Keď vám svet stúpi na nohu, nie vždy to musí bolieť. O tom vás presvedčí aj druhé CD Zuzky Smatanovej. Vo všetkom zlom, bolestivom sa podľa nej dá nájsť čosi dobrého, potešiteľného.

Keď vám svet stúpi na nohu, nie vždy to musí bolieť. O tom vás presvedčí aj druhé CD Zuzky Smatanovej. Vo všetkom zlom, bolestivom sa podľa nej dá nájsť čosi dobrého, potešiteľného. Nový album je nabitý optimizmom. Nádej tu vždy zomiera posledná. Aj nikdy je sľub, pre ktorý oplatí sa čakať...
Zuzka tento raz stavila na slovenčinu. Predsa len Slovensko, ešte stále nepatrí medzi krajiny hovoriace svetovými jazykmi. Ak chce interpret u nás zaujať aj svojimi textami, musí využiť svoj rodný jazyk. Aj keď zosúladiť hudbu so slovenčinou a s tým, čo cítite môže byť niekedy nad ľudské sily. Tejto speváčke sa to ale podarilo. A tým pádom sa asi potešil aj pán Slota.

Deväť pesničiek je naspievaných v slovenčine, ďalšie štyri sú anglické. Aspoň šesť z nich má tendenciu stať sa ešte väčším hitom ako bola pesnička z prvého albumu – Tam, kde sa neumiera. Je len na kompetentných, ktoré to budú. Nejde o vysoko chytľavé texty, no hneď po prvom počutí vo vás niečo skutočne zanechajú. Aspoň na chvíľu sa nad tými slovami určite zamyslíte.
Bolo by na čase, keby už konečne vyšiel aj prvý pomalý Smatanovej singel. A pokojne by to mohol byť Ktovie či práve alebo Aj nikdy je sľub. Všetky texty a aj hudbu si zložila sama Zuzana (podobne ako na svojom prvom albume).
Dlho očakávaný album odštartoval singel Nech sa deje, čo sa má, ktorý ihneď zabodoval v slovenských hudobných rebríčkoch. Harmonika dáva tejto pesničke akýsi „country šmrnc“. No album je vedený v typickom smatanovskom tvrdom gitarovom zvuku. Len tá harmonika je čosi nové, na čo sme u Zuzky doteraz neboli zvyknutí. Mihne sa aj v singli ako Nekráčaj predo mnou.  Ale v každom prípade zapadá to do jej štýlu. Pri skladbe Svet mi stúpil na nohu, ktorá je rovnomenná s názvom albumu, mám pocit, že je o samotnej speváčke. Ostatné slovenské či anglické piesne sú už viac o tých druhých a o všetkom, čo prináša život. Skupinu okolo Smatanovej tvoria štyria chalani: Dušan Kulich, Palo Smolka, Braňo Jelen a Marián Kachút. Všetci štyria sa podieľali aj na tvorbe nového albumu.
Zuzana Smatanová a Svet mi stúpil na nohu sú určite najväčšími kamarátmi do nepohody. Zídu sa najmä vtedy, keď upadnete do depresívnej nálady a neviete ako z nej von. Speváčka sama o sebe povedala, že vďaka skladaniu textov a hudby zažíva čosi ako očistu duše, akúsi psychohygienu. My ju môžeme nájsť, práve naopak, počúvaním skladieb. Nie je to CD na jedno počutie. Môžete s ním stráviť celé hodiny a predsa sa vám nezunuje.

Jedinou chybičkou krásy je azda fakt, že sa novom albume nenašlo miesto pre duetá s Táslerom a skupinou Desmod. Skladby Úsmev a čaj, Suzanna či Pár dní by predaj albumu ešte znásobili, hoci svoju najvyššiu hranosť v rádiách majú už zrejme za sebou. CD však má tendenciu predávať sa aj bez nich. Ktosi raz označil Smatanovú za toho pravého slovenského interpreta vhodného na export. Ak by sa to náhodou podarilo a značka Zuzana Smatanová by prerazila aj v zahraničí, vôbec by sme sa nemuseli hanbiť. Pretože Zuzana ako jedna z mála slovenských speváčok, dokáže aj naživo zaspievať to, čo vyprodukovala. Kto neverí, nech vyskúša!

Vydavateľstvo: Sony BMG Music Entertainment, 2005
Celkový čas: 50:00

01. Svet mi stúpil na nohu