinátor nálad a farieb, ktoré po určitých úsekoch vždy dozrú k výraznému kontrastu, ale celok zostáva kompaktný. Striedajú sa tu motívy a formy z rôznych období klasickej hudby. Výrazné sú španielske inšpirácie á-la Joaquin Rodrigo alebo Manuel De Falla, ale z prevažujúcej klasickej formy zaznievajú aj princípy moderného jazzu - inšpirácia pracovnými metódami Gila Evansa. Hoci je do inštrumentácie zapojený celý symfonický orchester s výraznými sólistami, nahrávka si uchováva vzdušnosť a hudobne pôsobí prirodzeným, nevykonštruovaným dojmom. Leitmotívom nahrávky je ušľachtilý tón McLaughlinovej klasickej akustickej gitary. Jej zvuk sa často strieda so sólovými kadenciami huslí, či motívmi sláčikových nástrojov, čo evokuje McLaughlinovo obdobie strávené v skupine Shakti.
Nasledujúca časť ("strana B") je už jednoznačne orientovaná na hudbu druhej polovice minulého storočia. Štyri skladby interpret a spracovateľ John McLaughlin venoval štyrom na počesť štyroch klaviristov - Herbieho Hancocka, Chicka Coreu, Billa Evansa a Gonzala Rubalcaba. Zvuk komorného zoskupenia bez rytmických nástrojov určujú hlavne akustické gitary a basa. Známe jazzové melódie ožívajú v osobitej a hlboko precítenej interpretácii spôsobom, ktorý potenciál týchto skladieb opätovne dobíja a dáva im právo na život aj po tisíc po prvom spracovaní týchto notorických jazzových tém.

Vydavateľstvo: Universal, 2003
Celkový čas: 46 : 28

Thieves and Poets, Part 1 (McLaughlin) - 12:32