Možno to bol dlhodobo plánovaný projekt (možno až jedenásť rokov) a možno to vzniklo úplne náhodou. S každou z týchto možností možno polemizovať po vypočutí si najnovšieho hudobného dieťaťa Richarda Müllera, nazvaného podľa aktuálneho veku speváka absolútne „originálne“ – 44 .

Nechcem sa tu pohrávať s faktami o tom, že pred jedenástimi rokmi vydal Müller album s názvom 33 pri tej istej príležitosti ako v roku 2005, ibaže bol o jedenásť rokov mladší a album o jedenásť tried lepší. Dovolím si podotknúť len jedno a to, že na 33-ke sa textársky hutne podieľal Jaro Filip, čo na 44-ke samozrejme nebolo možné a dosť to na albume cítiť. Bohužiaľ.

Ale prenesme sa do roku 2005 a mrknime sa „dlháňovi“ na zúbok. Nejeden konzument populárnej hudby už neraz podotkol, že Müllerove CD predáva už iba jeho meno a s kvalitou jeho platní to ide dolu vodou. Nikdy to nebolo trefnejšie konštatovanie ako pri predošlom Müllerovom albume Monogamný vzťah. Pred dvoma rokmi dokázal, že je síce fajn, že má skladateľský potenciál i bez používania rôznych „vitamínov“, ale tiež to, že zbúchať niečo na kolene za pár dní, nie je veľmi dobrý nápad. Monogamný vzťah bol veľkým sklamaním, nudou, ktorá sa z neho šinula od začiatku až do konca.
Pre Müllera to však znamenalo novú skúsenosť a najmä nové kontakty. Tie využil i o dva roky pri príprave aktuálneho albumu, ktorý opäť pripravil s americkými kolegami za veľkou mlákou. Veľkým plusom v tomto prípade je ale fakt, že na prípravu mal Müller takmer dva roky a tak je album omnoho vyzretejší, než jeho predchodca. To, že meno predáva v tomto prípade síce platí naďalej, ale podstatné je, že na 44 -ke sa nájde niekoľko nádejných hitov. A hoci si Müller „ozvučil“ takmer všetky pesničky a ku všetkým si napísal text, nie je 44-ka taká monotónna a nudná ako Monogamný vzťah. Rišo týmto albumom ukazuje, že ešte stále má čo povedať, hoci je jasné, že mnohé veci sú na albume iba preto, aby zaplnili čas a iné zas mohli vyzerať úplne inak ako znejú na platni a mohol z nich byť hit.
Posledné platí najmä v skladbe Szidi, ktorú Müller venoval unikátnej slovenskej herečke Szidi Tobias. Text je vcelku príjemný, muzika príliš medová. Spojenie Müllera a Tobiasovej, hoci len virtuálne mohlo priniesť úžasný hit, ktorý mohol byť rýchly a uštipačný zároveň. Škoda. Pri tejto skladbe Rišo prestrelil najviac.

Silnejšie momenty na platni sa striedajú s tými slabšími. Úvod je asi najsilnejšou stránkou celého albumu. Rišo v prvých troch skladbách vyniká ako autor hudby rovnako dobre ako textár. Titulná a úvodná zároveň 44-ka je priam muzikálovou vecou a keby raz Rišo urobil muzikál o sebe samom, tak táto skladba mu jednoznačne dominuje. Singlovka Už to tak vyzerá je zaujímavá aj tým, že si v nej zaspievala Rišova dcéra Ema a veľmi dobre. A nasleduje skladba Dvadsaťjeden rokov, ktorú považujem jednoznačne za najsilnejšiu a najlepšiu skladbu na albume. Textársky, hudobne, ale i zvukovo a inštrumentálne. Je to vydarená vec. Podobnou perličkou je už hádam iba Ria z Ria, ktorá hoc je „kurva na kvadrát“, priniesla slnko do súčasnej Rišovej tvorby.

Müller by si mal pri príprave svojich albumov v prvom rade uvedomiť, či chce vystupovať ako seriózny dospelý muž, alebo ako veľký malý chlapec, ktorý chodí s hlavou v oblakoch a vie sa pritom dobre zabávať. Miešať obe veci dohromady nie je veľmi vhodné, pretože potom ponúka na albume "guláš". Rišo vyniká v rýchlejších skladbách s uštipačným textom a zapadá v milostných baladách, ktoré sú (textársky i hudobne) stále o tom istom (milovania v daždi už bolo dosť). Našťastie 44-ka ponúka za priehrštie i tých rýchlejších skladieb, ktoré vyvyšujú tento album a posúvajú ho pomerne vysoko pred jeho predchodcu. Ak bude Rišo pokračovať v zabehnutom trende, môžeme sa v budúcnosti dočkať opäť poriadne veselej a zároveň kvalitnej produkcie. Texty k skladbám Chcem, Ty, či Pri orgazme sú unikátom a sú to jasné hity. Ak k tomu prirátam úvod albumu a Riu z Ria , tak hneď máme polovicu platne naplnenú kvalitnou produkciou. A to je veľmi dobrá správa.
Zvukovo znie album veľmi čisto, veľmi dobré sú i aranžmány. Je cítiť a hlavne počuť, že na platni opäť spolupracovali fachmani zo sveta.

Nový album Richarda Müllera sa však môže popýšiť ešte jednou zaujímavosťou, ktorou je booklet. Jeho zadná i predná strana sú natlačené priamo na červenej krabičke CD a vo vnútri je už klasický papierový booklet, so všetkým, čo k nemu patrí. Otázkou len ostáva, či sa pri častom vyberaní CD z krabičky potlač nezošúcha. Pretože je celkom reálne, že sa do platne zamilujete a budete si púšťať celkom pravidelne. Po niekoľkonásobnom vypočutí prídete totiž na to, že je to celkom reálne. Teším sa na ďalší album.

Vydavateľstvo: Sony BMG Music Entertainment, 2005
Celkový čas: 58:43

01. 44