„Pesničky dievčaťa z prérie“ sú v krátkej dobe už treťou retrospektívnou kompiláciou starších skladieb kanadskej umelkyne. Jednotlivé skladby pochádzajú z rôznych tvorivých období (1967-2002), čo sa odráža i na forme ich spracovania.

„Pesničky dievčaťa z prérie“ sú v krátkej dobe už treťou retrospektívnou kompiláciou starších skladieb kanadskej umelkyne. Jednotlivé skladby pochádzajú z rôznych tvorivých období (1967-2002), čo sa odráža i na forme ich spracovania. Výber vďaka tomu ponúka komplexný pohľad na kariéru výnimočnej autorky a speváčky. Nachádza sa tu pár skladieb z jej prvého, akustického obdobia (napr. úvodná singlová rarita Urge For Going), najvýraznejšie sú tu zastúpené jazz-rockom poznamenané sedemdesiate roky (albumy For The Roses, Don Juan‘s Reckless Daughter, Court And Spark, Hejira atď).
Osemdesiate a deväťdesiate roky, kedy sa Joni zblížila s jej manželom, basgitaristom a producentom tohto albumu, Larrym Kleinom tu reprezentuje celkovo päť skladieb spracovaných v inteligentnej pop-rockovej pesničkárskej forme. Nachádza sa tu i vzorka z orchestrálne spracovaného výberového albumu Travelogue (2002), kde Joni spievala svoje skladby za doprovodu veľkého symfonického orchestra, ktorý zvýraznil veľkolepý, takmer hollywoodsky rozmer niektorých jej skladieb.
Tejto forme sa predchádzalo experimentálne spracovanie skladby, plnej takmer neznesiteľného napätia, Paprika Planes (1977/2004), ktorá je na albume v remixovanej podobe. Temný a naliehavý hlas Joni Mitchell sa tu vznáša nad zvukovými krajinami, ktoré modeluje tu rytmicky rozvoľnené sólové piano, inde zas desiatky sláčikov a orchestrálnych atakov, na iných miestach je zas decentná akustická gitara v kontraste k nasledujúcej rockovej rytmike.

Napriek výraznému žánrovému a štýlovému rozptylu pôsobí album kompaktným dojmom. Čiastočne je to dané zvukovým spracovaním, nenápadne sa blížiacim k dokonalosti, ale aj určitou „červenou niťou“, ktorá sa vinie vnútrom skladieb a vedie poslucháča do Joninho detského sveta. Spoločným menovateľom všetkých skladieb sú jej spomienky na detsvo a mladosť strávené v kanadskom Saskatchewan. Speváčkina predstavivosť má aj výrazný výtvarný rozmer, čo sa vždy prejavovalo na obaloch jej platní, vo videoklipoch, ale hlavne na olejových plátnach, ktorým sa v jemne vangogovskom štýle venovala popri spievaní po celý život.
Chladnú atmosféru kanadského severu tentoraz na obale sprítomňuje séria fotografií Joel Bernstein, na ktorých sa mladá Joni preháňa po zamrznutej hladine jazera. Elegantne podaná nostalgia patrila vždy k silným stránkam hudby Joni Mitchell, i keď táto stránka jej umeleckého prejavu nebola nikdy vykonštruovaná ani zadarmo. V Joninom živote vždy platilo „niečo za niečo“, i preto dodnes jej pesničky pôsobia tak presvedčivo, ako keby boli písané jej vlastnou krvou.

Žáner: Singer/Songwriter
Štýl: Folk, Jazz, Pop, Rock
Vydavateľstvo: Warner (Asylum/Nonesuch/Rhino/Reprise)