Koľko je to už rokov, čo Jana Kratochvílová zbalila kufre a namierila si to smerom na Londýn? A koľko je to už rokov, čo naposledy vydala nejakú pôvodnú českú pesničku? Možno ani ona sama na tieto otázky nepozná odpovede, tak je to dávno.

Koľko je to už rokov, čo Jana Kratochvílová zbalila kufre a namierila si to smerom na Londýn? A koľko je to už rokov, čo naposledy vydala nejakú pôvodnú českú pesničku? Možno ani ona sama na tieto otázky nepozná odpovede, tak je to dávno. Isté je jedno. Vôbec sa nezmenila. Aspoň na pohľad a podľa fotografií v booklete. Stále ta istá plastiková bábika, extravagantná no zaujímavá zároveň. Keď som už načal booklet albumu, tak dokončím, že nie je ničím moc výnimočný. Umelecké, teda rozmazané fotografie a niekoľko fotografických odkazov na tému uriel, teda anjela. Jediná "čistá" fotka je práve tá Janina. Chýbajú texty. Tie si však poslucháč v prípade záujmu môže nájsť na nižšie uvedenej internetovej stránke.
Speváčka sa už dávno neukrýva V stínu kapradiny a hoci si z vlasov môže stále zapletať Copánky, jej tvorba je úplne iná, než to, čo robila kedykoľvek predtým. Ostal iba vynikajúci, netuctový hlas, ktorým je rozpoznateľná na prvé počutie. Jednoduchá "popina" je však (našťastie) v nenávratne. Album Uriel je svojim spôsobom šokom. Dominuje tvrdá hudba, gitary a bubny. Trochu mi to pripomína Luciu Bílú v časoch, keď spievala s Arakainom. Dunivá hudba, akýsi poctivý rock a veľa kriku. Samozrejme, hoci je Kratochvílová obdarená zaujímavým hlasom, kvalít Lucie Bílej naozaj nedosahuje. Ale to bolo vlastne iba porovnanie.
Všetky texty na albume si Jana písala sama. A hneď v niekoľkých pesničkách na začiatku sa môže zdať, že ide o pretextované kresťanské "spasiteľnosti". Jana sa až príliš náružovo pustila do opisovania a ospevovania anjelov, ich života a ich nedocenenosti na tomto svete. Nedá sa povedať, že by tie texty boli zlé. Ani náhodou. Treba nad nimi trochu premýšľať, aby bolo jasné o čom sú. A to je v dnešnej "kalerábovej" dobe naozaj vzácnosť. Ibaže ak je niečoho príliš, tak to môže časom začať liezť na nervy. Zlom a posun nastáva niekde v polovici albumu. Ak sa jeho prvá časť už časom začína zlievať do jedného celku, ktorému jednoznačne dominuje úvodný singel Archanděl spásy, od ôsmej pesničky prichádza jedno prekvapenie za druhým.
Beethovenova Óda na lásku je tu spracovaná ani nie na nepoznanie, ale priam šokujúco a výborne. Do tvrdého kabáta odetá vážna vec, doplnená o nenásilný a poučný text o láske a to všetko zabalené do Kratochvílovej netuctového hlasu - jasný hit. Odporúčam počúvať na kvalitnej zostave a pekne nahlas. Obrazy zo stien spadnú aj susedom. Výnimočná skladba.
A ďalšia nasleduje hneď za ňou. Zvlášť, čo sa týka dynamiky, pretože Kratochvíálová na svojom albume akoby precházala od pomalšieho rytmu k rýchlejšiemu, pričom "cirkus" vrcholí práve pri skladbe Z - motel Rosetta. Miestami mám pri počúvaní pocit, že speváčka vypľuje nielen pľúca, ale i dušu. Jednoznačne dve najsilnejšie pesničky na albume, ktoré by mohli dokázať publiku, ktoré ju kedysi milovalo, že má naviac, než spievať komunistické dojáky a zároveň jej pritiahnuť priaznivcov nových. Zaujímavosťou je dĺžka jednotlivých skladieb. Nájsť na albume pesničku dlhú šesť a pol minúty nie je žiadny problém. Takúto dĺžku majú v súčasnosti niektoré remixy. Kratochvílová takto poňala svoje radové skladby. A treba uznať, že to absolútne neprekáža. I vďaka dlhým skladám má tento album viac ako 70 minút a priaznivci si môžu túto divu užiť do sýtosti.
Uznávam, že pre mnohých môže byť tento album šokom. Zvlášť na prvé počutie. Netuším ako dlho vznikali nové pesničky Jany Kratochvílovej. Isté však je, že na ich tvorbe si dala poriadne záležať a výsledok je prinajmenšom nečakaný.

Vydavateľstvo: EMI/Monitor, 2004
Celkový čas: 72:59

01. Nový song