Hudobná udalosť roka. Aj takýchto superlatív sa dostalo speváčke s veľkým hlasom Věre Špinarovej, krátko potom ako ohlásila návrat na hudobnú scénu s novým albumom.

Hudobná udalosť roka. Aj takýchto superlatív sa dostalo speváčke s veľkým hlasom Věre Špinarovej, krátko potom ako ohlásila návrat na hudobnú scénu s novým albumom. Po niekoľkých vydarených výberoch najväčších hitov sa však Špinarová po piatich rokoch vracia s novými pesničkami. Na osvedčenej značke. Jej predošlý album totiž vydalo pred piatimi rokmi vydavateľstvo Václava Fischera a to spôsobilo, že najmä na Slovensku o ňom vedel málokto. Nový album vydáva Špinarová na značke Supraphon a ponúka toho naozaj dosť.

Hneď z kraja sa vrhnem na tom, čo mi na tomto albume nesedí. Booklet. Bohužiaľ. Jeho titulná strana je síce skvelá, lákavá a veľmi príjemná, obsah však už dosť pokrivkáva. Samozrejme (a to je i v súčasnosti niekedy vzácnosť) nechýbajú texty, názvy skladieb, mená autorov, ale to všetko na nepríjemne žltej farbe, bez akejkoľvek grafiky, či fotografií. Ďalšia fotka sa nachádza na zadnej strane bookletu a aj tak je celá popísaná Špinarovej poďakovaním. Tretia, posledná a zároveň opäť vydarená fotka je potom na zadnej strane obalu CD. Je to škoda, pretože tak veľká umelkyňa by si zaslúžila trochu lepší prístup. Ale to je booklet a ten je pre milovníka hudby vždy až na druhom mieste, takže aj toto „veľdielo“ je v podstate v pohode.
Dôležitý je v tomto prípade obsah. Špinarovej totiž nikto neuprie, že je v podstate českou Tinou Turner, že jej hlas vyvoláva zimomriavky na tele a že je rovnako presvedčivá v rýchlych skladbách ako i v precítených romantických baladách. Jednoducho Špinarová – žiadaná a dobrá.

V porovnaní s predošlým albumom (Za vše múžu já, 2000) je jej aktuálna novinka o niečo miernejšia. Nemožno povedať, že by chýbal hit. To nie a je ich tu hneď niekoľko. Úvodná Dál tě cítim, Je nám dáno, či Dezertér, ktorý je veľmi príjemne „šmahnutý“ latinskou Amerikou. Všetko sú to však príjemné dynamické skladby. Tomuto albumu tak chýba ešte jedna vec, ktorá by ho doviedla k dokonalosti – poriadny, citlivý a precítene naspievaný slaďák, ktorým by Špinarová všetkých posadila na zadok a nezmohli by sa na slovo. Pritom všetci veľmi dobre vieme, že pre ňu nie je problém takýto slaďák odspievať. Věra totiž v každej z dvanástich skladieb na albume pôsobí absolútne presvedčivo, poslucháč jej uverí každé slovo a svojim hlasom nemá problém získať si každého. Je teda problém niekde inde? Žeby sa nenašiel skladateľ, ktorý by napísal poriadny sladký hit pre Špinarovej hlasový rozsah? Škoda!
Hudobne dominuje Andonis Civopulos, ktorý už participoval aj na predošlom Špinarovej albume (a tam sa prejavil naplno). Ďalším hudobníkom na albume je Adam Pavlík, ktorý na album prispel dvoma skladbami, čo je síce málo, za to sa mu však podarilo napísať dva jasné hity (Dál tě cítim, Je nám dáno).
Je teda problém v textároch? Neverím! Pán textár Pavel Vrba nemá problém napísať dojemný text, rovnako ako nemá problém otextovať rockovú vypaľovačku. Na tomto albume to dokázal niekoľkokrát. Prekvapením sú i textárske pokusy Aleša Brichtu, o ktorého už nikto nejaví záujem, tak sa snaží aspoň inde. Priznávam však, že najmä jeho skladba V kruhu je príjemným prekvapením.

V podstate teda ide o výborný album, dynamický v každej minúte, s výborne nahranou muzikou a dokonale zaspievanými textami. Špinarová je totiž čarodejnica. A ten slaďák? Vysvetľuje snáď dostatočne samotná speváčka, ktorá sa priznala, že chcela mať album plný jednoduchých pesničiek. Podarilo sa. Sú krátke, ľahko sa dajú zapamätať, majú grády a určite aspoň české rádia po nich veľmi ochotne vytiahnú ruku. Věra Špinarová pripravila výborný album po umeleckej i technickej stránke. Dá sa počúvať dookola a neomrzí. Jednoducho Špinarová. Až sa chce povedať to staré známe, hádam až trochu urážajúce, no myslene najlepšie ako sa len dá. Špinarová je ako víno – čím staršia, tým lepšia. Věra, sorry, ale je to tak. A ten slaďák? Snáď nabudúce, dúfam, že to nepotrvá ďalších päť rokov.

Vydavateľstvo: Supraphon, 2005
Celkový čas: 39:36

01. Dál tě cítím