Hľadať rozdiely medzi platňami Van Morrisona - írskeho pesničkára, bluesmana a soulmana - nie je v súčasnosti také jednoduché ako to bolo v jeho začiatkoch.

Hľadať rozdiely medzi platňami Van Morrisona - írskeho pesničkára, bluesmana a soulmana - nie je v súčasnosti také jednoduché ako to bolo v jeho začiatkoch. Počnúc legendárnou LP Astral Weeks, cez Moondance a takmer až po živý dvojalbum Too Late To Stop Now išlo vždy o dosť odlišný prístup pri zachovaní vysokej kvality. Postupne si však Van Morrison definoval svoj štýl a albumy sa začali ponášať jeden na druhý. Žiarila z nich nostalgia a viac pohody až pohodovosti, než by bolo u kohokoľvek iného, menej výrazného, únosné.

Ani o Morrisonovej novej platni Magic Time sa nedá povedať, že by sa výraznejšie odlišovala od zabehnutej formy, o to podstatnejšiu rolu tu zohrávajú detaily. Pri malej analýze jednotlivých pesničiek je hneď jasné, že autor sa zaoberal aj dramatickým vývojom súboru dvanástich skladieb. Hneď pri úvodných tónoch prvej skladby Stranded sa poslucháč uvoľní a naladí sa na Morrisonovu vlnovú dĺžku. Druhá kompozícia, baladická Celtic New Year pripomenie atmosféru zmieneného albumu Astral Weeks a narastajúca zvuková hmota smerom k záveru skladby zbystrí naše uvoľnené zmysly. Od tretej skladby Keep Mediocrity At Bay nás spevák začína pozvoľna adaptovať do hojdavého swingového rytmu a s veľkým potešením pri tom využíva aj trojakordovú bluesovú schému. Podobný princíp, len v zrýchlenejšom tempe s rokenrolovým nádychom, nám naservíruje v štvrtom tracku, Evening Train. Potom však zistíme, že predchádzajúce „jednohubky“ boli len rozcvičkou pre ďalší masterpiece, ktorý však nepochádza zo samozásobiteľskej autorskej dielne speváka, ale jedná sa o Sinatrovu menej známu swingovú lahôdku This Love Of Mine.

Kto sleduje Morrisonovu produkciu z posledných rokov, ten vie, že Van zďaleka nie je iba samoľúby spevák s klapkami na ušiach, ale aj veľký milovník klasickej soulovej, jazzovej a bluesovej hudby, a napriek svojim autorským prednostiam si s chuťou zaspieval aj nejaké tie cover verzie zo svojej veľkej zbierky vinylových LP. Táto skutočnosť má dvojaký pozitívny význam – vybočením zo zabehaných chodníčkov sa jednak spestrí melodika platne a na dôvažok týmto spôsobom Morrison vykonáva určitý druh muzikologickej osvety. O svojej obľúbenej téme samoty spieva v nasledujúcej pesničke Just Like Greta (Garbo), zdobenej nenápadnými vokálnymi harmóniami, ale hlavne zvukovo bohatým vstupom sláčikového súboru Wired Strings. Siedma skladba Gypsy In My Soul začne v takmer santanovskom latino rytme. Nasleduje ďalšia blue-swingová cover verzia, pomalá Lonely And Blue (Brooks/Razaf/Waller) s vrstvenými vokálmi, ktoré naspieval bubeník Liam Bradley, a po nej prichádza na rad jeden z vrcholov platne, Morrisonova akustická kompozícia The Lion This Time. Opäť sa tu ozvú na alikvóty bohaté sláčikové harmónie súboru Wired Strings, ale zaujímavý je hlavne apel o slobode, ktorému viacvrstvový význam dodalo cirkusové prostredie, do ktorého je text situovaný. Titulná Magic Time, ktorá nasleduje potom, pôsobí príjemne, ale dosť konvenčne. Tým sa opäť vytvorí nádych a nastúpi predposledná skladba so silným leitmotívom v gospelovom duchu They Sold Me Out. V záverečnej Carry On Regardless Morrison pripomenie, že jeho expresívny spôsob interpretácie do veľkej miery vychádza z čiernych bluesmanov a symbolicky tak potvrdí, že si stojí za svojou umeleckou kontinuitou, ktorú dlhodobo stavia na pevných a hlbokých základoch, pričom zbytočne neriskuje.

Van Morrison, podobne ako mnoho iných umelcov jeho formátu, to najdôležitejšie povedal prakticky vo svojich začiatkoch, a hoci v ďalších rokoch už jeho duševná vitalita nedrásala senzory poslucháčov s takou intenzitou, nikdy nestratil svoju eleganciu a spevácku osobitosť. Van Morrisonova hudba využíva väčšinou dosť konzervatívne postupy, ale charizma jeho osobnosti je stelesnená vo vrúcnom, a neraz aj dosť ostrom speváckom prejave. Morrisonov soulový hlas sa zareže do duše so závideniahodnou intenzitou aj dnes. Naviac Van Morrison nie je iba spevák, a jeho expresívny spôsob interpretácie sa odzrkadľuje aj na jeho inštrumentálnych vstupoch. Jeho signifikantný a precítený, i keď trochu amatérsky tón alt saxofónu, výbušná fúkacia harmonika hovorí doslova jeho ústami, ale ešte bližšie k Morrisonovmu speváckemu štýlu sú jeho palcom hrané intuitívne gitarové sóla, ktoré neraz dubluje práve svojím hlasom. Ako gitarista sa presnosťou nemôže vyrovnať svojmu štúdiovému sidemanovi, ktorým je univerzálny Foggy Little, Morrisonova kvalita tónu je však možno o čosi zaujímavejšia a v nezameniteľnosti si môže podať ruku aj s takým majstrom ako je B.B.King.

Nový album Magic Time neprekvapil, ani ale nesklamal. Kuchár Van Morrison jednoducho varí po svojom a dá sa naň spoľahnúť. Robí pritom radosť sebe i ľuďom, ktorí si ho obľúbili takého, aký je. Kto ho pozná a objedná si jeho nový „koláčik“, toho chuťové bunky nebudú dezorientované.

Vydavateľstvo: Exile, Polydor, distr. Universal
Žáner: Pop-Rock (Singer/Songwriter)
Štýl: R&#B, jazz, blues, Celtic folk