Kalifornská skupina Eagles je u nás známa hlavne vďaka svojmu najväčšiemu hitu Hotel California. Skladba vyšla roku 1976 na rovnomennej platni skupiny a na budúci rok teda oslávi už tridsiate výročie.

Kalifornská skupina Eagles je u nás známa hlavne vďaka svojmu najväčšiemu hitu Hotel California. Skladba vyšla roku 1976 na rovnomennej platni skupiny a na budúci rok teda oslávi už tridsiate výročie. V kontexte dejín popmusic patria The Eagles (zal. 1970, Los Angeles) k skupinám, ktoré spojili tradičné country s rockovým zvukom. Naviazali tým na princíp s ktorým koncom šesťdesiatych rokov prišli The Byrds, ale na rozdiel od týchto, konzervatívnymi vodičmi kamiónov nepochopených pionierov country-rocku, Eagles sa na tie časy avantgardný štýl podarilo presadiť a spopularizovať.
V súčasnosti už sami patria do konzervatívneho oddelenia amerického popu, ale ich koncert z austrálskeho Melbourne je dôkazom, že profesionalita v členoch Eagles dozrieva rokmi ako víno a že dnes sú - podľa vlastných slov - v ešte lepšej hráčskej a speváckej kondícii, než v dobách svojej najväčšej slávy.

Základ Eagles tvorí kvarteto hudobníkov z ktorých každý je zároveň veľmi dobrým alebo skvelým spevákom. Glenn Frey hrá na gitaru, klávesy a o väčšinu sólových speváckych partov sa delí s bubeníkom Donom Henleym. Ten je okrem spevu zároveň hlavným textárom skupiny. Príležitostne si sólové party „strihnú“ aj zvyšní dvaja členovia tvrdého jadra, sólový gitarista Joe Walsh a basgitarista s indiánskym imidžom Timothy B. Schmit. Napriek tomu, že skupina má za sebou vyše tridsaťročnú kariéru, počas ktorej sa ich albumy a single viackrát ocitli na čele rebríčkov predajnosti, muzikanti nepodľahli stereotypu a na pódiu je poznať elektrizujúce napätie, ktoré preskakuje medzi nimi a divákmi.
S ústretovou hudbou The Eagles sa za tri desaťročia stotožnili státisíce, možno milióny poslucháčov. Dnes sa táto investícia finančne zabezpečeným členom skupiny vracia aj v podobe nadhodnoty, ktorá ich udržiava ich v aktivite a zdravom životnom štýle (napr. Joe Walsh bol svojho času závislý prinajmenšom od alkoholu, dnes je ale čistý a pokračuje v tom, čo mu pomohlo oslobodiť sa a čo vie najlepšie). Nadhodnotou sa rozumie obľúbenosť ich hudby a spätná väzba na koncertoch.
Súčasná pozícia Eagles je hlavne interpretačná a retrospektívna. Na DVD dvojalbume je tridsať skladieb, z ktorých väčšina vznikla v sedemdesiatych a čiastočne osemdesiatych rokoch. Zaznie tu takmer kompletný album Hotel California. Kvarteto na pódiu podporujú ďalší hosťujúci hudobníci: Will Hollis a Michael Thompson – klávesy, Scott Crago, ktorý za bicími strieda spievajúceho Dona Helyeho, ďalej precízne „eaglesovský“ gitarista Steuart Smith a členovia dychovej sekcie The Mighty Horns Greg Smith, Al Garth, Christian Mostert a Bill Armstrong.

Skupina hrá svoje známe skladby vo vybrúsených klasických aranžmánoch. Gitarové a klavírne vyhrávky, známe sóla, či jednoduché brejky bicích sa stali neoddeliteľnou súčasťou pesničiek ako Hotel California, Desperado, New kid in town atď., rovnako ako sú ich súčasťou pôvodné melódie a vokálne harmónie, ktoré i dnes Eagles spievajú zľahka a v nezmenenom rozsahu či sadzbe. Najviac nového do ich hudby vniesla asi dychová sekcia, ktorá podporila hlavne bluesovo orientované, či s funkom koketujúce skladby, ale citlivo sa pridáva i v známych hitoch.
Vystúpenie Eagles je malým skanzenom veľkej americkej tradície. Tá sa začala o niečo neskôr než v Európe, ale má už tiež svojich klasikov. Eagles k nim rozhodne patria.

Vydavateľstvo: Eegles Rec Comp/Warner Music Vision
Žáner: Rock